Gå til indhold

Fællesskab på arbejdspladsen

Fællesskab og stærke relationer har en afgørende betydning for, om mennesker oplever at høre til, er motiverede og trives i arbejdet – og i det hele taget har lyst til at blive på arbejdspladsen. Derfor kan det betale sig at understøtte arbejdspladsens arbejdsfællesskab. Der er fx en sammenhæng mellem oplevelsen af godt samarbejde og færre selvrapporterede sygedage og oplevelsen af mindre stress.

DEFINITION

Hvad er et arbejdsfællesskab?

Arbejdsfællesskaber handler om at skabe et miljø, hvor kolleger samarbejder effektivt om deres opgaver, deler viden og støtter hinanden fagligt og personligt. Det er et fællesskab, hvor man føler sig tryg ved at dele ideer, give og modtage feedback, og hvor man sammen løfter den faglige opgave og opnår resultater.

Det professionelle arbejdsfællesskab

Et arbejdsfællesskab indeholder flere elementer:

Det faglige fællesskab: Her er fokus på den faglige udvikling, deling af viden og erfaringer inden for det samme fag eller branche. 

Det opgaverettede fællesskab: Samarbejdet om at løse de konkrete opgaver og projekter, der er forbundet med arbejdet. 

Det organisatoriske fællesskab: En forståelse for organisationens overordnede mål og hvordan ens egen rolle bidrager til helheden. 

Det kollegiale fællesskab: De personlige relationer og den gensidige støtte mellem kolleger, som skaber en følelse af samhørighed. 

Når disse elementer er stærke, kan det føre til øget trivsel, arbejdsglæde og bedre resultater for både den enkelte og organisationen som helhed. 

HVAD VISER DATA?

En national undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere (NOA-L 2023) viser, at

  • 68 pct.
    svarer, at der i høj eller meget høj grad har en følelse af sammenhold og samhørighed blandt dem og deres kolleger.
  • 77 pct.
    svarer, at de og deres kollegaer i høj eller meget høj grad er gode til at samarbejde, når der opstår problemer, der kræver fælles løsninger.

For at styrke arbejdsfællesskabet kan I bl.a. arbejde med:

  • Åbenhed og tillid: Skabe et miljø, hvor man føler sig tryg ved at dele ideer og feedback.
  • Fælles mål: Sikre, at alle er enige om, hvad der skal opnås, og hvordan man sammen når målene.
  • Anerkendelse og feedback: Give og modtage anerkendelse for godt arbejde og konstruktiv feedback.
  • Samarbejde og teambuilding: Gennemføre aktiviteter, der styrker samarbejdet og fællesskabsfølelsen.
  • Faglig udvikling: Sørge for muligheder for at lære og udvikle sig fagligt.

Ved at arbejde med disse aspekter kan man skabe et mere meningsfuldt og tilfredsstillende arbejdsliv, hvor man føler sig som en del af et stærkt og velfungerende fællesskab.

Når et fællesskab samarbejder om arbejdsopgaver og løser eventuelle konflikter og samtidig føler sig personligt og socialt forbundne, styrker det relationerne på arbejdspladen. Et sundt fællesskab er kendetegnet ved, at den enkelte trygt tør sige sin mening, og at kolleger videndeler, tager ansvar for fælles løsninger og viser hinanden interesse og omsorg.

Balance i fællesskabet

Den rette balance handler om, at arbejdspladsen opstiller klare mål for opgaverne og for samarbejdet om den fælles løsning af kerneopgaverne - og samtidig giver tid og rum til aktiviteter, der understøtter relationer og fællesskabsfølelse, så medarbejderne føler sig forbundne.

 

For lidt fællesskab kan bl.a. føre til konflikter, lav videndeling og dårlig kvalitet i opgaveløsningen. For meget fokus på fællesskabet kan på den anden side føre til konfliktskyhed, hvor uenighed og kritik undertrykkes og ideer og perspektiver fra nye kolleger afvises.

Hvordan kan I styrke jeres arbejdsfællesskaber?

Det er en fælles opgave for ledere og medarbejdere at skabe og styrke fællesskaberne på arbejdspladsen. Den øverste ledelse sætter retning og fokus på fælles mål og det gode samarbejde på tværs af arbejdspladsen. Den nærmeste leder organiserer arbejdet, så teams har gode vilkår for at samarbejde om opgaverne ud fra klare mål og rollefordeling. Lederen skaber også plads til socialt fællesskab i hverdagen – fx deling af viden og udveksling af erfaringer knyttet til opgaveløsning, fælles pauser og sociale aktiviteter. Medarbejdergruppen bidrager til et fællesskab, hvor der er plads til nye kolleger, ideer og faglig udvikling. Gruppen værner om den gode tone og understøtter, at alle trygt kan sige deres mening. Den enkelte viser nærvær, er en god kollega og bakker op om fællesskabet.

Sådan kan I konkret styrke jeres arbejdsfællesskaber

Som medarbejder kan du:

  • Være nærværende og mærke efter, hvordan dine kolleger har det.
  • Være en god kollega og bakke op om fællesskabet, fx ved at træde til, når kolleger har brug for hjælp til opgaver.

Som kolleger kan I:

  • Understøtte hinanden i løsningen af de daglige opgaver.
  • Have fokus på og planlægge aktiviteter, hvor I deler viden og arbejdserfaringer med hinanden med henblik på at styrke kerneopgaven.
  • Have en åben dialog om, hvordan nye kolleger modtages på en god måde, og hvordan der er plads til nye ideer og faglig udvikling i teamet.
  • Værne om den gode tone, sætte ord på og kvittere for det gode kollegaskab.
  • Prioritere sociale aktiviteter, fx deltage i faglige arrangementer sammen, spise frokost sammen, holde pauser sammen og tale sammen om det, der fylder derhjemme.

Som leder kan du:

  • Organisere arbejdet, så dine medarbejdere har gode vilkår for at samarbejde om opgaverne ud fra fastsatte, klare mål.
  • Holde øje med, at dine medarbejderes samarbejde fungerer – og løse konflikter, når det er nødvendigt.
  • Have blik for, hvilken betydning fysisk adskillelse kan have for fællesskabet, fx ved distancearbejde, arbejde på flere lokationer eller i skiftehold.
  • Give tid og rum til fælles sociale aktiviteter, fx faglige arrangementer, pauser, fejringer, sociale aktiviteter i og uden for arbejdstid.

Som arbejdsplads kan I:

  • Sætte retning og fokusere på mål, fællesskabet og det gode samarbejde på tværs af arbejdspladsen som en del af kulturen.
  • Etablere strukturer og mødefora, hvor samarbejdet på tværs koordineres for at opnå fælles mål.
  • Iværksætte fx tværgående introforløb, praktikophold, jobrotation og projektgrupper.
  • Give plads og rum til, at medarbejderne på tværs kan lære hinanden at kende til fælles arrangementer også selvom virksomheden har en døgnbemandet kerneopgave. 

Som tidligere ansat kan du:

Anbefale andre at søge job på arbejdspladsen, fordi der er et stærkt kollegaskab.

Som medarbejder kan du:

  • Være nærværende og mærke efter, hvordan dine kolleger har det.
  • Være en god kollega og bakke op om fællesskabet, fx ved at træde til, når kolleger har brug for hjælp til opgaver.

Som kolleger kan I:

  • Understøtte hinanden i løsningen af de daglige opgaver.
  • Have fokus på og planlægge aktiviteter, hvor I deler viden og arbejdserfaringer med hinanden med henblik på at styrke kerneopgaven.
  • Have en åben dialog om, hvordan nye kolleger modtages på en god måde, og hvordan der er plads til nye ideer og faglig udvikling i teamet.
  • Værne om den gode tone, sætte ord på og kvittere for det gode kollegaskab.
  • Prioritere sociale aktiviteter, fx deltage i faglige arrangementer sammen, spise frokost sammen, holde pauser sammen og tale sammen om det, der fylder derhjemme.

Som leder kan du:

  • Organisere arbejdet, så dine medarbejdere har gode vilkår for at samarbejde om opgaverne ud fra fastsatte, klare mål.
  • Holde øje med, at dine medarbejderes samarbejde fungerer – og løse konflikter, når det er nødvendigt.
  • Have blik for, hvilken betydning fysisk adskillelse kan have for fællesskabet, fx ved distancearbejde, arbejde på flere lokationer eller i skiftehold.
  • Give tid og rum til fælles sociale aktiviteter, fx faglige arrangementer, pauser, fejringer, sociale aktiviteter i og uden for arbejdstid.

Som arbejdsplads kan I:

  • Sætte retning og fokusere på mål, fællesskabet og det gode samarbejde på tværs af arbejdspladsen som en del af kulturen.
  • Etablere strukturer og mødefora, hvor samarbejdet på tværs koordineres for at opnå fælles mål.
  • Iværksætte fx tværgående introforløb, praktikophold, jobrotation og projektgrupper.
  • Give plads og rum til, at medarbejderne på tværs kan lære hinanden at kende til fælles arrangementer også selvom virksomheden har en døgnbemandet kerneopgave. 

Som tidligere ansat kan du:

Anbefale andre at søge job på arbejdspladsen, fordi der er et stærkt kollegaskab.