Gå til hovedindholdet

Arbejdslederens rolle i AMO

Arbejdslederens rolle i AMO er at repræsentere ledelsen i samarbejdet om sikkerhed og sundhed og bidrage til at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø.

Arbejdslederen skal medvirke til at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Det gøres fx ved at instruere og føre tilsyn med at arbejdsopgaverne udføres efter de godkendte og anbefalede instruktioner som producenter og leverandører har udarbejdet.
Som arbejdsleder har man desuden ofte et større overblik over hele ens ansvarsområde og har dermed vigtig viden til en sikkerheds- og sundhedsmæssig forebyggende koordinering af arbejdsopgaverne.

Arbejdslederen skal påse at arbejdsmiljøforanstaltningerne virker efter deres hensigt. Får arbejdslederen kendskab til, at foranstaltningerne ikke virker efter hensigten uden selv at have mulighed for at ændre på disse på en hensigtsmæssig måde skal arbejdslederen kontakte arbejdsgiveren.

Hvad er en arbejdsleder?

En arbejdsleder defineres i arbejdsmiljøloven som en ansat, hvis arbejde udelukkende eller i det væsentlige, dvs. mere end halvdelen af arbejdstiden, består i, på arbejdsgiverens vegne, at lede eller føre tilsyn med arbejdet i en virksomhed eller i en del af virksomheden.

Indgår  arbejdslederen i AMO bidrager vedkommende med sin arbejdsmiljøviden for de ovennævnte forhold på sit ansvarsområde. Det varetages i samarbejde  - øvrige medlemmer af AMO.  
Arbejdslederen skal bidrage med

  1. Viden og erfaringer om virksomhedens produktion, ydelse og arbejdsmiljøforhold, herunder være i kontakt med de ansatte og
  2. Forslag ti forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet og løsninger på sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål

Desuden skal arbejdslederen

  1. Samarbejde med de øvrige medlemmer af AMO og
  2. Bidrage til at varetage AMOs opgaver.

Som medlem af AMO skal arbejdslederen gennemføre den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse og løbende tilbydes supplerende uddannelse i relevante arbejdsmiljøemner.

Obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse

Spørgsmål og svar

  • Hvem kan udpeges som arbejdsleder i arbejdsmiljøorganisation (AMO)?

    Arbejdsgiveren skal udpege en arbejdsleder til AMO, som har det nødvendige kendskab til den del af arbejdet i virksomheden, som den pågældende skal varetage sine opgaver for.

    En arbejdsleder er en ansat, der i størstedelen af sin arbejdstid leder eller fører tilsyn med arbejdet i en virksomhed eller i en del af virksomheden.

    Det er ikke stillingsbetegnelsen som arbejdsleder, der afgør om en person er arbejdsleder efter arbejdsmiljølovens regler. Det afhænger derimod af en konkret vurdering af arbejdslederens funktion og opgaver. En arbejdsleder kan således godt selv deltage i det praktiske arbejde i virksomheden, når bare størstedelen af tiden går med at lede eller føre tilsyn med andres arbejde.

    Arbejdslederen bliver klædt på til opgaven gennem den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse for medlemmer af AMO.

  • Hvad er den udpegede arbejdsleders beskyttelse (i AMO)?

    Den udpegede arbejdsleder i arbejdsmiljøorganisationen (AMO) må ikke stilles ringere på grund af hvervet som medlem af AMO. Det betyder bl.a., at arbejdslederen ikke kan afskediges på grund af sit arbejdsmiljøarbejde. Hvis arbejdslederen, vedkommendes faglige organisation eller arbejdsgiveren gør gældende, at en afskedigelse er begrundet i deltagelse i virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed, kan arbejdslederens ansættelsesforhold ikke afbrydes, før afskedigelsen har været forhandlet af de relevante parter.

    Forhandlingerne skal foregå efter reglerne på det pågældende overenskomstområde eller efter funktionærlovens regler.

Sidst revideret: 5. august 2024

Henter PDF