Gå til indhold

Forebyg smerter i muskler og led ved forflytninger og anden manuel håndtering af personer

Forflytninger og anden manuel håndtering af personer forekommer fx, når en person har brug for hjælp til at rejse sig, ændre stilling eller blive flyttet.

Portør er ved at flytte en hospitalsseng.

DEFINITION

Hvad er forflytninger?

Der er tale om en forflytning, når du glider, drejer, vender, trækker eller skubber en person i stedet for at løfte vedkommende. På den måde minimerer du den belastning, du selv udsættes for. Under en forflytning kan der bruges tekniske hjælpemidler, og den person, der skal forflyttes, kan også samarbejde mere eller mindre aktivt.

Ved forflytning og anden manuel håndtering af personer er der både samarbejde med den person, der skal forflyttes, og i mange tilfælde også et samarbejde med en eller flere kolleger.

Hvor foregår forflytninger?

Behovet for forflytninger ses oftest inden for social- og sundhedsområdet, fx i hjemmeplejen, på hospitaler, institutioner og botilbud, og på børne- og ungeområdet. Forflytninger kan dog også forekomme i brandvæsenet og redningskorps.

Løft af personer er kun sundheds- og sikkerhedsmæssigt forsvarligt, når der er tale om mindre børn. Hvis en person skal løftes og ikke forflyttes, skal der bruges et egnet teknisk hjælpemiddel. Løft kan dog finde sted ved ulykker, hvor en person hurtigt skal fjernes fra ulykkesstedet.

For at forebygge risikoen for smerter i muskler og led (muskel- skeletbesvær) ved fysisk arbejde ved forflytninger og anden manuel håndtering af personer skal du som arbejdsgiver sikre, at arbejdet løbende løbende afdækkes og risikovurderes. Her skal der være fokus på planlægning og tilrettelæggelse, instruktion og oplæring, egnede tekniske hjælpemidler, indretning af arbejdspladsen og variation og pauser. 

Når du forflytter andre, skal du være opmærksom på:

  • At respektere signaler, behov, ressourcer og grænser, herunder både smertereaktioner, værdighed og blufærdighed, hos den person, der skal forflyttes.
  • At kommunikere tydeligt med personen, der skal forflyttes.
  • At følge den oplæring og instruktion, du har fået fra din arbejdsplads i blandt andet korrekt forflytningsteknik.
  • At bruge gode arbejdsstillinger og –bevægelser og at tage hensyn til både borgerens og din sikkerhed.
  • At bruge egnede tekniske hjælpemidler, når det er muligt og hensigtsmæssigt, og altid når forflytningen indebærer risiko for sikkerhed og sundhed, fx smerter i muskler og led.

Når du skal foretage en forflytning sammen med en kollega, er det vigtigt, at der er klare rammer for arbejdet. Husk altid at afdække og vurdere jeres arbejde inden I går i gang.

Sådan samarbejder du med en person, der skal forflyttes

Et godt samarbejde mellem personen, der skal forflyttes, og dig som medarbejder er afgørende for en tryg og skånsom forflytning. Personen skal, i det omfang det er muligt, inddrages aktivt og opfordres til at bruge de ressourcer, vedkommende har. Det øger både selvstændighed, tryghed og reducerer belastningen for dig som medarbejder. Personen, der skal forflyttes, kan også modsætte sig og derved komplicere forflytningen, ligesom personen bevidst eller ubevidst kan foretage pludselige uventede bevægelser eller handlinger, der kan indebære uventede belastninger for dig. Husk altid at afdække og vurdere dit arbejde med en leder, inden du går i gang.

Når I er flere kolleger om at forflytte en person

Når I er flere kolleger om at forflytte en person, skal I være opmærksomme på:

  • At følge den oplæring og instruktion, I har fået fra jeres arbejdsplads i korrekt forflytningsteknik for at passe godt på jer selv og hinanden.
  • At I begge to kan arbejde i gode arbejdsstillinger og –bevægelser samt tager hensyn til alles sundhed under forflytningen.
  • At kommunikere tydeligt med hinanden omkring forflytningen.
  • At I aftaler, hvem der har ansvaret for at lede, og hvordan forflytningen skal foregå.
  • At I følger samme tempo. 

Forebyggelse gennem samspil på tværs af organisationen

God forebyggelse sker i et samspil mellem flere niveauer i organisationen. Her kan du se eksempler på tiltag på de forskellige niveauer.

Som medarbejder:

  • Skal du følge den instruktion og oplæring du har modtaget i god arbejdsteknik. Det kan fx være ved at variere dine arbejdsstillinger og –opgaver i løbet af dagen.
  • Skal du bruge de rigtige tekniske hjælpemidler til dine forskellige opgaver.
  • Skal du informere din leder, hvis du oplever, at dine opgaver ikke er hensigtsmæssigt planlagt, at de tekniske hjælpemidler mangler, ikke er egnede eller ikke virker, skal du informere din leder om det.
  • Kan du samarbejde med dine kolleger om arbejdsopgaverne, så I hjælpes ad med de belastende opgaver.
  • Kan du holde dine pauser og så vidt muligt kontrollere dit arbejdstempo.

Som kolleger kan I:

  • Hjælpe hinanden med at udføre opgaverne korrekt og tage hensyn til hinanden i opgaveløsningen.
  • I kan også støtte hinanden ved at skabe en kultur, hvor udfordringerne i arbejdet bliver drøftet og løst i fællesskab, også hvis det handler om at nogle af jer i perioder oplever smerter.

Som leder skal du:

  • Sikre god instruktion og oplæring i arbejdet til alle dine medarbejdere. Fx kan I sørge for, at medarbejderne er klædt godt på til at arbejde med mennesker i udsatte positioner.
  • Være opmærksom på, at særligt udsatte grupper kan have brug for anden eller mere oplæring end andre. Dette gælder fx for gravide, unge og løst ansatte.
  • Sørge for, at arbejdet er hensigtsmæssigt planlagt og tilrettelagt, og at der også her tages hensyn til de ansattes forudsætninger. Her er det vigtigt, at I løbende har dialog med de ansatte om de arbejdsopgaver, som de løser.
  • Afdække forflytninger og anden manuel håndtering løbende og vurdere, om der er forhold i arbejdet, der har ændret sig. Fx kan en ændring i en persons fysiske og kognitive tilstand give anledning til ændringer i arbejdsforholdene – er der fx stadig tid nok til opgaven, er der stadig de rette tekniske hjælpemidler til rådighed, eller skal der måske en ansat mere på opgaven? 

Som arbejdsplads skal I:

Udarbejde fælles retningslinjer for, hvordan I arbejder med forflytninger og anden manuel håndtering af personer. Retningslinjerne kan fx omfatte hvilke tekniske hjælpemidler I bruger, organisatoriske løsninger, indretning af arbejdspladsen samt andre fysiske, ergonomiske og psykosociale forhold.

Som medarbejder:

  • Skal du følge den instruktion og oplæring du har modtaget i god arbejdsteknik. Det kan fx være ved at variere dine arbejdsstillinger og –opgaver i løbet af dagen.
  • Skal du bruge de rigtige tekniske hjælpemidler til dine forskellige opgaver.
  • Skal du informere din leder, hvis du oplever, at dine opgaver ikke er hensigtsmæssigt planlagt, at de tekniske hjælpemidler mangler, ikke er egnede eller ikke virker, skal du informere din leder om det.
  • Kan du samarbejde med dine kolleger om arbejdsopgaverne, så I hjælpes ad med de belastende opgaver.
  • Kan du holde dine pauser og så vidt muligt kontrollere dit arbejdstempo.

Som kolleger kan I:

  • Hjælpe hinanden med at udføre opgaverne korrekt og tage hensyn til hinanden i opgaveløsningen.
  • I kan også støtte hinanden ved at skabe en kultur, hvor udfordringerne i arbejdet bliver drøftet og løst i fællesskab, også hvis det handler om at nogle af jer i perioder oplever smerter.

Som leder skal du:

  • Sikre god instruktion og oplæring i arbejdet til alle dine medarbejdere. Fx kan I sørge for, at medarbejderne er klædt godt på til at arbejde med mennesker i udsatte positioner.
  • Være opmærksom på, at særligt udsatte grupper kan have brug for anden eller mere oplæring end andre. Dette gælder fx for gravide, unge og løst ansatte.
  • Sørge for, at arbejdet er hensigtsmæssigt planlagt og tilrettelagt, og at der også her tages hensyn til de ansattes forudsætninger. Her er det vigtigt, at I løbende har dialog med de ansatte om de arbejdsopgaver, som de løser.
  • Afdække forflytninger og anden manuel håndtering løbende og vurdere, om der er forhold i arbejdet, der har ændret sig. Fx kan en ændring i en persons fysiske og kognitive tilstand give anledning til ændringer i arbejdsforholdene – er der fx stadig tid nok til opgaven, er der stadig de rette tekniske hjælpemidler til rådighed, eller skal der måske en ansat mere på opgaven? 

Som arbejdsplads skal I:

Udarbejde fælles retningslinjer for, hvordan I arbejder med forflytninger og anden manuel håndtering af personer. Retningslinjerne kan fx omfatte hvilke tekniske hjælpemidler I bruger, organisatoriske løsninger, indretning af arbejdspladsen samt andre fysiske, ergonomiske og psykosociale forhold.