Vejen til grøn smiley
Hvis alt er i orden på tilsynet, hvor der er set på det væsentlige arbejdsmiljø, får virksomheden en grøn smiley på vores hjemmeside. Den grønne smiley betyder, at virksomheden ikke har noget udestående med Arbejdstilsynet, og er dermed et signal til omverdenen om, at virksomheden har orden på sit arbejdsmiljø. Hvis tilsynet viser, at der er væsentlige problemer i arbejdsmiljøet, får virksomheden et påbud eller lignende om at bringe forholdene i orden. Virksomheden får samtidig en gul eller en rød smiley på vores hjemmeside.
Vejen til den grønne smiley
Der er en række krav, der skal være opfyldt, hvis virksomheden skal have en grøn smiley. Det drejer sig blandt andet om:
Krav til arbejdsmiljøet
Virksomheden skal leve op til arbejdsmiljøreglerne om blandt andet støj, tunge løft og psykisk arbejdsmiljø. I kan bruge arbejdsmiljøvejviseren til at finde de typiske arbejdsmiljøproblemer i jeres branche og til at se, hvordan I kommer i gang med at løse dem.
Krav til arbejdspladsvurdering
Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). APV'en skal udarbejdes af arbejdsgiveren og arbejdsmiljøorganisationen eller de ansatte i fællesskab. Vi har samlet forskellige APV-tjeklister og andre materialer om arbejdspladsvurdering, som I kan bruge, når I skal i gang med APV.
Krav til organisering af arbejdsmiljøarbejdet
Det er hovedreglen, at alle virksomheder med ti eller flere ansatte skal oprette en arbejdsmiljøorganisation. Vi har samlet de vigtigste regler om arbejdsmiljøorganisation i et tema. Her kan I også læse mere om, hvornår og hvordan virksomhederne skal oprette en arbejdsmiljøorganisation.