Kaffe og modemagasiner overlader pladsen til håndsprit og coronaplakater

Frisørerne kan igen være med til give danskerne gode hårdage, hvis de beskytter kunder og medarbejdere mod coronasmitte. Få inspiration hos frisøren Klipin, der fortæller, hvordan de går til opgaven med at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø under corona-pandemien.

Selvom kunderne bliver klippet, er det ikke blevet normal hverdag i frisørsalonerne. Afstand og hygiejne er nogle af de forandringer, der skal være med til at forebygge smitte med COVID-19. Vi har spurgt frisørmester Ole Knudsen fra Klipin i Holbæk, hvordan han har sikret kunder og medarbejdere mod smitte.

Smitteforebyggelse

Salonen har ændret rutinerne, så fælles kontaktpunkter minimeres, og de resterende rengøres inden den næste kunde sætter sig i stolen:

”Vi følger Sundhedsstyrelsens anbefalinger. Vi tørrer pladser, kapper og lignende af mellem hver kunde. Vi rengør vores værktøj, og så har jeg indkøbt visir, som kan bruges, når der skal ordnes bryn, vipper og skæg.”, fortæller Ole Knudsen.

Når stamkunderne træder ind af døren hos Klipin, kan de hurtigt se, at COVID-19 er blevet en del af interiøret. Der er stillet sprit frem til kunderne, de farverige magasiner er væk – og kaffekrusene står og keder sig i køkkenskabene. Både i baglokalet og ved indgangen minder Sundhedsstyrelsens blå plakater om god corona-adfærd.

Skranke hos frisør Klipin i Holbæk

Metoden

Da Ole Knudsen fik beskeden om, at han kunne åbne den kommende mandag, gik han salonen igennem skridt for skridt for at få et overblik over de forandringer, der skulle til inden åbningen.

”Ved at gennemgå vores arbejdsprocesser har jeg kunnet sætte ind de steder, hvor forebyggelse kan gøre en forskel. Vi kan ikke være en meter fra vores kunde, men vi kan fx godt undgå, at der opstår ventetid i salonen,” fortæller Ole og fortsætter:

”Vi må bruge hinanden som frisørmestre. Der er ikke nogen, der fortæller os, at vi ikke må klippe pandehår eller studse skæg – så vi er selv nødt til at finde en god balance. Jeg har fået stor hjælp af vores faglige organisation, hvor informationen er konkret målrettet min situation.”

Fremtiden

Der opstår løbende nye spørgsmål, der skal tages stilling til hos frisørmesteren i Holbæk:

”Vi har masser at se til, men lige nu betyder coronatiden en anden indtjening, end vi er vant til. Vi tager ikke et ekstra gebyr for værnemidler o.l., men det kan jo være, at vi må sætte prisen op,” fortæller Ole.

Både nu og i fremtiden stiller Corona-situationen krav til Oles indlevelse som arbejdsgiver og ejer:

”Inden åbningen havde nogle af mine medarbejdere mange spørgsmål, mens andre bare var klar til at gå i gang. Mennesker reagerer forskelligt på risikoen. Det er vigtigt, at jeg er opmærksom på det, for at kunne give både medarbejdere og kunder en tryg oplevelse. Nogle kunder spørger til værnemidler inden de booker tid, og det giver mulighed for en god forventningsafstemning – hos os har vi ikke visir og mundbind på ved almindelige klippeopgaver.”

Læs Arbejdstilsynets vejledende informationsmateriale til frisører m.fl.