Fraværskriteriet: Hvis min medarbejder genoptager sit arbejde, men løser andre opgaver end vedkommende plejer, skal jeg så anmelde arbejdsulykken?
Ja, du skal anmelde en ulykke, hvis:
- Din medarbejder ikke kan udføre sit sædvanlige arbejde, enten fordi medarbejderen er sygemeldt, eller fordi medarbejderen ikke er i stand til at lave sine sædvanlige arbejdsopgaver, men i stedet løser andre opgaver, som tager højde for de gener, som skyldes ulykken.
Det kan fx være en medarbejder, der ikke kan passe sit sædvanlige plejearbejde som social- og sundhedsassistent, men i stedet varetager administrative opgaver.
- Din medarbejder efter ulykken udfører sine sædvanlige arbejdsopgaver, men ikke kan arbejde i sædvanligt eller planlagt omfang, fx med færre timer. Det kan fx være en medarbejder med gående og stående arbejde, der må holde længere pauser midt på dagen eller kun kan arbejde en halv dag som følge af smerter i benene.
- Din medarbejder genoptager arbejdet dagen efter ulykken i fuldt omfang, men senere får fravær som følge af skaden, fx fordi skaden er værre end først antaget, eller det først senere konstateres, at en arbejdsulykke har medført en skade. Det kan fx være, hvis medarbejderen har fået en forstrækning i ryggen i forbindelse med et tungt løft, og vedkommende derfor en uge senere har fravær for at gå til behandling for smerterne.
Det har ikke betydning for pligten til at anmelde, om din medarbejder kan genoptage sit arbejde på selve ulykkesdagen.