Sådan søger du

Hvis du ikke vælger noget, søger du automatisk i alt indhold på at.dk.
Du kan også begrænse din søgning til at kun søge i Regler eller i Brancher. Det gør du ved at markere enten Søg i regler eller Søg i brancher.
Nulstil søgning fjerner de afgrænsninger du har foretaget.
Gå til hovedindholdet

Spørgsmål og svar om kontor

Svar på de oftest stillede spørgsmål om kontor. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet

  • Hvad skal medarbejderne orienteres om ved afgørelser fra Arbejdstilsynet– og hvornår?

    Arbejdsgiveren skal orientere de berørte ansatte om afgørelser fra Arbejdstilsynet.

    Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) eller en repræsentant for de ansatte – i virksomheder uden AMO – skal desuden orienteres om indholdet af virksomhedens tilbagemelding til Arbejdstilsynet inden for fristen.

    Orienteringen af AMO eller en repræsentant for de ansatte skal ske, inden virksomheden melder tilbage digitalt, da den medarbejder, der foretager tilbagemeldingen i "Arbejdsmiljø i din virksomhed" (ADVI), underskriver en erklæring om, at orienteringen har fundet sted.

  • Hvem er omfattet af kravet om digital kommunikation?

    Kravet om at kommunikere digitalt med Arbejdstilsynet gælder for alle virksomheder, der har et CVR-nummer. I lovsprog er det en juridisk enhed.

    Det er fx:

    • Arbejdsgivere
    • Leverandører
    • Installatører
    • Reparatører
    • Udbydere af tjenesteydelser
    • Projekterende og rådgivere
    • Bygherrer
    • Arbejdsmiljørådgivere
    • Fabrikanter
    • Importører og distributører m.v.

    Kravet gælder også for den advokat, organisation eller arbejdsmiljørådgiver, som I har bedt om at repræsentere jer og melde tilbage til os på vores afgørelse.

    Er jeres virksomhed fritaget for Digital Post, skal I heller ikke kommunikere digitalt med os.

  • Hvor meget plads skal der være pr. ansat i et arbejdsrum?

    Der skal være så meget plads, at arbejdet kan foregå forsvarligt

    I et arbejdsrum skal der være plads til de tekniske hjælpemidler, materialer og det inventar, der findes i arbejdsrummet. Der skal også være plads til det antal personer, der normalt færdes eller opholder sig der.

    Krav til et arbejdsrum

    • Rummets gulvareal, højde og indhold skal være afpasset efter arbejdets art, så arbejdet kan foregå forsvarligt.
    • Normalt skal et arbejdsrum have en arbejdshøjde på 2,5 meter og minimum være 7 m2.
    • Det vil normalt være tilstrækkeligt, hvis der er 12 m3 luft i arbejdsrummet pr. ansat.

    Undtagelser

    Arbejdets art kan gøre det nødvendigt med mere end 12 m3 luft pr. ansat. Det samme gælder, hvis andre opholder sig i rummet, som fx klienter eller kunder.

    I særlige tilfælde accepterer vi et mindre rumfang pr. ansat. Det gør vi fx, hvis der er mekanisk ventilation i rummet. Vi accepterer dog ikke, at der er mindre end 8 m3 luft pr. ansat.

    Teknisk udstyr

    Mængden af pc-udstyr i et arbejdsrum bør indgå i en samlet vurdering af, hvor meget plads og luft der skal være i rummet.

    Elektronisk udstyr afgiver varme (en pc afgiver mindst ligeså meget varme som en person, der sidder stille) og kan afgive dampe til omgivelserne.

    For at løse disse problemer kan I enten gøre rummet større eller øge ventilationen (eller begge dele).

    Læs mere

    Arbejdstilsynets vejledning om indretning af arbejdssteder

    Arbejdstilsynets vejledning om arbejdsrum på faste arbejdssteder

  • Hvor varmt må der være i kontoret?

    Lamper, mennesker og maskiner kan få temperaturen til at stige

    Hvis det er svært at holde temperaturen i lokalet under 25 grader i de perioder, hvor temperaturen udenfor ikke er specielt høj, vil lokalet ofte være for varmt under en hedebølge.

    For høje temperaturer kan bl.a. skyldes belysningen, mange mennesker i lokalet, maskiner og skærme eller solskin gennem store vinduer, der ikke er afskærmede.

    Når temperaturen kommer over 25 grader

    Vi accepterer, at temperaturen kan komme over 25 grader i lokalet, når det er meget varmt udenfor. Men meget høje temperaturer kan give gener og være en helbredsrisiko. Derfor bør I tage nogle forholdsregler.

    Temperatur i arbejdsrum på faste arbejdssteder - AT-vejledning A.1.12

    Hvis du bliver utilpas

    Bliver du utilpas og dårlig på arbejdspladsen, må du gå hjem som ved al anden sygdom.

  • Hvordan kan vi dokumentere, at vi har orienteret enten AMO eller de ansatte om indholdet af en tilbagemelding?

    Arbejdstilsynet stiller ikke krav om, at I kan dokumentere orienteringen.

    Den person, der melder tilbage i "Arbejdsmiljø i din virksomhed" (ADVI) på virksomhedens vegne, skal dog give en erklæring om, at enten Arbejdsmiljøorganisationen (AMO) eller en repræsentant for de ansatte er blevet orienteret om indholdet af tilbagemeldingen, inden I sender den til os. Erklæringen sker under strafansvar.

    Det kan være en god idé at orientere AMO eller medarbejderrepræsentanten skriftligt, fx via mail eller et mødereferat. På den måde kan I dokumentere, at orienteringen er sket rettidigt, hvis der opstår uenighed.

  • Kan jeg få betalt mine skærmbriller?

    Ja, du kan få betalt dine skærmbriller, hvis de er nødvendige for, at du kan arbejde, og dit arbejde ved skærm opfylder bestemte kriterier

    I bekendtgørelsen om skærmarbejde står der, hvilke kriterier, der skal være opfyldt, for at arbejdsgiveren har pligt til at betale for dine skærmbriller. Det er bl.a. en betingelse, at dit arbejde ved skærm foregår regelmæssigt og i en ikke ubetydelig del af din normale arbejdstid.

    Læs mere

    Skærmarbejde - AT-vejledning D.2.3

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14

Henter PDF