Ny bekendtgørelse om autorisation af rådgivningsvirksomheder
Ny bekendtgørelse om autorisation af rådgivningsvirksomheder på arbejdsmiljøområdet er et led i udmøntningen af den politiske aftale fra foråret 2019 om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet. Bekendtgørelsen implementerer de initiativer i forslag til en modernisering af autorisationsordningen, der forudsætter bekendtgørelsesændringer.

Initiativerne indebærer:
- At den 4-årige autorisation ændres til en permanent autorisation,
- At der indføres en ny gebyrstruktur,
- At rådgivningsvirksomheder, som har fået tilbagekaldt deres autorisation, og som ønsker at på ny, skal dokumentere, at de omstændigheder, der begrundede tilbagekaldelsen af autorisationen, ikke længere er til stede,
- At det bliver obligatorisk for rådgivningsvirksomhederne at anvende Arbejdstilsynets digitale blanket ved ansøgning om autorisation og indsendelse af kontrolmateriale,
- At alle rådgivere, der udfører rådgivningsopgaver, skal opfylde kravene til uddannelse og erfaring.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2020.