Fandt du ikke svar?
Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14
Svar på de oftest stillede spørgsmål om arbejdsmiljødrøftelse. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet
Reglen om at gennemføre en årlig arbejdsmiljødrøftelse er en af de organisationsregler, I kan ændre gennem en aftale.
Vælger I, at I ikke ønsker en årlig drøftelse, så skal jeres aftale sikre et samarbejde, der er bedre end det, der ligger i den årlige drøftelse. Det gælder fx forebyggelse og planlægning og organisering af samarbejdet.
Aftalen skal styrke og effektivisere samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden.
Alle virksomheder skal holde en årlig arbejdsmiljødrøftelse, hvor det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø skal tilrettelægges, og hvor det seneste års samarbejde tages op.
Formålet med en arbejdsmiljødrøftelse er at sikre, at der tages hensyn til de ansattes opfattelse af arbejdsmiljøet og at der træffes foranstaltninger til at forbedre det, hvis det er nødvendigt.
Arbejdsmiljødrøftelsen kan omfatte en række forskellige emner, herunder:
Arbejdsmiljødrøftelsen kan finde sted på forskellige måder, f.eks. ved møder mellem arbejdsgiveren og de ansatte eller ved hjælp af en særlig form for samarbejdsorgan, såsom en arbejdsmiljøgruppe. Formålet er at sikre, at alle parter har mulighed for at komme med deres input og bidrage til at forbedre arbejdsmiljøet.
Alle virksomheder, der har ansatte, skal afholde en arbejdsmiljødrøftelse.
Hvis jeres arbejdsmiljøorganisation (AMO) er i ét niveau, så skal I gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse i arbejdsmiljøorganisationen.
Har jeres AMO to niveauer, skal drøftelsen foregå på udvalgsniveau.
Medlemmerne skal kunne deltage
Den årlige drøftelse er en overordnet strategisk opgave, hvor I skal tilrettelægge og vurdere hele AMO. Medlemmerne af jeres AMO skal kunne deltage, når I planlægger arbejdsmiljøarbejdet inden for deres område. Det gælder også den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
Mere relevant information om arbejdsmiljødrøftelsen
Kravet om en årlig drøftelse gælder for alle virksomheder – også for virksomheder uden arbejdsmiljørepræsentant (hvor der ikke er krav om en). Arbejdsgiveren skal i samarbejde med de ansatte tilrettelægger det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø.
Fandt du ikke svar?
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14