Sådan søger du

Hvis du ikke vælger noget, søger du automatisk i alt indhold på at.dk.
Du kan også begrænse din søgning til at kun søge i Regler eller i Brancher. Det gør du ved at markere enten Søg i regler eller Søg i brancher.
Nulstil søgning fjerner de afgrænsninger du har foretaget.
Gå til hovedindholdet

Spørgsmål og svar om nye arbejdsgivere

Svar på de oftest stillede spørgsmål fra nye arbejdsgivere. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet

Arbejdspladsvurdering (APV)

  • Hvem skal deltage, når vi udarbejder en APV?

    Det skal både jeres ledelse og de ansatte.

    Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal den deltage i hele processen. Hvis I ikke har en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte inddrages på samme måde i arbejdet med APV'en.

    I skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvis virksomheden har 10 eller flere ansatte.

    Læs alle spørgsmål-svar om APV

  • Hvordan overholder man Arbejdsmiljøloven som arbejdsgiver?

    Arbejdsmiljøloven stiller tre helt centrale krav til dig som arbejdsgiver

    1. Lav en arbejdspladsvurdering sammen med dine ansatte
    2. Afhold et årligt møde, hvor i taler om jeres arbejdsmiljø
    3. Du skal oplære og instruere dine medarbejdere

    Disse krav gælder, uanset om du har én eller flere ansatte, eller om I arbejder med farlige maskiner eller på kontor. Du kan bruge følgende værktøjer til at komme godt i gang med at sikre en sund og sikker arbejdsplads for dig og dine ansatte.

Den årlige arbejdsmiljødrøftelse

  • Gælder kravet om en årlig arbejdsmiljødrøftelse også for de områder, der er omfattet af aftaler?

    Reglen om at gennemføre en årlig arbejdsmiljødrøftelse er en af de organisationsregler, I kan ændre gennem en aftale.

    Vælger I, at I ikke ønsker en årlig drøftelse, så skal jeres aftale sikre et samarbejde, der er bedre end det, der ligger i den årlige drøftelse. Det gælder fx forebyggelse og planlægning og organisering af samarbejdet.

    Aftalen skal styrke og effektivisere samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden.

  • Hvor skal den årlige arbejdsmiljødrøftelse foregå?

    Alle virksomheder, der har ansatte, skal afholde en arbejdsmiljødrøftelse.

    Hvis jeres arbejdsmiljøorganisation (AMO) er i ét niveau, så skal I gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse i arbejdsmiljøorganisationen.

    Har jeres AMO to niveauer, skal drøftelsen foregå på udvalgsniveau.

    Medlemmerne skal kunne deltage

    Den årlige drøftelse er en overordnet strategisk opgave, hvor I skal tilrettelægge og vurdere hele AMO. Medlemmerne af jeres AMO skal kunne deltage, når I planlægger arbejdsmiljøarbejdet inden for deres område. Det gælder også den årlige arbejdsmiljødrøftelse.

    Mere relevant information om arbejdsmiljødrøftelsen

  • Skal alle virksomheder have en arbejdsmiljødrøftelse?

    Kravet om en årlig drøftelse gælder for alle virksomheder – også for virksomheder uden arbejdsmiljørepræsentant (hvor der ikke er krav om en). Arbejdsgiveren skal i samarbejde med de ansatte tilrettelægger det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø.

Henter PDF