Gå til indhold

Et sundt indeklima

Et sundt indeklima påvirker både trivsel og produktivitet positivt, og det bør derfor være en central del af jeres arbejdsmiljøindsats. Her kan du læse tre trin til at opnå et sundt og behageligt indeklima på arbejdspladsen.

Glad kvinde står ved samlebånd.

Tal sammen om udfordringer og løsninger

Alle arbejdspladser er forskellige, og der findes ikke en universel løsning, som passer til alle. Derfor er det vigtigt, at I taler sammen om, hvordan I opfatter de fysiske rammer på arbejdspladsen. Det er arbejdsgiverens ansvar at vurdere kvaliteten af indeklimaet og at sikre, at rammerne er sunde og komfortable at opholde sig i. Arbejdsgiveren er i praksis oftest den daglige leder. Her er det som regel bedst at spørge de mennesker, der arbejder i lokalet. Normalt er det ikke nødvendigt at måle med avanceret udstyr. Hvis du er medarbejder, så fortæl din leder om eventuelle gener eller problemer med indeklimaet.

For at opnå det bedste resultat er det en god idé at se systematisk på jeres arbejdsmiljø ved blandt andet at:

  • Have fokus på indeklimaet, når I drøfter jeres arbejdsmiljø og som del af jeres APV-proces.
  • Måle fx temperatur og CO2-niveau for at finde ud af, om der er noget, I skal reagere på.
  • Spørge hinanden og løbende justere i det små for at fjerne store gener.

Tag det alvorligt, når medarbejdere fortæller om gener og ubehag

Tærsklen for, hvornår noget er generende varierer fra person til person, og følsomhed over for indeklimaet kan forstærkes af andre faktorer som tidspres og travlhed. Fx kan generende lyd og dårlig belysning være medvirkende til, at medarbejderne er mindre effektive og oplever mere tidspres og travlhed. Hvis du vil forebygge stress, koncentrationsbesvær, ubehag, hovedpine, træthed, irriterede øjne og luftveje samt nedsat effektivitet, er det vigtigt at handle, når medarbejderne fortæller om de gener, de oplever.

Forskning viser, at medarbejdere kan opleve arbejdsmiljøet negativt, samt opleve et fald i engagement og jobtilfredshed, hvis de oplever at blive forstyrret og generet af støj. Der er desuden noget, der tyder på, at et højt støjniveau bliver opfattet mere negativt i job, som er præget af høj kompleksitet, travlhed eller følelsesmæssige krav. Klager over støj eller indeklima kan altså være et tegn på, at medarbejderne er stressede over andre ting. Derfor kan det være, at du skal rette fokus på det psykiske arbejdsmiljø, og at indeklimaet er en sekundær årsag til de oplevede gener.

Skab rammerne for et godt indeklima

Selvom der er visse universelle fif, vil hver arbejdsplads have sine egne behov, afhængigt af arbejdsopgaver, medarbejderpræferencer og bygningens indretning. Det er afgørende, at rammerne samt medarbejdernes adfærd tilgodeser de forskellige præferencer.

I kan forbedre de fysiske rammer på arbejdspladsen ved at: 

  • Sikre grundig rengøring for at minimere støv i luften.
  • Have et passende antal mødelokaler og lydtætte bokse til telefonsamtaler. Forskning tyder nemlig på, at især uvedkommende tale forstyrrer både kommunikation og koncentrationsevne.
  • Lufte ud i et passende omfang enten mekanisk eller manuelt. Husk at være opmærksom på, at der ikke opstår ubehageligt træk.
  • Du som medarbejder holder orden på din arbejdsplads, så den er nem at rengøre.
  • Temperaturen i arbejdsrum som udgangspunkt er mellem 20-22° C.
  • Luftfugtigheden i arbejdsrum som udgangspunkt er omkring 50-60 pct.
  • Opsætte lydskærme til at dæmpe lyden fra fx samtaler.

I kan samtidig opstille nogle leveregler for at undgå, at den enkelte bliver forstyrret unødigt i fællesområderne. Hvis I har svært ved at nå til enighed om fælles leveregler, kan det være en anledning til også at tale om det psykiske arbejdsmiljø. Et forbedret psykisk arbejdsmiljø kan forbedre det oplevede indeklima og samtidig gøre det lettere at blive enige om fælles leveregler - og overholde dem. Levereglerne kan eksempelvis bestå i, at I alle har jeres mobiltelefoner på lydløs, og at I tager de kollegiale snakke i et lavt stemmeleje og med lille afstand mellem dem, der taler sammen.