Det påvirker den enkeltes helbred og trivsel positivt at opleve støtte fra sin leder eller kolleger. Det kan blandt andet modvirke stress og udbrændthed og reducere risikoen for både fysisk sygdom og smerter. For arbejdspladsen kan støtte fx føre til mere engagement, forbedret arbejdsindsats og øget produktivitet, stærkere organisatorisk tilknytning og højere jobtilfredshed.
DEFINITION
Faglig og social støtte kan være praktisk eller mental opbakning, kan komme fra både ledere og kolleger og understøtter, at medarbejdere kan håndtere kravene i arbejdet. Ofte er støtten både faglig og social på en gang. Støtten kan se ud på forskellige måder, det kan fx være:
Det kan være individuelt, hvad medarbejderne har brug for af faglig eller social støtte, men der er ikke forskning, der viser, at man kan få for meget faglig eller social støtte.
Hvis der er manglende faglig støtte på en arbejdsplads, kan det være svært for medarbejderne at vide, hvornår de har leveret et tilfredsstillende resultat i arbejdet. Den enkelte medarbejder kan også opleve at stå alene om at definere opgavernes indhold og omfang, hvilket kan føre til usikkerhed om arbejdsopgaverne og en dalende effektivitet i opgaveløsningen. Når medarbejdere ikke har den nødvendige faglige støtte, kan de også opleve en mental overbelastning, idet de kan opleve ikke at have de rette ressourcer til at løse udfordringerne.
Uden social støtte fra kolleger eller ledelse kan medarbejdere føle sig isolerede på arbejdspladsen, bl.a. fordi de kan føle, at de ikke bliver støttet i deres arbejde, at de ikke hører til eller ikke har nogen at dele deres udfordringer med. Uden både faglig og social støtte kan medarbejderne have svært ved at yde deres bedste. Faglig og social støtte kan bidrage til, at medarbejdere føler sig værdsatte og bliver opmuntrede til at yde deres bedste og kan således føre til højere produktivitet og mere engagerede medarbejdere.
Ledelse og medarbejdere skaber og styrker sammen et godt kollegialt fællesskab med gode rammer for opgaveløsningen og for den faglige og sociale støtte. Det er vigtigt at anerkende, at behovet for støtte kan variere fra person til person og situation til situation. Derfor bør faglig og social støtte være fleksibel og tilpasses løbende for at sikre den bedst mulige trivsel og den bedst mulige opgaveløsning.
Ledelsen kan formalisere støtten i form af fx god mødestruktur, et godt informationsflow, mentor-ordninger eller gruppemøder, samt ved at have løbende fokus på arbejdspladsens kultur. Ledelsen kan have fokus på at bruge værdsættende kommunikation, blive gode til konflikthåndtering og arbejde med den sociale kapital.
Støtte kan også være uformel, hvor kolleger støtter og bakker hinanden op, fx ved at have en god tone, være indstillet på at hjælpe hinanden, vise respekt for hinanden og ved at anerkende hinandens ideer og holdninger.
Når I vil styrke faglig og social støtte, kan I overveje: