Gå til hovedindholdet

Ændringer i smileybekendtgørelsen

Den 1. september træder nye regler om aftaleforløb i kraft. Det betyder, at virksomheder kan indgå en aftale med Arbejdstilsynet om forbedring af arbejdsmiljøet og om løsning af et eller flere konkrete arbejdsmiljøproblemer inden for en aftalt frist.

Paragraf

De nye regler betyder, at bekendtgørelsen om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø (smileybekendtgørelsen) ændres fra den 1. september. Ændringerne indebærer, at:

  • En aftale ikke udløser en gul eller en rød smiley
  • Virksomheden ikke kan have en grøn smiley, mens aftalen løber og problemerne ikke er løst.

Ændringerne i smileybekendtgørelsen tager desuden højde for de nye regler om gebyr for skærpet tilsyn, der også træder den 1. september, og som indebærer, at det bliver offentliggjort på Arbejdstilsynets hjemmeside under virksomhedens smileystatus, hvis en virksomhed får et skærpet tilsyn.

Ændringerne i smileybekendtgørelsen er led i implementeringen af den politiske aftale om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede forhold på arbejdsmarkedet fra april 2019.

Læs også

Bekendtgørelse om offentliggørelse af virksomhedernes arbejdsmiljø m.v.

Henter PDF