Arbejde kan typisk være følelsesmæssigt krævende, når det indebærer kontakt med fx borgere, kunder, eller patienter, som er i en svær situation eller har en udfordrende adfærd. Det kan fx være mennesker i mistrivsel, i krise, i misbrug eller med grænseoverskridende, utilregnelig eller selvskadende adfærd. De høje følelsesmæssige krav opstår ikke kun, når man er fysisk sammen med andre. Det kan også være, når man fx skal læse om andre menneskers situation.
Hvorvidt arbejdet er følelsesmæssigt krævende hænger også sammen med de arbejdsopgaver du som medarbejder skal udføre i forhold til borgeren fx, at du skal:
- Tage beslutninger, der kan have vidtgående konsekvenser for borgernes, kundernes eller deres pårørendes liv.
- Sætte grænser eller stille krav.
- Overvåge eller kontrollere.
- Behandle eller pleje inden for borgerens intimsfære (fx fysisk håndtering eller vask).
- Håndtere klager, vrede eller frustration.
Det er opgaver, der typisk stiller høje krav om at kunne sætte sig ind i, rumme og håndtere andres følelser og adfærd; håndtere eller skjule egne tanker eller følelser; og kunne tilpasse sin kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Arbejdstilsynet betegner disse krav som høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.