Gå til indhold

Grundig slutrengøring for asbeststøv

Det er arbejdsgivers ansvar at sørge for løbende rengøring under et asbestarbejde, og før afslutning af arbejdet skal arbejdsgiver sørge for, at den afsluttende rengøring er så grundig, at andre efterfølgende kan arbejde og færdes i området uden at være i risiko for at blive udsat for asbeststøv. Få her viden om, hvordan arbejdsgiver skal sikre slutrengøring i forbindelse med asbestarbejde.

Arbejdsområder skal under et asbestarbejde løbende rengøres. Det indebærer bl.a., at arbejdsgiver instruerer medarbejderne i hurtigst muligt at samle asbestholdigt materiale og asbeststøv og håndtere det som affald.

Før afslutning af et asbestarbejde skal arbejdsgiver sørge for, at der bliver foretaget grundig slutrengøring. Ved indendørs asbestarbejde skal der også luftes grundigt ud efter endt rengøring - typisk i et døgn efter endt rengøring. Det kan være nødvendigt at gentage rengøring og udluftning.

Ved asbestarbejde, hvor der forekommer asbeststøv i væsentligt omfang, navnlig ved nedrivning, skal arbejdsgiver sørge for at afskærme arbejdsområdet fra omgivelserne med et støvtæt telt eller lignende med sluse og undertryk. Afskærmningen må først fjernes, og undertrykket må først afbrydes, når arbejdsområdet er grundigt rengjort og udluftet.

Hvem må udføre rengøring for asbeststøv?

Rengøring for asbeststøv er et asbestarbejde, der skal udføres efter asbestreglerne og uddannelsesreglerne. Det betyder bl.a., at ansatte, der udfører rengøring for asbeststøv, skal anvende egnede personlige værnemidler, gennemgå passende dekontaminering, have adgang til og benytte arbejdshygiejniske foranstaltninger og fra 21. december 2025 have gennemgået den 2-dages arbejdsmarksuddannelse (AMU) i ikke-autorisationskrævende asbestarbejde. Ansatte med den 4-dages arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) i arbejde med nedrivning af asbest vil også kunne udføre rengøringen.

Ansatte, der udfører slutrengøringen i forbindelse med autorisationskrævende nedrivning af asbest, skal have den 4-dages arbejdsmarkedsuddannelse (AMU) i arbejde med nedrivning af asbest.

En grundig slutrengøring for asbeststøv

Når et asbestarbejde er afsluttet, skal andre kunne arbejde og færdes i området uden at være i risiko for at blive udsat for asbeststøv. Derfor skal arbejdsgiver før afslutning af et asbestarbejde sørge for, at der er foretaget grundig slutrengøring for asbeststøv af arbejdsområdet. Under rengøringen skal det undgås at sprede asbeststøv.

Grundig slutrengøring før afslutning af et asbestarbejde omfatter grundig støvsugning med en egnet støvsuger i støvklasse H (ifølge DS/EN-standarden), så vidt muligt også af revner og sprækker.

Efter støvsugningen skal vaskbare overflader grundigt afvaskes. Ved indendørs asbestarbejde skal der, når området er grundigt rengjort, også luftes grundigt ud - typisk i et døgn.

Det er et generelt arbejdsmiljøkrav at undgå unødig påvirkning fra stoffer og materialer. Det betyder, at arbejdsgiver skal sørge for at nedbringe påvirkningen fra stoffer og materialer under arbejdet så meget, som det er rimeligt under hensyntagen til den teknologiske udvikling. På asbestområdet indebærer det, at:

  • Grænseværdien for asbest som minimum skal være overholdt i arbejdsområdet efter en grundig slutrengøring.
  • Eventuel mere rengøring – eller andre tiltag – for yderligere at nedbringe niveauet af asbestfibre i arbejdsområdet kun skal iværksættes, når det er proportionalt med, hvor meget yderligere asbeststøv der kan fjernes fra arbejdsområdet.
Sådan kan arbejdsgiver kontrollere en slutrengøring

Sådan kan arbejdsgiver kontrollere en slutrengøring

Arbejdsgiver kan kontrollere rengøringsstandarden af det grundigt rengjorte arbejdsområde ved en visuel inspektion. Alle overflader skal være rene og uden synligt støv. Er de ikke det, skal slutrengøringen gentages.

En visuel inspektion kan ofte ikke stå alene. Når det er nødvendigt for at fastslå, om der efter slutrengøringen er asbeststøv på overflader i arbejdsområdet, skal arbejdsgiver sørge for, at der bliver taget støvprøver, fx geltapeprøver, eller få foretaget måling af koncentrationen af asbestfibre i luften i området. En eventuel kontrol af, om grænseværdien for asbest i arbejdsmiljøet er overholdt, kan kun ske ved luftmålinger.

Det vil kun i tvivlstilfælde være nødvendigt at udtage prøver for at kontrollere, om der efter slutrengøring forekommer asbeststøv, når arbejdsgiver har opnået erfaring med, at proceduren for slutrengøring opnår en rengøringsstandard, så grænseværdien for asbest er overholdt, og det ikke er proportionalt at gøre mere rent.

Geltapeprøver

Arbejdsgiver kan få taget geltapeprøver for at kontrollere, om der er asbestfibre i støv på overflader. Geltapeprøver kan indikere, om der er behov for at gentage rengøringen eller foretage yderligere undersøgelser. Udbredt fund af asbestfibre på geltapeprøver er fx typisk et udtryk for, at rengøringen ikke er tilstrækkelig grundig.

Luftmålinger

Arbejdsgiver kan få udført luftmålinger for at bestemme luftens indhold af asbestfibre i et indendørs arbejdsområde. Arbejdsgiver kan bruge luftmålingerne til at undersøge, om grænseværdien for asbest i arbejdsmiljøet i et grundigt slutrengjort område som minimum er overholdt, så andre efterfølgende kan udføre andet arbejde eller færdes i området.

Det skal arbejdsgiver gøre, hvis der efter grundig rengøring stadig er fund af asbestfibre

Der kan ved nedrivning forekomme situationer, hvor asbestfibre stadig kan findes selv efter grundig slutrengøring. Det kan typisk være på særlige overflader i arbejdsområdet. Det kan fx være ved nedrivning af et asbesttag, hvor der efter grundig rengøring af tagkonstruktionen stadig forekommer asbestfibre i revner og sprækker eller på ru overflader, der ikke med rimelighed kan fjernes, fordi det fx vil kræve, at dele af konstruktionen udskiftes.

Hvis den situation opstår, skal bygherren sørge for, at arbejdsmiljøkoordinatoren koordinerer tilrettelæggelsen af samarbejdet mellem arbejdsgiverne, der efterfølger hinanden på byggepladsen. Det betyder, at arbejdsgiver i samarbejde med de andre arbejdsgivere på byggepladsen skal sørge for, at efterfølgende arbejde og færdsel i området kan ske uden udsættelse for asbeststøv. Det kan fx være ved at træffe foranstaltninger, der binder asbestfibrene i overfladen og dermed forhindrer, at asbestfibre i revner og sprækker eller på ru overflader kan hvirvles op.

Arbejde skal altid udføres under overholdelse af grænseværdien for asbest i arbejdsmiljøet.

Sidst revideret: 04. december 2025