Gå til hovedindholdet

Spørgsmål svar om arbejdspladsvurdering (APV)

Svar på de oftest stillede spørgsmål om arbejdspladsvurdering (APV). Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet

Spørgsmål og svar

  • Hvad er nyt siden nedlukningen?

    APV-værktøjet har nu et opdateret link til en tekst, der forklarer reglerne for GDPR i forbindelse med arbejde med værktøjet. Bemærk, at det er virksomhedens ansvar, hvordan de gemte data anvendes, hvordan de slettes, og hvad der indsamles.

  • Hvad kan en APV bruges til?

    I kan bruge arbejdspladsvurderingen til at:

    • Synliggøre jeres arbejdsmiljøproblemer
    • Pege på løsningsforslag til problemerne
    • Arbejde systematisk og forebyggende med jeres arbejdsmiljø.
  • Hvad skal en APV indeholde?

    Uanset, hvordan I griber APV-arbejdet an, skal I tage stilling til disse 5 spørgsmål:

    • Hvor er problemerne?
    • Er der arbejdsmiljøproblemer, der påvirker sygefraværet?
    • Hvordan vil I løse problemerne?
    • Hvilke problemer skal løses først?
    • Er problemerne blevet løst?

    Kom i mål med APV-arbejdet

  • Hvem skal deltage, når vi udarbejder en APV?

    Det skal både jeres ledelse og de ansatte.

    Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal den deltage i hele processen. Hvis I ikke har en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte inddrages på samme måde i arbejdet med APV'en.

    I skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvis virksomheden har 10 eller flere ansatte.

  • Hvor tit skal vi udarbejde en APV?

    I skal revidere APV'en mindst hvert tredje år. I skal også revidere APV'en, hvis der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, men kun når ændringerne har betydning for arbejdsmiljøet.

    Læs mere om APV

  • Hvordan overholder man Arbejdsmiljøloven som arbejdsgiver?

    Arbejdsmiljøloven stiller tre helt centrale krav til dig som arbejdsgiver

    1. Lav en arbejdspladsvurdering sammen med dine ansatte
    2. Afhold et årligt møde, hvor i taler om jeres arbejdsmiljø
    3. Du skal oplære og instruere dine medarbejdere

    Disse krav gælder, uanset om du har én eller flere ansatte, eller om I arbejder med farlige maskiner eller på kontor. Du kan bruge følgende værktøjer til at komme godt i gang med at sikre en sund og sikker arbejdsplads for dig og dine ansatte.

  • Kan jeg hente min virksomheds oplysninger fra APV-værktøjet?

    Ja, det er muligt at gemme alle dokumenter i arkivet som pdf på brugerens egen pc. Det er også muligt at gemme den aktuelle handlingsplan. Det vil sige, at brugeren kan hente og gemme alle de APV-tjeklister, der har været brugt i virksomheden, alle resultater af afsluttede spørgeskemaundersøgelser og alle igangværende og afsluttede handlingsplaner.

  • Skal ansatte på deltid deltage i arbejdet med at lave en arbejdspladsvurdering (APV)?

    Nej, der er ikke krav om at specielt ansatte på deltid skal deltage i arbejdet med at lave en APV, men det er vigtigt, at alle ansatte er dækket af APV’en. Det betyder, at APV’en skal dække alle forskellige arbejdsfunktioner, arbejdsforhold, arbejdstider m.m.

    Alle ansatte har som udgangspunkt samme rettigheder uanset arbejdstid og ansættelsesform.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Henter PDF