Gå til indhold

Hvad kan I gøre for at forebygge stress?

Det kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledere og medarbejdere at forebygge stress. Få hjælp til at undgå stress og til at håndtere det, hvis du oplever tidlige tegn på stress.

Stress kan på både skyldes forhold på og uden for arbejdspladsen. Løsninger vil afhænge af de bagvedliggende årsager til stress. Arbejdsgiveren har pligt til at forebygge, at medarbejdere og ledere bliver syge eller kommer til skade på grund af arbejdsrelateret stress. 

God forebyggelse sker ofte i et samspil mellem flere niveauer i organisationen. Derfor er IGLO-modellen generelt et godt værktøj i arbejdsmiljøarbejdet. IGLO står for Individ, Gruppe, Ledelse og Organisation. Herunder kan du se eksempler på tiltag, der forebygger helbredsskadelig stress, på de forskellige 
niveauer.

Det kan du gøre som medarbejder:

  • Tal med din leder om prioritering af dine opgaver – hvad skal lave nu, og hvad kan laves senere – når du oplever, at du ikke kan nå det hele.
  • Hold pauser, hvor du kommer væk fra arbejdssituationen – det giver ro og energi.  
  • Vær opmærksom på symptomer på stress hos dig selv og dine kolleger. Det kan fx være søvnmangel, tristhed, irritabilitet eller hjertebanken. Særligt, hvis det står på i længere tid.
  • Sig til, hvis du eller dine kolleger har problemer med stress. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant.

Det kan I gøre som gruppe:

  • Tal løbende sammen om, hvordan I har det, hvad I har af udfordringer, hvad der belaster jer i hverdagen, og hvad I kan gøre for at støtte hinanden. Vær opmærksom på hinanden, lyt og spørg ind.
  • Tag godt imod nye kolleger.
  • Hold en god omgangstone – også i pressede situationer.
  • Hold øje med, om der er balance mellem kravene i arbejdet og jeres ressourcer. Ressourcer kan fx være kompetencer, faglig og social støtte fra kolleger og ledelse, tekniske hjælpemidler og indflydelse på dit arbejde.

Det kan du gøre som leder:

  • Skab rammerne for et trygt arbejdsklima, hvor dine medarbejdere kommer til dig og fortæller om det, der presser dem både i privat- og arbejdslivet.
  • Sørg for, at der er klare arbejdsgange, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. Det styrker samarbejdet om opgaverne og skaber mening i arbejdet.
  • Tal jævnligt med dine medarbejdere om, hvordan det går med arbejdet. Fortæl også om dine forventninger, og hvad de skal prioritere, når der er travlt. Måske er der opgaver, der kan vente?
  • Inddrag også dine medarbejdere i fordeling af arbejdsopgaver og i planlægning af deres arbejdstider - fx i forbindelse med vagter og hjemmearbejde.
  • Sørg for, at dine medarbejdere har mulighed for at påvirke fx arbejdsmetoder og arbejdsmængde, rækkefølgen af deres opgaver og tempoet i deres opgaveløsning.
  • Anerkend, når medarbejderne løser opgaverne godt.
  • Vær løbende i dialog med dine medarbejdere, så du kender den enkeltes forudsætninger, behov og forventninger.

Det kan I gøre som arbejdsplads:

  • Prioriter opgaven med at forebygge stress og kommuniker det ud til hele organisationen.
  • Integrer forebyggelsen i jeres øvrige arbejde med at skabe gode arbejdsliv og en attraktiv arbejdsplads. Brug for eksempel arbejdspladsvurderingen (APV).
  • Udarbejd en politik om stress. Politikken skal tydeliggøre, hvordan I arbejder med at forebygge stress, og hvad I gør, hvis jeres medarbejdere eller ledere bliver ramt af stress. Det er vigtigt, at alle kender til politikken, og at både ledere og medarbejdere er med til at udarbejde den.
  • Vær opmærksom på, hvordan store forandringer påvirker medarbejdere og ledere.

Det kan du gøre som medarbejder:

  • Tal med din leder om prioritering af dine opgaver – hvad skal lave nu, og hvad kan laves senere – når du oplever, at du ikke kan nå det hele.
  • Hold pauser, hvor du kommer væk fra arbejdssituationen – det giver ro og energi.  
  • Vær opmærksom på symptomer på stress hos dig selv og dine kolleger. Det kan fx være søvnmangel, tristhed, irritabilitet eller hjertebanken. Særligt, hvis det står på i længere tid.
  • Sig til, hvis du eller dine kolleger har problemer med stress. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant.

Det kan I gøre som gruppe:

  • Tal løbende sammen om, hvordan I har det, hvad I har af udfordringer, hvad der belaster jer i hverdagen, og hvad I kan gøre for at støtte hinanden. Vær opmærksom på hinanden, lyt og spørg ind.
  • Tag godt imod nye kolleger.
  • Hold en god omgangstone – også i pressede situationer.
  • Hold øje med, om der er balance mellem kravene i arbejdet og jeres ressourcer. Ressourcer kan fx være kompetencer, faglig og social støtte fra kolleger og ledelse, tekniske hjælpemidler og indflydelse på dit arbejde.

Det kan du gøre som leder:

  • Skab rammerne for et trygt arbejdsklima, hvor dine medarbejdere kommer til dig og fortæller om det, der presser dem både i privat- og arbejdslivet.
  • Sørg for, at der er klare arbejdsgange, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. Det styrker samarbejdet om opgaverne og skaber mening i arbejdet.
  • Tal jævnligt med dine medarbejdere om, hvordan det går med arbejdet. Fortæl også om dine forventninger, og hvad de skal prioritere, når der er travlt. Måske er der opgaver, der kan vente?
  • Inddrag også dine medarbejdere i fordeling af arbejdsopgaver og i planlægning af deres arbejdstider - fx i forbindelse med vagter og hjemmearbejde.
  • Sørg for, at dine medarbejdere har mulighed for at påvirke fx arbejdsmetoder og arbejdsmængde, rækkefølgen af deres opgaver og tempoet i deres opgaveløsning.
  • Anerkend, når medarbejderne løser opgaverne godt.
  • Vær løbende i dialog med dine medarbejdere, så du kender den enkeltes forudsætninger, behov og forventninger.

Det kan I gøre som arbejdsplads:

  • Prioriter opgaven med at forebygge stress og kommuniker det ud til hele organisationen.
  • Integrer forebyggelsen i jeres øvrige arbejde med at skabe gode arbejdsliv og en attraktiv arbejdsplads. Brug for eksempel arbejdspladsvurderingen (APV).
  • Udarbejd en politik om stress. Politikken skal tydeliggøre, hvordan I arbejder med at forebygge stress, og hvad I gør, hvis jeres medarbejdere eller ledere bliver ramt af stress. Det er vigtigt, at alle kender til politikken, og at både ledere og medarbejdere er med til at udarbejde den.
  • Vær opmærksom på, hvordan store forandringer påvirker medarbejdere og ledere.
medarbejdere smiler

God mental sundhed giver mindre stress

Både forhold hos det enkelte individ, forhold i de nærmeste relationer og forhold på strukturelt eller samfundsmæssig plan fremmer mental sundhed. 

Læs mere om mental sundhed hos sundhedsstyrelsen