Fandt du ikke svar?
Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14
Svar på de oftest stillede spørgsmål om arbejdsmiljøcertifikat. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet
Formålet med undersøgelsesbesøgene er at afdække, om certificeringsordningen er god nok. Det gør vi ved at indsamle viden om certificeringsorganernes kontrol af, at der ikke er væsentlige arbejdsmiljøproblemer på virksomheden. Det vil sige, at kontrollen af virksomhedernes arbejdsmiljø er midlet, men ikke målet med selve undersøgelsen.
Arbejdstilsynet gennemfører 500 undersøgelsesbesøg på virksomheder med arbejdsmiljøcertifikat fra 2018-21. Formålet er at undersøge, om certificeringsordningen er tilstrækkeligt effektiv til at sikre, at certificerede virksomheder har styr på deres arbejdsmiljø.
En analyse af arbejdsulykker og erhvervssygdomme på certificerede virksomheder har ikke påvist, at arbejdsmiljøet på de certificerede virksomheder er bedre end på de ikke-certificerede virksomheder. Der har også været en række eksempler på erhvervssygdomme på certificerede virksomheder.
På den baggrund blev der i november 2016 indgået en politisk aftale om "En styrket arbejdsmiljøcertificering", som skal styrke arbejdsmiljøcertificeringen og skabe større sikkerhed for, at der er styr på arbejdsmiljøet på de certificerede virksomheder.
Som en del af den politiske aftale skal Arbejdstilsynet afdække arbejdsmiljøet på 500 certificerede eller recertificerede virksomheder for at indsamle viden om, hvorvidt certificeringsordningen lever op til, at der ikke er væsentlige arbejdsmiljøproblemer, når en virksomhed bliver certificeret eller recertificeret. Afdækningen gennemføres, når virksomheder har fået eller generhvervet et anerkendt arbejdsmiljøcertifikat.
Der er kommet ændringer i arbejdsmiljøloven, som gør:
Fandt du ikke svar?
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14