Gå til indhold

Stor arbejdsmængde og tidspres

Stor arbejdsmængde og tidspres på jobbet kan indebære en risiko for medarbejdernes helbred. Få hjælp til at understøtte et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

DEFINITION

Hvad er stor arbejdsmængde og tidspres?

Stor arbejdsmængde og tidspres handler om, at der er medarbejdere, som er nødt til at arbejde hurtigt eller mange timer for at nå deres arbejdsopgaver. Det kan fx vise sig ved, at medarbejderne ofte arbejder i højt tempo, at de har svært ved at få tid til at holde pauser, eller at de tit har lange arbejdsdage.

Det kan være både udviklende og motiverende at have travlt på jobbet, men særligt hvis det står på i længere tid, kan det have alvorlige konsekvenser for medarbejderens helbred. Det kan fx øge risikoen for langvarig stress.

Det kræver en fælles indsats

At forebygge stress som følge af stor arbejdsmængde og tidspres kræver en vedvarende, fælles indsats fra både ledelse og medarbejdere på arbejdspladsen, bl.a. gennem arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Det er her afgørende, at der er et godt samarbejde, og at I har en tæt dialog om de problemer, der kan være i arbejdet. Fx hvad der kan være årsag til problemerne, og hvordan problemerne bedst løses.

Gode råd til dig som leder

Arbejdsgiveren har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge bl.a. stress som følge af stor arbejdsmængde og tidspres. Men måske er du i tvivl om, hvad du skal gøre? Her er 3 vigtige tiltag, du kan iværksætte i samarbejde med dine medarbejdere:

Skab klare arbejdsgange

Sørg for, at der er klare arbejdsgange, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. Det styrker samarbejdet om opgaverne og skaber mening i arbejdet.

Prioritér arbejdsopgaverne

Tal jævnligt med dine medarbejdere om, hvilke arbejdsopgaver de skal løse. Fortæl også om dine forventninger, og hvad de skal prioritere, når der er travlt. Måske er der opgaver, der kan vente?

Tilbyd hjælp og støtte

Sørg for, at dine medarbejdere ved, hvor de kan få hjælp til opgaveløsningen. Skal de fx hive fat i dig eller i en af deres kolleger?

Skab klare arbejdsgange

Sørg for, at der er klare arbejdsgange, så det er tydeligt, hvem der laver hvad. Det styrker samarbejdet om opgaverne og skaber mening i arbejdet.

Prioritér arbejdsopgaverne

Tal jævnligt med dine medarbejdere om, hvilke arbejdsopgaver de skal løse. Fortæl også om dine forventninger, og hvad de skal prioritere, når der er travlt. Måske er der opgaver, der kan vente?

Tilbyd hjælp og støtte

Sørg for, at dine medarbejdere ved, hvor de kan få hjælp til opgaveløsningen. Skal de fx hive fat i dig eller i en af deres kolleger?

Din arbejdsgiver skal sikre et godt psykisk arbejdsmiljø for dig og dine kolleger.

Anne Mette Tilsynschef i Arbejdstilsynet

Gode råd til dig som medarbejder

Din arbejdsgiver skal sikre, at du har et godt psykisk arbejdsmiljø. Her er 3 gode råd til, hvad du kan gøre for at være med til at skabe balance mellem arbejdsmængde og tid for dig og dine kolleger.

Hold øje

Hold øje med, om der er balance mellem din arbejdsmængde og den tid, du har til opgaverne. Tegn på stor arbejdsmængde og tidspres hos en medarbejder kan fx være:

  • Koncentrationsbesvær, hukommelsesproblemer og manglende overblik.
  • Øget risiko for arbejdsulykker.
  • Nedsat humør og øget irritabilitet.
  • Oplevelse af faglig utilstrækkelighed.
  • Tendens til at isolere sig socialt og manglende overskud til aktiviteter uden for arbejde.
  • Svært ved at slippe tanker om arbejdet uden for arbejde.
  • Søvnproblemer.
  • Langvarig stress.
  • Angst og depression.

Spørg og lyt

Spørg og lyt til, hvordan dine kollegaer har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der har et stort arbejdspres og tit springer pauser over?

Sig til

Sig til, hvis du eller dine kolleger har problemer med stor arbejdsmængde og tidspres. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få hjælp til opgaveløsningen og prioritering. Din arbejdsgiver har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

Hold øje

Hold øje med, om der er balance mellem din arbejdsmængde og den tid, du har til opgaverne. Tegn på stor arbejdsmængde og tidspres hos en medarbejder kan fx være:

  • Koncentrationsbesvær, hukommelsesproblemer og manglende overblik.
  • Øget risiko for arbejdsulykker.
  • Nedsat humør og øget irritabilitet.
  • Oplevelse af faglig utilstrækkelighed.
  • Tendens til at isolere sig socialt og manglende overskud til aktiviteter uden for arbejde.
  • Svært ved at slippe tanker om arbejdet uden for arbejde.
  • Søvnproblemer.
  • Langvarig stress.
  • Angst og depression.

Spørg og lyt

Spørg og lyt til, hvordan dine kollegaer har det med deres arbejde. Er der fx nogen, der har et stort arbejdspres og tit springer pauser over?

Sig til

Sig til, hvis du eller dine kolleger har problemer med stor arbejdsmængde og tidspres. Du kan fx tale med din leder eller din arbejdsmiljørepræsentant om, hvordan I kan få hjælp til opgaveløsningen og prioritering. Din arbejdsgiver har pligt til at sikre et godt psykisk arbejdsmiljø og forebygge stress.

Oplever du stress?

Du kan også opleve andre psykiske belastninger i arbejdet fx høje følelsesmæssige krav eller uklare rammer og forventninger. Det kan også påvirke din trivsel og i værste fald føre til sygdomme som fx stress. Her kan du blive klogere på, hvordan du kan forebygge at blive syg.