Gå til hovedindholdet

Ny kampagne sætter fokus på krænkelser af unge i butikker

Verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler kan ramme unge, der arbejder i kasselinjen. Derfor sætter Arbejdstilsynet nu fokus på problemet med en ny kampagne.

Unge, der arbejder ved kassen, er i særlig risiko for at blive udsat for verbale overfusninger, seksuel chikane og trusler fra kunder. Derfor vil Arbejdstilsynet nu igangsætte en kampagne for at sætte fokus på problemet, og at arbejdsgiverne har pligt til at beskytte de unge mod krænkende adfærd.

Arbejdsgiveren skal sørge for klare retningslinjer

Arbejdsgiveren skal bl.a. sørge for, at der er klare retningslinjer, grundig oplæring og instruktion, så de unge altid ved, hvad de skal gøre, hvis de oplever ubehagelige kunder. Derudover skal arbejdsgiveren planlægge og tilrettelægge arbejdet, så risikoen for krænkende handlinger er effektivt forebygget.

Helle Klostergaard, kontorchef i Arbejdstilsynet, fortæller:

”Det kan være en rigtig voldsom oplevelse at blive truet, chikaneret eller skældt ud af vrede kunder – og når man er ung og helt ny på arbejdsmarkedet kan det give ar på sjælen, hvis ikke der bliver taget ordentligt hånd om problemet. Derfor vil vi gerne gøre arbejdsgiverne opmærksomme på, at krænkende adfærd mod unge i kasselinjen faktisk er et stort problem, som de har pligt til at sætte ind overfor.”

Vigtigt at de unge fortæller om oplevelsen

Selvom kampagnen primært henvender sig til arbejdsgiverne, vil Arbejdstilsynet også gerne nå ud til de unge med et budskab om, at krænkende adfærd er helt uacceptabelt, og at det er vigtigt, at de fortæller om oplevelsen.

”Nogle unge kan være usikre på, om de selv har været skyld i situationen. Til det er der bare at sige én ting: Krænkende adfærd er aldrig i orden, og det er vigtigt, at de unge ved, at det er fuldstændigt uacceptabelt, hvis nogen opfører sig ubehageligt over for dem. Det vil vi gerne sende et signal til de unge om – og opfordre dem til at fortælle det til deres arbejdsgiver, kollega eller deres forældre, hvis de føler, der er kunder, der overskrider deres grænser. Det er rigtig vigtigt, at de ikke går rundt med oplevelsen for sig selv,” siger Helle Klostergaard.  

Kampagnen igangsættes på baggrund af Arbejdstilsynets tilsynserfaringer samt forskning om unges arbejdsmiljø i detailbranchen, der peger på, at unge medarbejdere i butikker oplever vrede eller utilfredse kunder, som kan have en grænseoverskridende adfærd, og at unge også oplever at blive udsat for seksuel chikane.

Læs mere

Beskyt unge mod krænkende handlinger

Regler om unges arbejdsmiljø