Gå til indhold

Forebyg støj på arbejdspladsen

Støj er lyd, som vi ikke ønsker – og som enten forstyrrer, trætter eller skader os. Det kan være meget høje lyde fx fra maskiner eller lavere baggrundsstøj som fx snak, klik og trafik. Støj er ikke kun et problem i industrien – det findes også på kontorer, i skoler, daginstitutioner og butikker. Og det handler ikke kun om hørelsen, men også om hvordan du har det på arbejdet. Træthed, hovedpine og koncentrationsbesvær kan fx skyldes for meget støj.

Hvis du arbejder i for meget støj uden beskyttelse, kan du få:

  • Høretab (du hører dårligere, især høje toner).
  • Tinnitus (en konstant ringen for ørerne).
  • Stress og træthed (hjernen bliver overbelastet).
  • Sværere ved at koncentrere dig.
  • Større risiko for ulykker, fordi du ikke hører advarsler eller kolleger.

Konsekvenserne kan være varige – og kommer ofte snigende. Derfor er det vigtigt, at både du og din arbejdsplads forebygger problemerne i tide.

Dine pligter som arbejdsgiver

Arbejdsgiveren har forskellige muligheder og pligter, når det gælder støj:

Forebyggelse af støj

God forebyggelse af støj sker i samspil mellem flere niveauer i organisationen. Her kan du se eksempler på tiltag på de forskellige niveauer.

Som medarbejder skal du:

  • Bruge høreværn, når det er påkrævet. Det gælder især, hvis du arbejder i områder med maskiner, værktøj eller i høj baggrundsstøj.
  • Følge instruktioner, fx om brug af høreværn, og sikkerhedsregler om støj.
  • Fortælle det, hvis du føler dig generet af støj og melde støjproblemer til din leder eller arbejdsmiljørepræsentant.
  • Deltage i høreundersøgelser, hvis du arbejder i høj støj.
  • Være med til at skabe en støjbevidst kultur.
  • Sørge for pauser fra støj, gå væk i kort tid så du får ro. 
  • Bede om støjmåling, hvis du er i tvivl om hvor høj støjen reelt er.
  • Holde afstand til støjende kilder, når det er muligt.

Som kolleger skal I:

  • Påminde hinanden om at bruge høreværn.
  • Tale åbent om støjproblemer – måske kan I sammen finde bedre løsninger.
  • Hjælpe nye kolleger med at forstå regler og arbejdsgange omkring støj.

Som leder skal du:

  • Sørge for at støj bliver vurderet i APV’en.
  • Tilbyde høreundersøgelser, hvis der er risiko for skader.
  • Sikre at der er passende høreværn til alle – og at de bliver brugt.
  • Tilrettelægge arbejdet, så der er mindst mulig støj.
  • Indkøbe og vedligeholde støjsvagt udstyr, hvor det er muligt.

Som organisation skal I:

  • Varetage jeres overordnede ansvar for, at støjbekæmpelse bliver planlagt og gennemført.
  • Overholde de gældende grænseværdier og sikre dokumentation.
  • Uddanne ledere og arbejdsmiljøorganisation i håndtering af støj.

Som medarbejder skal du:

  • Bruge høreværn, når det er påkrævet. Det gælder især, hvis du arbejder i områder med maskiner, værktøj eller i høj baggrundsstøj.
  • Følge instruktioner, fx om brug af høreværn, og sikkerhedsregler om støj.
  • Fortælle det, hvis du føler dig generet af støj og melde støjproblemer til din leder eller arbejdsmiljørepræsentant.
  • Deltage i høreundersøgelser, hvis du arbejder i høj støj.
  • Være med til at skabe en støjbevidst kultur.
  • Sørge for pauser fra støj, gå væk i kort tid så du får ro. 
  • Bede om støjmåling, hvis du er i tvivl om hvor høj støjen reelt er.
  • Holde afstand til støjende kilder, når det er muligt.

Som kolleger skal I:

  • Påminde hinanden om at bruge høreværn.
  • Tale åbent om støjproblemer – måske kan I sammen finde bedre løsninger.
  • Hjælpe nye kolleger med at forstå regler og arbejdsgange omkring støj.

Som leder skal du:

  • Sørge for at støj bliver vurderet i APV’en.
  • Tilbyde høreundersøgelser, hvis der er risiko for skader.
  • Sikre at der er passende høreværn til alle – og at de bliver brugt.
  • Tilrettelægge arbejdet, så der er mindst mulig støj.
  • Indkøbe og vedligeholde støjsvagt udstyr, hvor det er muligt.

Som organisation skal I:

  • Varetage jeres overordnede ansvar for, at støjbekæmpelse bliver planlagt og gennemført.
  • Overholde de gældende grænseværdier og sikre dokumentation.
  • Uddanne ledere og arbejdsmiljøorganisation i håndtering af støj.