Hvordan kan man tilrettelægge hjemmearbejdet, så det fungerer godt?

Mange ansatte har måttet arbejde hjemme siden midten af marts for at mindske risikoen for smitte med coronavirus (COVID-19). Som led i genåbningen er mange nu ved at vende tilbage til deres kontorer, mens andre stadig må arbejde hjemmefra.

Arbejdsmiljølovgivningen gælder som hovedregel også, når den ansatte arbejder for sin arbejdsgiver i sit eget hjem. Det gælder bl.a. reglerne om arbejdets udførelse og reglerne om anvendelse af tekniske hjælpemidler. Det er dog kun visse af arbejdsmiljøreglerne om arbejdsstedets indretning, der gælder, herunder de krav, der er i reglerne om skærmarbejde.  

Arbejdsgiveren skal efter arbejdsmiljøloven sørge for, og den ansatte skal medvirke til, at arbejdsforholdene er forsvarlige. I den aktuelle situation med hjemmearbejde som følge af coronasituationen opfordrer Arbejdstilsynet til, at arbejdsgivere, ansatte og arbejdsmiljøorganisationer arbejder sammen om at finde gode løsninger, så de ansatte kan undgå gener som følge af hjemmearbejdet.

Det kan du gøre som arbejdsgiver

  • Tal med de ansatte om, hvordan de kan indrette en arbejdsplads i hjemmet, der i så høj grad som muligt tager højde for god ergonomi. Gener ved almindeligt kontorarbejde ved borde og på stole, der ikke er beregnede til kontorarbejde, kan fx mindskes ved, at de ansatte sørger for at skifte mellem forskellige stole eller borde.
  • Giv eventuelt de ansatte mulighed for at tage arbejdsudstyr som fx computer, skærm, tastatur, mus, printer, stol, fodskammel og lampe med hjem.
  • Opfordrer de ansatte til at holde regelmæssige pauser (fx ca. hver halve time), hvor de rejser sig op, bevæger sig og strækker sig. Gør de ansatte opmærksom på relevante øvelser og foreslå fx, at de laver øvelser sammen online.
  • Kommuniker klart og tydeligt, så de ansatte har klare mål at rette sig efter, og tal med de ansatte om, hvordan opgaverne tilpasses til den aktuelle situation med hjemmearbejde. Vær løbende i dialog med de ansatte via fx telefon, chat, videomøde o.l. og hold dem orienterede om, hvad der sker på tværs af arbejdspladsen. Vær opmærksom på, at de ansatte får den støtte og feedback, de har brug for i arbejdet.
  • Undervurder ikke, at nogle ansatte kan føle sig isolerede og pressede. Effektiv kommunikation og støtte fra lederen og kolleger samt muligheden for at kunne fastholde den uformelle kontakt med kolleger har stor betydning.
  • Hjælp de ansatte med at sætte grænser mellem arbejde og fritid ved at kommunikere klart omkring, hvornår de forventes at arbejde og være til rådighed – og hvornår de har fri.

Det kan du gøre som medarbejder

Skab gode rutiner. Hold aktive pauser. Rejs dig op. Skift arbejdssted. Tag en daglig gåtur

  • Skab gode rutiner og hold pauser i løbet af din arbejdsdag. Normalt har vi naturlige afbrydelser som fx møder, kaffepauser og kollegialt samvær. Når du sidder alene, og arbejder hjemme, kan du hurtigt komme til at sidde stille i alt for lang tid af gangen. Forsøg derfor at skabe nogle gode rutiner og sunde vaner i løbet af din arbejdsdag.
  • Varier din arbejdsstilling ved at skifte imellem forskellige stole og borde. Undgå at du falder sammen over computeren og bevæg dig rundt i hjemmet, stil dig fx op ved køkkenbordet med din bærbare PC. Hvis du har forskellige arbejdsopgaver, der ikke kræver skærm, så spred dem ud over dagen, så du kan holde naturlige skærmpauser.
  • Rejs dig op, når du kan. Det kan fx være, når du skal snakke i telefon med en kollega, når du skal tænke noget igennem, eller når du skal hente en kop kaffe.
  • Prioriter en daglig gåtur. Når vi arbejder hjemme hver dag, mister mange en del af den daglige aktivitet, som turen til og fra arbejde giver os. Derfor er det en god ide at indlægge en pause i løbet af dagen, hvor du får frisk luft. Nogle møder kan du alternativt afholde som ”walk and talk” med en kollega i ørene.
  • Hold aktive pauser i løbet af din arbejdsdag. Selv ganske korte pauser – med eller uden en træningselastik - kan forebygge træthed, ømme muskler og hovedpine.

Hold kroppen i gang ved hjemmearbejdspladsen: Syv små øvelser, BFA Handel, Finans og Kontor

Fysisk aktivitet i arbejdstiden, BFA Velfærd og Offentlig administration

Skab selv variation i dit arbejde ved skærmen, BFA Velfærd og Offentlig administration

Fire øvelser med elastik for nakke, skuldre og arme

Øvelser for ryg, nakke, skuldre og arm med elastik