Gå til hovedindholdet

Anmeld en arbejdsulykke: Guide til udenlandske virksomheder

Der gælder særlige regler, når udenlandske virksomheder uden dansk CVR-nummer skal anmelde en arbejdsulykke.

Er du arbejdsgiver i en udenlandsk virksomhed, der ikke har et dansk CVR-nummer, kan du anmelde en arbejdsulykke via en særlig indgang til EASY, som du finder på virk.dk. Her skal du bruge jeres RUT-nummer, det vil sige, det nummer I fik ved anmeldelsen til Registret for Udenlandske Tjenesteydere.

Anmeld en arbejdsulykke som virksomhed uden CVR-nummer (virk.dk)

Hvis virksomheden hverken har CVR- eller RUT-nummer, kan du som arbejdsgiver eller den tilskadekomne anmelde ulykken på papir. Du kan finde blanketten til anmeldelsen hos Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

Anmeld en arbejdsulykke via formular (aes.dk)

Virksomheder, der arbejder med offshore olie og aktiviteter har også pligt til at anmelde nærved-hændelser og skader på anlæg og installationer.

Anmeldelse af nærvedhændelser og ulykker ved offshore olie- og gasaktiviteter

Spørgsmål og svar

  • EASY: En ansat i en udenlandsk virksomhed, er kommet ud for en ulykke i Danmark. Skal ulykken anmeldes i EASY?

    Ja, når ulykken er sket på dansk jord, skal den anmeldes i EASY.

    Dansk lovgivning gælder på dansk jord. Derfor skal alt arbejde i Danmark udføres i overensstemmelse med danske regler bl.a. arbejdsmiljøloven. Det gælder både for udenlandske arbejdere og virksomheder og for danske. Derimod gælder danske regler ikke for arbejde, der udføres i udlandet, heller ikke når det udføres af danskere.

  • EASY: En vikar fra et vikarbureau er kommet ud for en arbejdsulykke. Hvem skal anmelde ulykken i EASY?

    Det er arbejdsgiveren, der har pligt til at anmelde arbejdsulykker.

    Når man skal finde ud af, hvem der er arbejdsgiver i den konkrete situation, skal man bl.a. lægge vægt på følgende i en samlet vurdering:

    • Hvem instruerer den beskæftigede og kontrollerer arbejdet?
    • Hvem stiller arbejdsrum, maskiner, redskaber mv. til rådighed til at udføre arbejdet?
    • Hvem har risikoen for resultatet af arbejdet, som den beskæftigede udfører?
    • Hvem udbetaler løn til den beskæftigede?

    Arbejdsmiljølovgivningen tager udgangspunkt i, at det er den virksomhed, som reelt er i stand til at sørge for arbejdsmiljøet samt forebygge arbejdsulykker og arbejdsskader, der er ansvarlig som arbejdsgiver. Hvis en ansat bliver udlejet fra fx en entreprenør til en anden eller fra et vikarbureau, og den ansatte kommer ud for en arbejdsulykke, så er det den entreprenør/eller virksomhed, som aktuelt får udført arbejdet, der har arbejdsgiveransvaret og anmeldepligten.

  • EASY: Hvordan får jeg adgang til EASY?

    For at få adgang til EASY skal du have en NemID medarbejdersignatur med de rigtige rettigheder.

    Det er din virksomheds NemID-administrator, der bestiller, aktiverer og tildeler rettigheder til en medarbejdersignatur.

    Bestil en NemID medarbejdersignatur (nets.eu)

    Læs mere om tildeling af rettigheder (virk.dk)

  • EASY: Hvordan anmelder jeg en arbejdsulykke?

    Den eller de medarbejdere, der skal anmelde arbejdsulykker, skal have en NemID medarbejdersignatur med rettighed til EASY, der er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker.

    Før virksomheden kan indsende en anmeldelse fra EASY, skal dens forsikringspolice indtastes.

    Sådan anmelder du en ulykke i EASY

    Videoen fortæller, hvordan du får de rigtige rettigheder og anmelder en arbejdsulykke i EASY

    Læs mere

    Anmeld en arbejdsulykke i EASY – Arbejdstilsynet