Kom i mål med APV-arbejdet
Kom godt i gennem APV’ens 5 faser fra kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer til udarbejdelse af en handlingsplan for, hvordan I vil løse problemerne.
5 faser
Uanset, hvordan I griber APV-arbejdet an, skal I gennemføre disse fem faser:
- Identifikation og kortlægning af virksomhedens samlede arbejdsmiljø
- Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer
- Inddragelse af virksomhedens sygefravær
- Prioritering af løsninger på virksomhedens arbejdsmiljøproblemer og udarbejdelse af en handlingsplan
- Retningslinjer for opfølgning på handlingsplanen.
Identifikation og kortlægning
Start med at identificere og kortlægge arbejdsmiljøforholdene i alle dele af virksomheden. Det kan I fx gøre ved at holde et møde mellem ledelse og medarbejdere/arbejdsmiljøorganisationen eller ved at bruge spørgeskemaer eller tjeklister.
Sørg for at få alle arbejdsmiljøforhold med i kortlægningen, så I får et samlet overblik over alle arbejdsmiljøproblemer og deres omfang. Husk også lager, kontor, rengøring og alle maskiner – også dem, der ikke bruges så tit.
Beskrivelse og vurdering
Næste skridt er at I beskriver de arbejdsmiljøproblemer, I har konstateret, og vurderer, hvor store og alvorlige de er. I skal også beskrive, hvordan I vil løse problemerne.
Når I beskriver løsningerne, skal I være opmærksomme på,
- om løsningerne bliver rettet mod kilden til problemet
- om problemet helt kan forhindres
- om det, der er farligt, kan udskiftes med noget, der er ufarligt eller mindre farligt
- om medarbejderne bliver uddannet og instrueret, som de skal.
Inddragelse af sygefravær
I skal også se på, om der er forhold i arbejdsmiljøet, der har betydning for sygefraværet. Det er altså ikke selve sygefraværet, I skal tage stilling til, men arbejdsmiljøets indvirkning på sygefraværet. Her er nogle eksempler på forhold i arbejdsmiljøet, der erfaringsmæssigt kan have betydning for sygefraværet:
- Manglende indflydelse og udfordringer
- Arbejdspres
- Dårlige arbejdsstillinger
- Arbejdsulykker.
Det er ikke afgørende, hvornår I inddrager sygefraværet i processen. Hvis I finder arbejdsmiljøproblemer, der kan medvirke til sygefraværet, skal I tage dem med, når I prioriterer og udarbejder en handlingsplan.
Prioritering og handlingsplan
Virksomheden skal udarbejde en handlingsplan for de arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses med det samme. Det skal fremgå af planen, i hvilken rækkefølge I vil løse problemerne, og hvem der har ansvaret for, at det sker.
I kan bruge handlingsplanen som en aktivitets- og tidsplan for det videre arbejde.
Opfølgning på handlingsplanen
Til sidst skal I udarbejde retningslinjer for, hvordan den vil følge op på handlingsplanen. Det betyder bl.a., at I skal fastlægge, hvornår og hvordan I vil vurdere, om ændringerne har virket efter hensigten.
I skal også beslutte, hvor ofte der er behov for at ændre eller justere APV’en.
APV’en skal under alle omstændigheder revideres mindst hvert tredje år.