Sådan søger du

Hvis du ikke vælger noget, søger du automatisk i alt indhold på at.dk.
Du kan også begrænse din søgning til at kun søge i Regler eller i Brancher. Det gør du ved at markere enten Søg i regler eller Søg i brancher.
Nulstil søgning fjerner de afgrænsninger du har foretaget.
Gå til hovedindholdet

Spørgsmål og svar om selvbetjening

Svar på de oftest stillede spørgsmål om selvbetjening. Finder du ikke svar på dit spørgsmål, er du velkommen til at kontakte Arbejdstilsynet

  • EASY: En vikar fra et vikarbureau er kommet ud for en arbejdsulykke. Hvem skal anmelde ulykken i EASY?

    Det er arbejdsgiveren, der har pligt til at anmelde arbejdsulykker.

    Når man skal finde ud af, hvem der er arbejdsgiver i den konkrete situation, skal man bl.a. lægge vægt på følgende i en samlet vurdering:

    • Hvem instruerer den beskæftigede og kontrollerer arbejdet?
    • Hvem stiller arbejdsrum, maskiner, redskaber mv. til rådighed til at udføre arbejdet?
    • Hvem har risikoen for resultatet af arbejdet, som den beskæftigede udfører?
    • Hvem udbetaler løn til den beskæftigede?

    Arbejdsmiljølovgivningen tager udgangspunkt i, at det er den virksomhed, som reelt er i stand til at sørge for arbejdsmiljøet samt forebygge arbejdsulykker og arbejdsskader, der er ansvarlig som arbejdsgiver. Hvis en ansat bliver udlejet fra fx en entreprenør til en anden eller fra et vikarbureau, og den ansatte kommer ud for en arbejdsulykke, så er det den entreprenør/eller virksomhed, som aktuelt får udført arbejdet, der har arbejdsgiveransvaret og anmeldepligten.

  • EASY: Hvordan anmelder jeg en arbejdsulykke?

    Den eller de medarbejdere, der skal anmelde arbejdsulykker, skal have en NemID medarbejdersignatur med rettighed til EASY, der er Arbejdsmarkedets Erhvervssikrings og Arbejdstilsynets system til anmeldelse af arbejdsulykker.

    Før virksomheden kan indsende en anmeldelse fra EASY, skal dens forsikringspolice indtastes.

    Sådan anmelder du en ulykke i EASY

    Videoen fortæller, hvordan du får de rigtige rettigheder og anmelder en arbejdsulykke i EASY

    Læs mere

    Anmeld en arbejdsulykke i EASY – Arbejdstilsynet

  • Har arbejdsgiveren anmeldepligt, hvis en medarbejder får coronavirus?

    Hvis en ansat er blevet syg med coronavirus (COVID-19), og den ansatte antages at være blevet smittet i forbindelse med en konkret hændelse eller en kortvarig udsættelse (op til 5 dage) for smitte i forbindelse med arbejdet, skal arbejdsgiveren anmelde det som en arbejdsulykke, hvis mindst en af disse tre kriterier er opfyldt:

    • Den ansatte kan ikke udføre sit sædvanlige arbejde i 1 dag eller mere ud over tilskadekomstdagen. I så fald skal anmeldelse ske efter arbejdsmiljøloven senest 9 dage fra første fraværsdag.
    • Den ansatte kan have krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven (fx behandlingsudgifter eller godtgørelse for varigt mén). I så fald skal anmeldelse ske efter arbejdsskadesikringsloven senest 9 dage efter skadens indtræden.
    • Den ansatte har ikke/eller forventes ikke at genoptage sit arbejde i fuldt omfang senest 5-uger efter skaden. I så fald skal anmeldelse ske efter arbejdsskadesikringsloven senest på 5-ugers-dagen efter skadens indtræden.

    Anmeldelse skal ske i Arbejdstilsynets og AES’ fælles digitale anmeldelsesportal EASY.

    Den sygdomsramte og fx dennes familie kan også selv inden for 1 år fra sygdommen er opstået anmelde sygdom med COVID-19.

  • Har selvforsikrede offentlige arbejdsgivere anmeldepligt, hvis en ansat får coronavirus?

    Selvforsikrede offentlige arbejdsgivere har pligt til at anmelde sygdomstilfælde med coronavirus (Covid-19) som en arbejdsulykke, hvis disse 3 betingelser er opfyldt:

    • En ansat er blevet syg med coronavirus, og
    • Den ansatte antages at være blevet smittet i forbindelse med en konkret hændelse eller en kortvarig udsættelse for smitte (op til 5 dage) i forbindelse med arbejdet, og
    • Mindst et af disse 3 kriterier er opfyldt:
      • Den ansatte kan ikke udføre sit sædvanlige arbejde i 1 dag eller mere ud over tilskadekomstdagen. I så fald skal anmeldelse ske efter arbejdsmiljøloven senest 9 dage fra første fraværsdag.
      • Den ansatte kan have krav på ydelser efter arbejdsskadesikringsloven (fx behandlingsudgifter eller godtgørelse for varigt mén). I så fald skal anmeldelse ske efter arbejdsskadesikringsloven senest 9 dage efter skadens indtræden.
      • Den ansatte har ikke/eller forventes ikke at genoptage sit arbejde i fuldt omfang senest 5-uger efter skaden. I så fald skal anmeldelse ske efter arbejdsskadesikringsloven senest på 5-ugers-dagen efter skadens indtræden.

    Spørgsmål-svar om offentlige arbejdsgiveres anmeldelse af coronavirus

  • Hvor og hvornår kan coronavirus (COVID-19) anmeldes som arbejdsskade?

    Læger og tandlæger skal anmelde sygdomstilfælde med coronavirus (COVID-19), hvis de konstaterer eller formoder, at en person har pådraget sig sygdommen gennem arbejdet i en periode ud over 5 dage.

    Anmeldelsen skal ske snarest muligt og senest 8 uger efter, at lægen er blevet bekendt med sygdommen. I tilfælde, hvor den sygdomsramte person indlægges, opfordres der til hurtig anmeldelse for at understøtte en hurtig afgørelse af, om det konkrete sygdomstilfælde kan anerkendes som en arbejdsskade.

    Lægen skal anmelde sygdomstilfælde med COVID-19 i Arbejdstilsynets og AES’ fælles digitale anmeldelsesportal ESS.

    Den sygdomsramte og dennes familie kan også selv inden for 1 år fra sygdommen er opstået anmelde sygdom med COVID-19.

  • Hvordan defineres en arbejdsulykke?

    Definitionen på en arbejdsulykke er en pludselig hændelse i forbindelse med arbejdet, som fører til, at en person kommer fysisk eller psykisk til skade.

    En arbejdsulykke kan efter arbejdsskadesikringsloven også være en skade, der opstår efter en påvirkning, der har varet i højst fem dage.

    Hvornår skal en arbejdsulykke anmeldes?

    Arbejdsgiveren har pligt til at anmelde arbejdsulykker og forgiftningstilfælde, der medfører, at personen ikke kan foretage sit sædvanlige arbejde (arbejdsudygtighed) i mindst én dag udover tilskadekomstdagen, samt ulykker, der medfører ret til erstatning efter arbejdsskadesikringsloven.

    Se evt. også:

    Menupunktet Arbejdsulykker

  • RUT: Hvad er montørreglen (Registeret for Udenlandske Tjenesteydere)?

    Montørreglen er en undtagelsesbestemmelse. Den betyder, at visse former for udstationering af medarbejdere er undtaget fra pligten til at anmelde til RUT.

    Det gælder udstationeringer, hvor disse 3 betingelser er opfyldt:   

    1. Levering af tjenesteydelsen varer ikke over 8 dage.  
    2. Udstationeringen sker som led i leveringen af et teknisk anlæg eller en teknisk installation.  
    3. Den lønmodtager eller selvstændige virksomhed, der skal løse opgaven, er specialiseret i eller kvalificeret til at montere, installere og reparere et teknisk anlæg eller en teknisk installation i Danmark.

    Montørreglen er relevant for de virksomheder, der fx leverer højteknologiske maskiner til danske industrivirksomheder. Den udenlandske virksomheds ekspertviden og know-how skal være nødvendig for, at modtageren i Danmark hurtigt kan tage det tekniske anlæg eller installation i brug.

    Montørreglen gælder fx ikke ved almindeligt bygge-, anlægs- og håndværksarbejde. Den gælder heller ikke, når brugte maskiner, tekniske anlæg eller installationer skal afmonteres eller tages ned, uanset branche.

  • RUT: Hvad skal jeg gøre for at undgå bøde?

    Hvis du som privatperson hyrer udenlandsk arbejdskraft til fx bygge- eller havearbejde, skal virksomheden vise dig dokumentation for, at det er anmeldt i Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT). Hvis du ikke får denne dokumentation, skal du give besked til Arbejdstilsynet senest 3 dage efter, at arbejdet er gået i gang, ellers kan du risikere en bøde. Du kan orientere Arbejdstilsynet elektronisk via: 

     

    Registret for udenlandske tjenesteydere (RUT)

     

    Mail til at@at.dk

    Du skal blot oplyse, hvem du har hyret, hvor arbejdet skal foregå og i hvilken periode. Så har du opfyldt reglerne.

  • RUT: Hvad skal udenlandske selvstændige uden ansatte anmelde i Registeret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT)?

    Selvstændige uden ansatte, der arbejder i bygge- og anlægsbranchen eller inden for Installation og reparation af maskiner og udstyr, skal anmelde:

    1. Virksomhedens navn, adresse og kontaktoplysninger
    2. Dato for start og slut af arbejdsopgaven eller tjenesteydelsen
    3. Stedet, hvor arbejdsopgaven eller tjenesteydelsen udføres
    4. Virksomhedens branchekode
    5. Om virksomheden er momsregistreret i hjemlandet
    6. Oplysninger om dansk hvervgiver i forbindelse med tjenesteydelsen, hvis hvervgiveren ikke er en privatperson.

Henter PDF