Gå til hovedindholdet

Spørgsmål og svar om udstationering

Ofte stillede spørgsmål om udstationering

  • Hvad er en udstationeret medarbejder?

    En udstationeret medarbejder er en medarbejder, der er ansat i en virksomhed i et andet land, og som midlertidigt arbejder i Danmark.

    Det er fx:

    1. Når en udenlandsk virksomhed for egen regning og under egen ledelse udstationerer en medarbejder i Danmark til at løse en opgave.
    2. Når en virksomhed udstationerer en medarbejder inden for samme koncern eller i en virksomhed, der på lignende måde er knyttet til den virksomhed, der foretager udstationeringen.
    3. Når en dansk virksomhed hyrer vikarer fx hos et udenlandsk vikarbureau.

    Medarbejderen skal være ansat hos den udenlandske virksomhed eller vikarbureau, der udstationerer hende eller ham.

Fandt du ikke svar?

Ring til Arbejdstilsynets Call Center på 70 12 12 88

Telefontid: Mandag - torsdag kl. 8-15, fredag kl. 8-14