Fællesskab og stærke relationer har en afgørende betydning for, om mennesker oplever at høre til, er motiverede og trives i arbejdet – og i det hele taget har lyst til at blive på arbejdspladsen. Derfor kan det betale sig at understøtte arbejdspladsens arbejdsfællesskab. Der er fx en sammenhæng mellem oplevelsen af godt samarbejde og færre selvrapporterede sygedage og oplevelsen af mindre stress.
DEFINITION
Arbejdsfællesskaber handler om at skabe et miljø, hvor kolleger samarbejder effektivt om deres opgaver, deler viden og støtter hinanden fagligt og personligt. Det er et fællesskab, hvor man føler sig tryg ved at dele ideer, give og modtage feedback, og hvor man sammen løfter den faglige opgave og opnår resultater.
Et arbejdsfællesskab indeholder flere elementer:
Det faglige fællesskab: Her er fokus på den faglige udvikling, deling af viden og erfaringer inden for det samme fag eller branche.
Det opgaverettede fællesskab: Samarbejdet om at løse de konkrete opgaver og projekter, der er forbundet med arbejdet.
Det organisatoriske fællesskab: En forståelse for organisationens overordnede mål og hvordan ens egen rolle bidrager til helheden.
Det kollegiale fællesskab: De personlige relationer og den gensidige støtte mellem kolleger, som skaber en følelse af samhørighed.
Når disse elementer er stærke, kan det føre til øget trivsel, arbejdsglæde og bedre resultater for både den enkelte og organisationen som helhed.
For at styrke arbejdsfællesskabet kan I bl.a. arbejde med:
Ved at arbejde med disse aspekter kan man skabe et mere meningsfuldt og tilfredsstillende arbejdsliv, hvor man føler sig som en del af et stærkt og velfungerende fællesskab.
Når et fællesskab samarbejder om arbejdsopgaver og løser eventuelle konflikter og samtidig føler sig personligt og socialt forbundne, styrker det relationerne på arbejdspladen. Et sundt fællesskab er kendetegnet ved, at den enkelte trygt tør sige sin mening, og at kolleger videndeler, tager ansvar for fælles løsninger og viser hinanden interesse og omsorg.
Den rette balance handler om, at arbejdspladsen opstiller klare mål for opgaverne og for samarbejdet om den fælles løsning af kerneopgaverne - og samtidig giver tid og rum til aktiviteter, der understøtter relationer og fællesskabsfølelse, så medarbejderne føler sig forbundne.
For lidt fællesskab kan bl.a. føre til konflikter, lav videndeling og dårlig kvalitet i opgaveløsningen. For meget fokus på fællesskabet kan på den anden side føre til konfliktskyhed, hvor uenighed og kritik undertrykkes og ideer og perspektiver fra nye kolleger afvises.
Det er en fælles opgave for ledere og medarbejdere at skabe og styrke fællesskaberne på arbejdspladsen. Den øverste ledelse sætter retning og fokus på fælles mål og det gode samarbejde på tværs af arbejdspladsen. Den nærmeste leder organiserer arbejdet, så teams har gode vilkår for at samarbejde om opgaverne ud fra klare mål og rollefordeling. Lederen skaber også plads til socialt fællesskab i hverdagen – fx deling af viden og udveksling af erfaringer knyttet til opgaveløsning, fælles pauser og sociale aktiviteter. Medarbejdergruppen bidrager til et fællesskab, hvor der er plads til nye kolleger, ideer og faglig udvikling. Gruppen værner om den gode tone og understøtter, at alle trygt kan sige deres mening. Den enkelte viser nærvær, er en god kollega og bakker op om fællesskabet.