Henvendelser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet modtager hvert år opkald fra borgere, hvervgivere og faglige organisationer ved mistanke om social dumping.
Arbejdstilsynet har oprettet en hotline om udenlandske virksomheder i Arbejdstilsynets Call Center. Her kan borgere og andre henvende sig, hvis man har mistanke om, at en udenlandsk virksomhed ikke overholder de danske arbejdsmiljøregler eller ikke har anmeldt sig i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Arbejdstilsynet modtager også anmeldelser om dette via hjemmesiden.
Hotlinen er et godt redskab for Arbejdstilsynet, da det herved er lettere at lokalisere og kontrollere de udenlandske virksomheder, der bryder reglerne.
Herunder kan du se antallet af henvendelser til hotlinen og anmeldeordningen siden 1. januar 2012.
|
2012- 2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
2020 |
2021 |
I alt |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Antal opkald og anmeldelser |
4.608 |
664 |
332 |
160 |
22 |
13 |
5.798 |
Henvendelserne fordeler sig således:
- Fra faglige organisationer: 3.098
- Fra private hvervgivere: 49
- Fra professionelle hvervgivere: 56
- Fra andre (fx borgere): 2.603