Fandt du ikke svar?
Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14
Svar på de oftest stillede spørgsmål om arbejdsmiljørådgivning. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet
I søger om at blive autoriseret rådgivningsvirksomhed ved at indsende en ansøgning via Arbejdstilsynets digitale blanket:
Arbejdstilsynets håndtering af personlige oplysninger (GDPR)
Det tager ca. 2 måneder at behandle en ansøgning/genansøgning om autorisation. Sagsbehandlingstiden kan blive længere, hvis vi får brug for flere oplysninger.
Vi vurderer rådgivernes erfaring ud fra eksemplerne i de CV’er, I sender til os. Vi ser både på opgaver, rådgiverne har løst inden for det specifikke område og for arbejdsmiljø generelt.
Læs om kravene for at opnå en autorisation:
Autorisation af rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet - Bekendtgørelse 622 - 2021
Som virksomhed kan I blive autoriseret på disse områder:
Find oversigterne over arbejdsmiljørådgivere på de forskellige områder
Hvis I er blevet autoriseret som rådgivningsvirksomhed før 2013, skal du indsende eksamensbeviset igen. Kravene til uddannelse blev ændret i den bekendtgørelse, der trådte i kraft i 2013.
Autorisation af rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet - Bekendtgørelse 622 - 2021
Du behøver ikke sende dit eksamensbevis ind igen, hvis jeres virksomhed blev autoriseret efter, at bekendtgørelsen fra 2013 trådte i kraft. Når du søger igen, skal du dog gøre opmærksom på, at du tidligere har sendt eksamensbeviset ind til os.
En autoriseret arbejdsmiljørådgiver er en virksomhed, der har specialiseret sig i at rådgive andre virksomheder om løsning af arbejdsmiljøproblemer. I skal betale rådgivningsvirksomheden for dens hjælp.
Autoriserede arbejdsmiljørådgivere er godkendt af Arbejdstilsynet for at sikre, at de er kvalificerede til at yde rådgivning af høj kvalitet.
Hvis en virksomhed får et kompetencepåbud af Arbejdstilsynet, kan den autoriserede arbejdsmiljørådgiver både hjælpe med at løse det konkrete arbejdsmiljøproblem og med at styrke det forebyggende arbejdsmiljøarbejde i virksomheden.
Arbejdsmiljørådgivere kan hjælpe organisationer og virksomheder med at opfylde deres forpligtelser i henhold til arbejdsmiljølovgivningen bredt.
Arbejdsmiljørådgiveren kan f.eks. hjælpe med at udarbejde arbejdsmiljøpolitikker og -procedurer, rådgive om risikovurdering og sikkerhedsforanstaltninger, hjælpe med at gennemføre arbejdsmiljøforbedringer og med at planlægge og gennemføre opkvalificering og uddannelse inden for arbejdsmiljøområdet.
Fordi vi bruger kontrollisterne til at udvælge opgaver til kontrollen. Listerne er en vigtig del af kontrollen, og vi har ikke mulighed for at trække kontrollisterne selv.
Nej, vi autoriserer virksomheder og ikke enkeltpersoner. En enkeltmandsvirksomhed kan dog godt blive autoriseret, hvis virksomheden har et gyldigt CVR-nummer.
Nej. En rådgivningsvirksomhed må ikke rådgive inden for samme juridiske enhed. Det er fx i de tilfælde, hvor rådgivningsvirksomhed og den virksomhed, der har modtaget påbuddet, hører under samme juridiske enhed.
Fandt du ikke svar?
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14