Fandt du ikke svar?
Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14
Svar på de oftest stillede spørgsmål om nye arbejdsgivers pligter. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet
APV-værktøjet har nu et opdateret link til en tekst, der forklarer reglerne for GDPR i forbindelse med arbejde med værktøjet. Bemærk, at det er virksomhedens ansvar, hvordan de gemte data anvendes, hvordan de slettes, og hvad der indsamles.
I kan bruge arbejdspladsvurderingen til at:
Uanset, hvordan I griber APV-arbejdet an, skal I tage stilling til disse 5 spørgsmål:
Det skal både jeres ledelse og de ansatte.
Hvis I har en arbejdsmiljøorganisation, skal den deltage i hele processen. Hvis I ikke har en arbejdsmiljøorganisation, skal de ansatte inddrages på samme måde i arbejdet med APV'en.
I skal oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), hvis virksomheden har 10 eller flere ansatte.
I skal revidere APV'en mindst hvert tredje år. I skal også revidere APV'en, hvis der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder eller arbejdsprocesser, men kun når ændringerne har betydning for arbejdsmiljøet.
Disse krav gælder, uanset om du har én eller flere ansatte, eller om I arbejder med farlige maskiner eller på kontor. Du kan bruge følgende værktøjer til at komme godt i gang med at sikre en sund og sikker arbejdsplads for dig og dine ansatte.
Ja, det er muligt at gemme alle dokumenter i arkivet som pdf på brugerens egen pc. Det er også muligt at gemme den aktuelle handlingsplan. Det vil sige, at brugeren kan hente og gemme alle de APV-tjeklister, der har været brugt i virksomheden, alle resultater af afsluttede spørgeskemaundersøgelser og alle igangværende og afsluttede handlingsplaner.
Ja, alle virksomheder med ansatte har pligt til at lave en skriftlig arbejdspladsvurdering - i daglig tale kaldet APV.
Nej, der er ikke krav om at specielt ansatte på deltid skal deltage i arbejdet med at lave en APV, men det er vigtigt, at alle ansatte er dækket af APV’en. Det betyder, at APV’en skal dække alle forskellige arbejdsfunktioner, arbejdsforhold, arbejdstider m.m.
Alle ansatte har som udgangspunkt samme rettigheder uanset arbejdstid og ansættelsesform.
Nej, hvis der ikke er andre ansatte i virksomheden end familie, skal de ikke udarbejde APV.
Ja, alle virksomheder med ansatte er omfattet af kravet om APV.
Nej, hvis de ikke har nogen ansatte, så skal de ikke. Selvstændige erhvervsdrivende er fx selvstændige konsulenter eller håndværksmestre.
Ja, alle ansatte er omfattet af kravet om en APV. Det vil sige, at I skal tage stilling til de ansattes arbejdsmiljøforhold ved udarbejdelsen af APV'en.
Nej, arbejdspladsvurderingen er jeres eget arbejdsredskab. APV’en skal blive i virksomheden, så den er til rådighed for os, jeres ledelse og de ansatte.
Nej, Arbejdstilsynet kan ikke give dispensation, fordi det er et lovkrav, at der skal ske en revision af en virksomheds APV hvert tredje år.
Reglen om at gennemføre en årlig arbejdsmiljødrøftelse er en af de organisationsregler, I kan ændre gennem en aftale.
Vælger I, at I ikke ønsker en årlig drøftelse, så skal jeres aftale sikre et samarbejde, der er bedre end det, der ligger i den årlige drøftelse. Det gælder fx forebyggelse og planlægning og organisering af samarbejdet.
Aftalen skal styrke og effektivisere samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden.
Alle virksomheder, der har ansatte, skal afholde en arbejdsmiljødrøftelse.
Hvis jeres arbejdsmiljøorganisation (AMO) er i ét niveau, så skal I gennemføre den årlige arbejdsmiljødrøftelse i arbejdsmiljøorganisationen.
Har jeres AMO to niveauer, skal drøftelsen foregå på udvalgsniveau.
Medlemmerne skal kunne deltage
Den årlige drøftelse er en overordnet strategisk opgave, hvor I skal tilrettelægge og vurdere hele AMO. Medlemmerne af jeres AMO skal kunne deltage, når I planlægger arbejdsmiljøarbejdet inden for deres område. Det gælder også den årlige arbejdsmiljødrøftelse.
Mere relevant information om arbejdsmiljødrøftelsen
Kravet om en årlig drøftelse gælder for alle virksomheder – også for virksomheder uden arbejdsmiljørepræsentant (hvor der ikke er krav om en). Arbejdsgiveren skal i samarbejde med de ansatte tilrettelægger det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø.
Fandt du ikke svar?
Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14