Gå til hovedindholdet

Hvilke regler gælder ved hjemmearbejde?

Som udgangspunkt gælder hele arbejdsmiljølovgivningen ved hjemmearbejde. Med hjemmearbejde på denne temaside menes det arbejde, som ansatte udfører for deres arbejdsgivere hjemmefra.

Kvinde sidder foran computer, i eget hjem

Du kan finde regler og vejledninger her:

Hjemmearbejde - AT-vejledning 3.1.7

Begrænsninger i anvendelsen af lov om arbejdsmiljø på arbejde, som udføres i den ansattes hjem - Bekendtgørelse 384 - 2022

Få svar på spørgsmål om hjemmearbejde

Vi har samlet de oftest stillede spørgsmål og svar om hjemmearbejde. Hvis du ikke finder svar på dit spørgsmål, kan du skrive til Arbejdstilsynets Call Center på denne adresse:

E-mail: at@at.dk

Så svarer vi, så hurtigt vi kan.

Generelt

  • Hvad forstås ved ”hjem” i hjemmearbejde?

    ”Hjem” efter arbejdsmiljølovgivningen er den private bolig – eller de private boliger, hvis man bor flere steder.

    Få mere information her: 
    AT-vejledning 3.1.7 - Hjemmearbejde 

  • Hvornår er man på arbejde, når man arbejder hjemme?

    Hvornår man er på arbejde afgøres som udgangspunkt af den aftale, som man har med sin arbejdsgiver om arbejdsforholdet, og af den overenskomst, som man er omfattet af.

    Få mere information her: 
    AT-vejledning 3.1.7 - Hjemmearbejde 

  • Gælder arbejdspladsvurdering (APV) ved hjemmearbejde?

    Virksomhedens APV gælder også ved hjemmearbejde.

     

    Få mere information her: 

    AT-vejledning 1.3.1 - Systematisk arbejdsmiljøarbejde herunder APV og årligt arbejdsmiljødrøftelse

  • Hjemmearbejde: Gælder de danske arbejdsmiljøregler på tværs af landegrænser?

    Arbejdsmiljølovens regler gælder kun for arbejde udført i Danmark. Danske arbejdspladser, hvis medarbejdere bor og arbejder hjemme i udlandet, fx i Sverige eller Tyskland, skal overholde de arbejdsmiljøregler, der gælder i det pågældende land. De danske arbejdsgivere skal derfor overholde det pågældende lands arbejdsmiljøregler for hjemmearbejde i forhold til deres medarbejdere, hvis og i det omfang det pågældende land har arbejdsmiljøregler for hjemmearbejde.

  • Hvad gælder for det psykiske arbejdsmiljø ved hjemmearbejde?

    Bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø gælder også i forhold til hjemmearbejde. Det er bl.a. et krav til hjemmearbejdet, at arbejdet i alle led bliver planlagt, tilrettelagt og udført så påvirkningerne i det psykiske arbejdsmiljø både ud fra en enkeltvis og samlet vurdering er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige på kort og lang sigt.

    Bekendtgørelsens regler om stor arbejdsmængde, tidspres, uklare krav og modstridende krav i arbejdet gælder også for hjemmearbejde, ligesom reglerne om høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker, krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane (sexchikane), arbejdsrelateret vold i arbejdet i og uden for arbejdstid, også gælder ved hjemmearbejde, da de også er relevante i forhold til arbejde, der indebærer telefonsamtaler, udveksling af e-mails m.v.

    Psykisk arbejdsmiljø - Bekendtgørelse 1406 - 2020 - med senere ændringer

  • Skal skærmarbejde, der ikke udføres hjemme, også tælles med i forhold til de 2 dage?

    Ja, hvis den ansatte udover skærmarbejde hjemme også udfører skærmarbejde andre steder fx på en kontorarbejdsplads, så er der en særlig regel vedr. hjemmearbejde, der angiver, at der skal ske en sammentælling af den ansattes skærmarbejdet i forhold til, om skærmarbejdet samlet set udføres mere end 2 dage om ugen som et gennemsnit set over en måned. Man kan læse mere om sammentællingsreglen i AT-vejledningen om hjemmearbejde. Neden for er indsat et skema, der angiver forskellige udfald i forhold til sammentællingsreglen.

    Model for nye arbejdsmiljøregler for hjemmearbejde

    Mulige scenarier for sammentælling

    Fast arbejdssted Hjemmearbejdsplads Skiftende arbejdssted De særlige regler for skærmarbejdspladsen gælder
    Over 2 dage
    Omfattet
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
      Ja, på det faste arbejdssted
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Over 2 dage
    Omfattet
      Ja, derhjemme
      Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Over 2 dage
    Omfattet
    Ja, på det skiftende arbejdssted
    Over 2 dage
    Omfattet
    Over 2 dage
    Omfattet
      Ja, begge steder
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Maksimalt 2 dage
    Omfattet
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Ja, derhjemme efter en samlet vurdering, medmindre den ansatte har adgang til en skærmarbejdsplads på det faste
    arbejdssted eller på det skiftende arbejdssted efter § 4, stk. 3
    Over 2 dage
    Omfattet
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Ja, på , det faste arbejdssted
    Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
      Maksimalt 2 dage
    Ikke omfattet
    Nej, der forgår ikke hjemmearbejde

     

Pligter i forhold til arbejdsmiljøloven ved hjemmearbejde

  • Hjemmearbejde: Hvilke krav kan arbejdsgiveren stille, hvis den ansatte ikke lever op til sit ansvar om at medvirke til ordentlige arbejdsforhold?

    Det er de ansættelsesretlige forhold- og ikke arbejdsmiljølovgivningen – der regulerer, hvad arbejdsgiveren kan gøre, hvis den ansatte ikke følger de instruktioner, som arbejdsgiveren giver i forhold til udførelsen af arbejdet. Det afhænger af aftaleforholdet mellem arbejdsgiveren og den ansatte og den overenskomst, som den ansatte måtte være omfattet af. Normalt vil det være sådan, at hvis den ansatte ikke følger de instruktioner, som arbejdsgiveren giver i forhold til udførelsen af arbejdet, så vil arbejdsgiveren i sidste instans kunne afskedige den ansatte.

  • Hvad er ansattes ansvar i forhold til at sikre, at arbejdsforholdende er forsvarlige ved hjemmearbejde?

    Ved hjemmearbejde skal ansatte medvirke til, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige inden for deres arbejdsområde, herunder at de foranstaltninger, der træffes for at fremme sikkerhed og sundhed, virker efter deres hensigt.

    Det betyder også, at de ansatte aktivt skal medvirke til, at hjemmearbejdsstedet er indrettet forsvarligt, herunder, at inventar herunder arbejdsbord og stol samt arbejdsudstyr anvendes efter hensigten, og at arbejdet hjemme i øvrigt udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.

    Bliver ansatte opmærksomme på fejl eller mangler, som kan forringe sikkerheden eller sundheden, og som de ikke selv kan rette, skal de meddele det til et medlem af arbejdsmiljøorganisationen, arbejdslederen eller arbejdsgiveren. Det gælder også i forhold til hjemmearbejde.

    Få mere information her: 
    AT-vejledning 3.1.7 - Hjemmearbejde 

Regler for indretningen af hjemmearbejdspladsen

Sidst revideret: 13. juni 2024

Henter PDF