Digitalisering og Data

Kontoret har ansvaret for Arbejdstilsynets data samt udvikling og drift af digitale løsninger og it-systemer.

Kontorchef: Kirsten Brink

Kontoret skal bidrage til, at Arbejdstilsynet udvikler digitale løsninger, der understøtter arbejdspladsers arbejdsmiljøarbejde med relevant og situationsbestemt viden. Ansvaret for de digitale løsninger deles med Kommunikation og Adfærd i et tæt løbende samarbejde.

Kontoret har ansvaret for udvikling og drift af Arbejdstilsynets it-understøttelse af tilsynssystemet og AFC, samt øvrige grundlæggende systemer (databank, indholdsservice til understøttelse af digitale værktøjer). Desuden bidrager kontoret til udvikling af nye digitale og databaserede løsninger, herunder ny risikomodel ved brug af machine learning.

Kontoret har ansvaret for at indsamle, behandle og udstille data, så der skabes transparens i forhold til viden om arbejdsmiljø og Arbejdstilsynets indsatser og stille data til rådighed for virksomhederne og AFCs kontorer. Kontoret arbejder med at skabe og udnytte flere datakilder – fx fra tilsyn og data fra andre myndigheder for at skabe et bedre grundlag for ny viden.

På grund af kontorets størrelse oprettes der to souschefstillinger i kontoret. Souscheferne får personaleansvar.

Kontoret har ansvaret for nedenstående hovedområder og arbejdsopgaver:

  • Sikker og stabil drift af IT-løsningerne i samarbejde med Statens IT og udviklingsleverandøren/-erne
  • Udstilling af Arbejdstilsynets data intern og eksternt – på fx hjemmeside, ADVI samt vedligehold af data i Arbejdstilsynets ministerieordning på Danmarks Statistik
  • Indsamling, kvalitetssikring, behandling og udstilling af
    • tilsynsdata (besøg, reaktioner mv.)
    • data vedrørende anmeldte og anerkendte arbejdsulykker
    • data vedrørende anmeldte og anerkendte erhvervssygdomme
    • data om tilsyn med RUT-virksomheder
    • data om klager
    • data fra andre myndigheder
  • Dokumentation af data
  • Bidrage med datatræk til besvarelse af spørgsmål om data fra Folketinget, interessenter, samt til brug for analyser, aktindsigter mv.
  • Projekt ”Åbne data”
  • Udvikling af digitale løsninger til understøttelse af tilsynsarbejdet og AFC’s arbejde
  • Teknisk understøttelse af arbejdsmiljøovervågningen
  • Kørselsplanlægning - herunder ruteoptimeringer
  • Understøtte gældende risikomodel og udvikling af ny risikomodel
  • Udviklingsprojekter med brug af robotics, machine learning, AI
  • Udvikling og drift af den digitale 1-1-kommunikation med virksomhederne (deles med Kommunikation og Adfærd)