Arbejde med mennesker er både udviklende og meningsfuldt, men kan også være følelsesmæssigt krævende. Få viden om, hvordan I kan spotte høje følelsesmæssige krav i arbejdet og forebygge, at de bliver en belastning.
Hvis du har et job, hvor du arbejder med at hjælpe mennesker, vil det ofte være det, som giver dig en oplevelse af mening og lyst til at gå på arbejde. For at du kan lykkes med at gøre en forskel for andre uden, at du risikerer at brænde ud eller gå ned med stress, er det vigtigt, at både dine relationer og dit arbejdsmiljø er i orden.
Høje følelsesmæssige krav (HFK) i arbejdet kan belaste og påvirke dit helbred og medføre konflikter og forråelse i tilgangen til andre mennesker. Det er derfor afgørende for både dig og de mennesker, du arbejder med, at I som arbejdsplads vedvarende forebygger høje følelsesmæssige krav i arbejdet. De forebyggende tiltag skal passe til det konkrete arbejde, som er på jeres arbejdsplads.
DEFINITION
Arbejde kan typisk være følelsesmæssigt krævende, når det indebærer kontakt med fx borgere, kunder, eller patienter, som er i en svær situation eller har en udfordrende adfærd. Det kan fx være mennesker i mistrivsel, i krise, i misbrug eller med grænseoverskridende, utilregnelig eller selvskadende adfærd. De høje følelsesmæssige krav opstår ikke kun, når man er fysisk sammen med andre. Det kan også være, når man fx skal læse om andre menneskers situation.
Hvorvidt arbejdet er følelsesmæssigt krævende hænger også sammen med de arbejdsopgaver du som medarbejder skal udføre i forhold til borgeren fx, at du skal:
Det er opgaver, der typisk stiller høje krav om at kunne sætte sig ind i, rumme og håndtere andres følelser og adfærd; håndtere eller skjule egne tanker eller følelser; og kunne tilpasse sin kommunikation eller adfærd til de mennesker, der arbejdes med.
Arbejdstilsynet betegner disse krav som høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker.
Følelsesmæssige krav kan have konsekvenser for både dig som medarbejder og din arbejdsplads. Lær her hvilke tegn, der kan være på, at I har problemer med følelsesmæssige krav på din arbejdsplads:
Forhold på arbejdspladsen, der kan være tegn på problemer med følelsesmæssige krav
Forhold hos dig som medarbejder, der kan være tegn på problemer medfølelsesmæssige krav
Generelt er åben dialog og godt samarbejde mellem ledere og medarbejdere samt en tryg kultur med plads til at tale om det, der er svært, vigtigt for at forebygge, at følelsesmæssige krav i arbejdet fører til omsorgstræthed, konflikter og sygefravær.
God forebyggelse kræver, at alle niveauer i organisationen er involveret og har fokus på at løse kerneopgaven under de rammer og vilkår, der er. Det handler om at sikre den rette balance mellem kravene i arbejdet og de ressourcer, der er til rådighed. Det betyder også, at medarbejderne skal have de nødvendige kompetencer til at møde og håndtere de følelsesmæssige krav, som arbejdet stiller. Her er eksempler på, hvad du kan gøre som individ, gruppe, ledelse og organisation for at forebygge følelsesmæssige belastninger i arbejdet med andre mennesker: