Tilsyn med faren for at blive påkørt ved vejarbejde
Instruks IN-2-2. Arbejdsmiljøemne: Ulykkesrisici. Ansvarlig enhed: AFC, SD, B/A og Teknik. Ikrafttræden: 1. juli 2015.
1. Emne og baggrund
Baggrunden for disse retningslinjer er hensynet til at sikre en ensartet praksis ved tilsyn og påbud i forbindelse med vejarbejde.
Vejdirektoratet har lavet regler og vejledning om afmærkning af vejarbejder. Arbejdstilsynet følger det sikkerhedsmæssige niveau, der fremgår af Vejdirektoratets regler for afmærkning af vejarbejder m.m., når vi fører tilsyn med vejarbejde og risikoen for at blive påkørt. Når du skal vurdere, om Vejdirektoratets regler for afmærkning af vejarbejder er overholdt, vil du typisk kun have behov for at orientere dig i BAR-vejledningen ”Lommebog for afmærkning af vejarbejder mm”.
Arbejdstilsynet kan udøve sin myndighed, føre kontrol og stille krav til arbejdsmiljøet der, hvor der udføres arbejde, fx vejarbejde, men Arbejdstilsynet kan ikke håndhæve Vejdirektoratets regler for afmærkning af vejarbejder.
Derfor skal du henvise til en hjemmel i arbejdsmiljølovgivningen ved risiko for påkørsel og påbud. Begrundelsen for påbuddet og formuleringen af selve påbuddet skal tage udgangspunkt i reglerne i arbejdsmiljølovgivningen, men som en del af vurderingen af overtrædelsen af arbejdsmiljølovgivningen kan indgå, at Vejdirektoratets regler for afmærkning af vejarbejder ikke er blevet fulgt.
Reglerne for afmærkning af vejarbejder omfatter alle typer af vejarbejder:
- Stationært vejarbejde, fx autoværnsarbejde, kantstens- og fortovsarbejde, ledningsarbejde, broarbejde, jordarbejde, arbejde på stilladser, samt ved containere og skurvogne, der er opstillet på vejen.
- Bevægeligt vejarbejde, fx asfaltudlægning, afstribning på langs af vejen, opsætning og fjernelse af afmærkning, vejtekniske målinger og græsslåning.
- Kortvarigt vejarbejde max 1 dag, fx afstribning af tværafmærkning som stoplinjer og fodgængerfelter, lapning af asfalt, slamsugning, juleudsmykning, arbejde i brønde og personløftere, der er opstillet på og ved vejen, samt vedligeholdelse af belysning, kantpæle og tavler. (Kortvarigt arbejde hører i vejreglerne under bevægeligt vejarbejde).
2. Retningslinjer
2.1. Tilsyn
Ved vejarbejder skal du føre tilsyn med alle væsentlige arbejdsmiljøproblemer, som ved tilsyn på alle andre områder. Det særlige ved vejarbejde, eller virksomheder der udfører vejarbejde, er, at du også skal føre tilsyn med faren for, at personer, der udfører vejarbejde, kan blive påkørt af trafikanterne. I disse retningslinjer kaldes de udsatte personer for ”vejarbejdere”. Du skal undersøge og vurdere om de sikkerhedsforanstaltninger, der er truffet for at forhindre, at vejarbejdere bliver påkørt, er effektive. Det kan fx være afmærkning, sikkerhedsafstande og trafikværn,
- set i forhold til den hastighed, som trafikanterne kører forbi vejarbejdet med,
- set i forhold til den afmærkning, der er udført for at vække trafikanternes opmærksomhed og lede dem forbi vejarbejdet.
De sikkerhedsforanstaltninger, som Vejdirektoratet og Arbejdstilsynet vurderer, der som udgangspunkt er tilstrækkelige til at beskytte mod faren for at blive påkørt, fremgår af Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. På baggrund af en konkret vurdering kan Arbejdstilsynet vurdere, at de konkrete foranstaltninger ikke er tilstrækkelige til effektivt at sikre de beskæftigede mod risikoen for påkørsler fra trafikken og på den baggrund afgive påbud efter § 49 i bekendtgørelse om bygge- og anlægsarbejde. Det kan fx forekomme hvis der er for lidt plads til at etablere de anbefalede sikkerhedsforanstaltninger i vejreglerne, eller hvis trafikanterne kører stærkere end den angivne hastighedsbegrænsning. Det kan også gøre sig gældende hvis der samtidig bliver udført flere arbejdsprocesser, hvortil der er anbefalet forskellige sikkerhedsforanstaltninger.
Du skal orientere vejmyndigheden, fx telefonisk eller mail, hvis dit påbud efter arbejdsmiljølovgivningen sandsynligvis vil få den konsekvens, at foranstaltningsniveauet kommer til at afvige fra det der fremgår af Håndbog, Af-mærkning af vejarbejder m.m., og det vil være væsentligt indgribende over for afviklingen af trafikken. Det kan fx dreje sig om påbud, der påvirker trafikkens hastighed og fremkommeligheden.
Orientering til Vejdirektoratet kan ske på tlf. 72 44 33 33 - eller på:
Kommunerne er vejmyndighed for lokalveje i by og åbent land samt visse trafikveje. Orientering af kommunen kan ske til teknisk forvaltning.
Se kvalitetsprocedure G-302: Indberetning til andre myndigheder, herunder indikatorer på menneskehandel til tvangsarbejde.
2.2. Områder hvor du skal føre tilsyn
Start tilsynet med at få overblik over vejarbejdet:
- Kør fx forbi vejarbejdet og få et indtryk af afmærkningen og trafikkens hastighed.
- Spørg, hvilke arbejdsprocesser der skal udføres, og hvor lang tid arbejdet vil vare.
- Spørg, om der skal arbejdes, når der ikke er dagslys, fordi det stiller andre krav til synligheden af afmærkningen og til arbejdslys.
- Få oplyst, hvor mange entreprenører der skal arbejde på stedet, og vurder, om bygherren har pligter i forhold til sikkerhedsforanstaltninger.
Du skal afgive påbud efter arbejdsmiljølovgivningen, hvis du konstaterer, at der er fare for, at vejarbejdere vil blive påkørt. Der vil typisk være risici for påkørsel:
- Hvis der ikke er truffet sikkerhedsforanstaltninger, eller de ikke er egnet i forhold til den pågældende arbejdsproces.
- Hvis sikkerhedsforanstaltningerne ikke er tilstrækkelige i forhold til den faktiske hastighed i trafikken eller varsling af trafikanterne om vejarbejdet.
- Hvis sikkerhedsforanstaltningerne ikke bliver respekteret af vejarbejderne.
- Hvis sikkerhedsforanstaltninger ikke er intakte, rigtigt opstillet eller vedligeholdt.
- Hvis gående og kørende færdsel ind og ud af arbejdsområdet ikke kan foregå sikkert.
- Hvis vejarbejderne ikke bruger synlig beklædning, når de opholder sig uden for det afmærkede arbejdsområde eller kørertøjer.
- Hvis arbejdet med at opsætte og fjerne afmærkninger ikke foregår på en sikker måde.
Hvad skal du gøre i de syv situationer?
I dette skema kan du se, hvordan du skal undersøge forholdene i de syv situationer ovenfor.
Problem | Dataindsamling | ||||||||||||
1. Er der sikkerhedsforanstaltninger og er de egnet i forhold til den pågældende arbejdsproces? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 4 og 5 |
|
||||||||||||
2. Er sikkerhedsforanstaltningerne tilstrækkelige i forhold til den faktiske hastighed i trafikken eller varsling af trafikanterne om vejarbejdet? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 2.10, 2.11, 6.18, 6.19 Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 2.7, 2.14, 3.2, |
|
||||||||||||
3. Bliver sikkerhedsforanstaltningerne respekteret af vejarbejderne? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 4 og 5. |
|
||||||||||||
4. Er sikkerhedsforanstaltninger intakte, rigtigt opstillet og vedligeholdt? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 3.5 |
|
||||||||||||
5. Foregår gående og kørende færdsel ind og ud af arbejdsområdet sikkert i forhold til trafikken? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 3.16, 6.21 |
|
||||||||||||
6. Bruger vejarbejderne synlig beklædning, når de opholder sig uden for det afmærkede arbejdsområde eller kørertøjer? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 6.20 og Annex A i standarden DS/EN ISO 20471. |
Tjek, at der bliver brugt synlig beklædning i følgende situationer:
se kvalitetsproceduren RT-14: Indberetning.
|
||||||||||||
7. Foregår arbejdet med at opsætte og fjerne afmærkninger på en sikker måde? Kilde: Håndbog, Afmærkning af vejarbejder m.m. afsnit 2.7, 3.2, 4.1.2 |
|
NOTER:
* Hvis entreprenør, bygherre eller vejmyndighed vurderer, at trafikanternes hastighed er til fare for trafiksikkerheden og/eller vejarbejdernes sikkerhed, kan vejmyndigheden anmode politiet om at udføre hastighedskontrol, jf. pkt. 2.11 i Håndbogen for afmærkning af vejarbejder mv.
Manglende overholdelse af hastighedsbegrænsningen defineres i Håndbogen ved at trafikmålinger ved arbejdsstedet dokumenterer:
- At middelhastigheden er højere end hastighedsbegrænsningen, eller
- At 85 %-fraktilen er 10 km/t højere end hastighedsbegrænsningen. Ved 85 %-fraktilen forstå
- man den hastighed, som 85 % af trafikanterne ikke overskrider, fx at 85 % af de forbikørende
- biler højst kører 90 km/t ved en hastighedsgrænse på 80 km/t eller
** Nødvendig varsling regnes normalt som mødesigtlængden (2 gange stopsigt) forud for vejarbejdet, jf. Håndbogens afsnit 2.14.2 Mødesigtlængde. Stopsigt anses som opfyldt, når oversigtslængden er større end eller lig med standselængden.
Standselængder (stopsigt)
Hastighed (km/t) | 130 | 110 | 90 | 80 | 70 | 60 | 50 | 40 | 30 |
Standselængde | 255 m | 190 m | 145 m | 120 m | 95 m | 75 m | 55 m | 40 m | 30 m |
Ved fx en hastighedsgrænse på 80 km/t skal vejarbejdet varsles mindst 240 m i forvejen. Til varsling af vejarbejde bruges som regel skiltet A 39 Vejarbejde.
*** Vejmyndighedernes krav til kontrol og vedligeholdelse af afmærkning.
Transportministeriets bekendtgørelse 1129 om afmærkning af vejarbejder mv., § 19
På dage, hvor der arbejdes, skal afmærkningen kontrolleres og vedligeholdes mindst to gange dagligt dog altid ved arbejdets begyndelse og ophør. På andre dage kontrolleres og vedligeholdes afmærkningen mindst én gang dagligt.
Stk. 2. På motorveje skal afmærkningen kontrolleres og vedligeholdes mindst to gange dagligt på alle dage.
Stk. 3. Kontrollen og vedligeholdelsen påhviler den, der forestår arbejdet.
**** Hastighedsbegrænsningen ved udkørsel fra arbejdsområdet kan fx regu-leres med variable tavler med trykknapdetektor, som kan betjenes af chaufføren, jf. Håndbogen afsnit 6.7 Variable færdselstavler.
*****Opsætning og fjernelse af afmærkning er i sig selv bevægeligt vejarbejde. På steder, hvor særligt farlige situationer kan opstå, kan du anbefale arbejdsgiveren at bede politiet om hjælp til at regulere færdslen under opsætning og fjernelse. Se afsnit 4.1.2 i Håndbogen.
2.3. Reaktioner ved fare for påkørsel
Hvis du konstaterer, at der er fare for, at vejarbejdere bliver påkørt, giver du påbud til arbejdsgiveren, typisk i de syv situationer som er nævnt i afsnit 2.2.
Påbud til arbejdsgiveren om effektiv sikring mod risikoen for påkørsel giver du efter Arbejdsmiljølovens § 38, stk. 1 og § 49 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1516 om bygge- og anlægsarbejde. Påbud om at anvende synlig beklædning ved vejarbejde giver du efter Arbejdsmiljølovens § 38, stk. 1 og § 6 i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1706 om brug af personlige værnemidler. Vær opmærksom på, at § 49 ikke kan anvendes i situationer, hvor bekendtgørelse om bygge og anlægsarbejde ikke gælder f.eks. ved opsætning af juleudsmykning. Her bruges alene arbejdsmiljølovens § 38.
Påbud til arbejdsgiveren ved risiko for påkørsel skal du normalt give som strakspåbud efter § 77, stk. 1, i arbejdsmiljøloven. Se At-intern instruks IN-18-10: Anvendelse af strakspåbud og kvalitetsprocedure G-201: Reaktioner til virksomheden.
Hvis der er en overhængende, betydelig fare for sikkerhed og sundhed, og der ikke må arbejdes videre før problemet er løst, skal du nedlægge forbud efter § 77, stk. 2, i arbejdsmiljøloven.
Når du skal vurdere grundlaget for påbud, skal det i øvrigt som altid ske inden for gældende retningslinjer, herunder kvalitetsproceduren RT-4: Bagatelgrænsen.
Det vil være relevant, at du også vurderer, om de manglende sikkerhedsforanstaltninger er en fællesforanstaltning, som en af virksomhederne har ansvaret for, hvor der bliver udført arbejde af mindst to virksomheder samtidigt.
Det kan ligeledes være relevant at anvende arbejdsmiljølovens § 20 om sam-arbejde mellem flere virksomheder.
Ikrafttræden
1. juli 2015.
Vedligeholdelse
1. kontor vurderer løbende, hvornår disse retningslinjer skal ajourføres eller kan ophæves.