Gå til indhold

Beskeder, kommentarspor og opkald skal ikke give ondt i maven

Taler I om digital chikane? Det er vigtigt at have klare retningslinjer for, hvem der gør hvad, hvis en medarbejder bliver forulempet digitalt. Læs mere om digital chikane og få hjælp til, hvordan I kan forebygge og håndtere digital chikane.

DEFINITION

Hvad er digital chikane?

I Arbejdstilsynet definerer vi digital chikane som psykisk vold. Det kan være trusler og anden krænkende adfærd som ubehagelige og nedsættende kommentarer, afpresning, offentlig udhængning, stalking og seksuel chikane. Digital chikane dækker over episoder, hvor ansatte blive udsat for chikanen via digitale medier som mail, telefon, hjemmesider og sociale medier. 

Digital chikane er arbejdsrelateret, når en person udsættes for chikane i forbindelse med arbejdet. Det gælder både i og uden for arbejdstiden og via arbejdspladsens eller medarbejderens egne kommunikationskanaler. Digital chikane kan være rettet mod enkelte medarbejdere eller hele arbejdspladsen.

Eksempler på arbejdsrelateret digital chikane

  • En dyrlæge får truende opkald fra en vred kunde.

  • En forældre overfuser og nedgør en lærer i et digital forum. 

  • En callcenter-medarbejder bliver stalket af en kunde digitalt.

  • En læser opretter en falsk profil på sociale medier og bruger en journalists identitet i debatfora.

  • En borger opsøger og chikanerer en sagsbehandlers familie på sociale medier.

  • En butiksmedarbejder får grænseoverskridende sms'er fra en kunde.

HVAD VISER DATA?

En undersøgelse fra Digitalt Ansvar (2021) viser, at

  • 9 pct.
    af danskere, der er beskæftiget på det private arbejdsmarked, og som har digital ekstern kontakt, har været udsat for digital chikane fra fx kunder, klienter og samarbejdspartnere.

Sådan kan I som virksomhed forebygge digital chikane

  1. Tal åbent om digital chikane. Det er vigtigt, at arbejdspladsen har en fælles forståelse af, hvad digital chikane er.
  2. Hav en klar politik eller retningslinjer for, hvordan I håndterer digital chikane. Vær tydelig i fordelingen af ansvar og opgaver. 
  3. Udarbejd og oplys om forebyggende tiltag. Det kan være kompetencer i konfliktnedtrappende kommunikation.
  4. Sørg for, at alle medarbejdere ved, hvordan de kan dokumentere chikanen, fx ved at tage et skærmbillede.
  5. Kortlæg karakteren og omfanget af digital chikane. Spørg ind til digital chikane i jeres APV, og undersøg tidligere episoder. Det kan hjælpe jer med løbende at lave en risikovurdering og tilpasse jeres forebyggende arbejde.
Smartphone med flere ubesvarede beskeder

Inspiration til at arbejde med digital chikane

I Faaborg Midtfyns Kommune har de indført en politik for, hvordan de kan forebygge og håndtere digital chikane:

"Vi har orden i penalhuset og har fået klare og tydelige retningslinjer for, hvem der gør hvad, når situationen opstår. Og vigtigst af alt, vi har fået løftet problemerne væk fra medarbejdernes skuldre og placeret ansvaret hos arbejdsgiveren," siger Line Moth, der er næstformand i Faaborg-Midtfyns HovedMedudvalg og initiativtager til kommunens nye politik til forebyggelse af digital chikane.

Du kan læse hele casen her:

Digital chikane kan have konsekvenser for både medarbejdere og arbejdsplads

Digital chikane kan, ligesom andre former for psykisk vold, have helbredsmæssige konsekvenser, og kan påvirke både den enkelte medarbejder og arbejdspladsen. 

Omfanget, varigheden og voldsomheden af digital chikane kan variere meget, og det påvirker den enkelte forskelligt. Typiske reaktioner på at være udsat for psykisk vold kan være hurtig hjertebanken, søvnproblemer, skyldfølelse, svækket selvtillid, koncentrationsbesvær og tendens til at isolere sig. 

På arbejdspladsen kan digital chikane blandt andet føre til lavere kvalitet i arbejdet, højere sygefravær og flere opsigelser.

Digital chikane er omfattet af arbejdsmiljøloven

Digital chikane skal forebygges og håndteres som et arbejdsmiljøproblem på lige fod med andre former for psykisk vold. Det betyder, at hvis der er risiko for arbejdsrelateret digital chikane, skal arbejdsgiver sørge for at reducere risikoen og alvorligheden af episoderne mest muligt.

Medarbejderne må ikke stå alene med digital chikane. Det er arbejdsgiverens pligt at forebygge og håndtere arbejdsrelateret digital chikane, også når chikane foregår uden for arbejdstid.