Gå til hovedindholdet

Spørgsmål svar om arbejdspladsvurdering (APV)

Svar på de oftest stillede spørgsmål om arbejdspladsvurdering (APV). Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet

  • Hvad kan en APV bruges til?

    I kan bruge arbejdspladsvurderingen til at:

    • Synliggøre jeres arbejdsmiljøproblemer
    • Pege på løsningsforslag til problemerne
    • Arbejde systematisk og forebyggende med jeres arbejdsmiljø.
  • Hvem skal deltage, når vi udarbejder en APV?

    Det skal både jeres ledelse og de ansatte.

    Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal den deltage i hele processen. Hvis I ikke har en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte inddrages på samme måde i arbejdet med APV'en.

    I skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvis virksomheden har 10 eller flere ansatte.

  • Skal ansatte på deltid deltage i arbejdet med at lave en arbejdspladsvurdering (APV)?

    Nej, der er ikke krav om at specielt ansatte på deltid skal deltage i arbejdet med at lave en APV, men det er vigtigt, at alle ansatte er dækket af APV’en.  Det betyder, at APV’en skal dække alle forskellige arbejdsfunktioner, arbejdsforhold, arbejdstider m.m.

    Alle ansatte har som udgangspunkt samme rettigheder uanset arbejdstid og ansættelsesform.