Tæt dialog, godt samarbejde og en vedvarende indsats fra både ledere og medarbejdere er med til at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge belastninger som følge af stor arbejdsmængde og tidspres. Læs om, hvordan I skaber god balance mellem opgaver, krav og tid.
Det kan være både udviklende og motiverende at have travlt på jobbet. Men det er vigtigt, at I er opmærksomme på, at travlheden ikke tager overhånd og får konsekvenser for den enkeltes helbred. Stor arbejdsmængde og tidspres (SAT) betyder, at det er nødvendigt at arbejde hurtigt eller længe for at nå opgaverne. Det kan fx være højt tempo, få pauser eller lange arbejdsdage.
En tæt dialog og en god balance mellem de krav og den tid, der er til en arbejdsopgave, og medarbejderens forudsætninger for at løse den, er helt centralt. Både i planlægningen og løsningen af arbejdsopgaverne. Det er også vigtigt, at I har en løbende dialog om rammerne for opgaven. Det vil sige, at I skaber en fælles forståelse af arbejdsopgaverne og løsningen af dem.
Hvad I konkret kan gøre og have fokus på, varierer fra branche til branche og fra virksomhed til virksomhed. Helt ned på afdelings- og gruppeniveau kan udfordringerne og løsningerne være forskellige.
IGLO-modellen er et godt værktøj i arbejdsmiljøarbejdet, fordi god forebyggelse ofte sker i et samspil mellem flere niveauer i organisationen - Individ, Gruppe, Ledelse, Organisation.
Sæt tydelige mål, rammer og retningslinjer for arbejdet, så I får en fælles forståelse af opgaverne og opgaveløsning. Vigtigt for den gode opgaveløsning er også, at der er en tydelig beskrivelse af arbejdsgange og ansvarsfordeling, fx mellem faggrupper, jobfunktioner, teams og afdelinger.
Forskningen viser, at hvis medarbejdere får indflydelse og medbestemmelse i forhold til deres arbejdsopgaver, kan det styrke trivslen på arbejdspladsen. Det kan bl.a. handle om, at medarbejdere er med til at vælge, hvordan de skal løse opgaven, hvordan deres opgaver skal prioriteres eller er med til at bestemme tidsrammen for, hvornår opgaven skal løses.
Vigtigt for den gode opgaveløsning er også, at der er en tydelig beskrivelse af arbejdsgange og ansvarsfordeling, fx mellem faggrupper, jobfunktioner, teams og afdelinger.
Forskningen viser, at hvis medarbejdere får indflydelse og medbestemmelse i forhold til deres arbejdsopgaver, kan det styrke trivslen på arbejdspladsen. Det kan bl.a. handle om, at medarbejdere er med til at vælge, hvordan de skal løse opgaven, hvordan deres opgaver skal prioriteres eller er med til at bestemme tidsrammen for, hvornår opgaven skal løses.
Der er gevinster for både medarbejdere og ledere, hvis I på arbejdspladsen har fokus på, at medarbejdernes arbejdsopgaver stemmer overens med deres tid og ressourcer. Det kan bl.a. være: