For at sikre et godt arbejdsmiljø for medarbejderne på arbejdspladsen, er det vigtigt, at der er indsigt i deres arbejdsmiljø. Derfor skal AMO også bestå af en arbejdsmiljørepræsentant (AMR). AMR’en skal repræsentere medarbejderne i samarbejdet om sikkert og sundt arbejdsmiljø.
Det betyder, at du som AMR skal være i kontakt med medarbejderne. I samarbejdet i AMO skal du kunne bidrage med erfaringer og viden om medarbejdernes arbejdsmiljø. Du er derfor medarbejdernes talerør ind i AMO’en. Desuden skal du kunne bidrage med forslag løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebygge risici i arbejdsmiljøet. Det kan du fx gøre ved arbejdsmiljødrøftelsen og APV-processen.
Det er virksomhedens medarbejdere, der skal vælge deres AMR, og du må som AMR ikke have medarbejderansvar. Det er alle medarbejdere, der har ret til at være med til at vælge, men medarbejdere, der arbejder mindre end 10 timer om ugen med administrativt arbejde eller i butik, har ikke valgret. Derudover må medarbejdere med ledelsesansvar heller ikke deltage i valget.
I arbejdet som AMR, skal du sætte dig ind i arbejdsmiljøforhold, der er vigtige for både medarbejdere og ledere på virksomheden.
Som AMR er du valgt for 2 år. Der kan indgås en aftale om, at der for fremtidige valg kan gælde en længere valgperiode. Hvis du forlader virksomheden eller den del af virksomheden, hvor du har valgt ind til at varetage opgaver, skal der vælges en ny AMR. Som AMR skal du gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen.
Find en udbyder af arbejdsmiljøuddannelse
Pas på dig selv
Når du er AMR, skal du varetage, at dine kolleger har et sundt og sikkert arbejdsmiljø. Du bliver derfor nødt til at sætte dig ind i deres udfordringer og behov samt rumme dine kollegers følelser. Det kan være hårdt at skulle rumme andres følelser og behov. Du skal derfor også sørge for at passe på dig selv.