Gå til indhold

Høje følelsesmæssige krav

At arbejde med mennesker kan være forbundet med mening i arbejdet, men kan samtidigt indebære en risiko for medarbejdernes helbred. Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker kan fx øge risikoen for langvarig stress. Få hjælp til at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

DEFINITION

Hvad betyder høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker?

Høje følelsesmæssige krav kan særligt være til stede i arbejde, der indebærer kontakt med fx borgere og kunder, som er i en svær situation eller har en udfordrende adfærd. Det kan fx være mennesker i mistrivsel, i krise, i misbrug eller med grænseoverskridende, utilregnelig eller selvskadende adfærd. De høje følelsesmæssige krav opstår ikke kun, når man er i fysisk sammen med andre. Det kan også være, når man fx skal læse om andre menneskers situation.  

Kontakten med mennesker, der har det svært, eller som  har en udfordrende adfærd, vil ofte stille høje følelsesmæssige krav til medarbejderne. Det kan fx være en psykisk belastning at skulle sætte sig ind i andres problemer eller rumme andres følelser, samtidigt med, at man skal håndtere sine egne følelser. Det kan også være at skulle give udtryk for at føle noget, man egentlig ikke føler.

Det kræver en fælles indsats

At forebygge stress som følge af høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen, bl.a. gennem arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Det er afgørende, at der er et godt samarbejde, og at I har en tæt dialog om de problemer, der kan være i arbejdet. Fx hvad der kan være årsag til problemerne, og hvordan problemerne bedst løses.

Gode råd til dig som leder

Det er arbejdsgiverens pligt at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress som følge af høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker. Selvom der kan være situationer, hvor det er vanskeligt helt at undgå høje følelsesmæssige krav i arbejdet, skal du starte med at kigge på, om kravene kan mindskes. Herefter skal du sørge for, at dine medarbejdere kan håndtere de høje følelsesmæssige krav, der fortsat er i arbejdet. Her er 3 vigtige tiltag, du kan iværksætte i samarbejde med dine medarbejdere:

Afklar sammen

Afklar sammen med dine medarbejdere, hvordan I bedst hjælper de mennesker, I arbejder med, samtidig med, at I passer på jer selv. Det er vigtigt, I finder en fælles tilgang til, hvordan I går til opgaverne.

Sørg for kompetencer og tid

Sørg for, at dine medarbejdere har de nødvendige kompetencer og tiden til at løse de opgaver, der kræver en særlig følelsesmæssig indsats.

Skab rum

Skab også rum til at dine medarbejdere kan tale med dig og hinanden om de følelsesmæssige belastninger, de oplever i hverdagen, fx ved møder, supervision eller overlap mellem vagter.

Afklar sammen

Afklar sammen med dine medarbejdere, hvordan I bedst hjælper de mennesker, I arbejder med, samtidig med, at I passer på jer selv. Det er vigtigt, I finder en fælles tilgang til, hvordan I går til opgaverne.

Sørg for kompetencer og tid

Sørg for, at dine medarbejdere har de nødvendige kompetencer og tiden til at løse de opgaver, der kræver en særlig følelsesmæssig indsats.

Skab rum

Skab også rum til at dine medarbejdere kan tale med dig og hinanden om de følelsesmæssige belastninger, de oplever i hverdagen, fx ved møder, supervision eller overlap mellem vagter.

Høje følelsesmæssige krav kan føre til stress - og det har arbejdsgiveren pligt til at forebygge.

Anne Mette Tilsynschef i Arbejdstilsynet

Gode råd til dig som medarbejder

Din arbejdsgiver skal sikre, at du har et godt psykisk arbejdsmiljø. Her er 3 gode råd til, hvad du selv kan gøre for at bidrage til, at høje følelsesmæssige krav ikke bliver et problem for dig og dine kolleger.

Hold øje

Hold øje med, om du har mulighed for at håndtere de følelsesmæssige krav, der er i dit arbejde med mennesker. I de to bokse herunder kan du se, hvilke tegn der kan være på, at der er problemer med høje følelsesmæssige krav på din arbejdsplads. Det kan både være konsekvenser for arbejdet og for dig som medarbejder.

Spørg og lyt

Spørg og lyt til, hvordan dine kollegaer har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der har behov for at tale om svære situationer i arbejdet med mennesker?

Sig til

Sig til, hvis du og/eller dine kolleger har problemer med høje følelsesmæssige krav. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få støtte og sparring fra ledelse og kolleger til at håndtere de følelsesmæssige belastninger i arbejdet.

Hold øje

Hold øje med, om du har mulighed for at håndtere de følelsesmæssige krav, der er i dit arbejde med mennesker. I de to bokse herunder kan du se, hvilke tegn der kan være på, at der er problemer med høje følelsesmæssige krav på din arbejdsplads. Det kan både være konsekvenser for arbejdet og for dig som medarbejder.

Spørg og lyt

Spørg og lyt til, hvordan dine kollegaer har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der har behov for at tale om svære situationer i arbejdet med mennesker?

Sig til

Sig til, hvis du og/eller dine kolleger har problemer med høje følelsesmæssige krav. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få støtte og sparring fra ledelse og kolleger til at håndtere de følelsesmæssige belastninger i arbejdet.

Oplever du stress?

Du kan også opleve andre psykiske belastninger i arbejdet fx langvarig travlhed eller uklare rammer og forventninger. Det kan også påvirke din trivsel og i værste fald føre til sygdomme som fx stress. Her kan du blive klogere på, hvordan du kan forebygge at blive syg.