Gå til indhold

Faglig og social støtte

Det påvirker den enkeltes helbred og trivsel positivt at opleve støtte fra sin leder eller kolleger. Det kan blandt andet modvirke stress og udbrændthed og reducere risikoen for både fysisk sygdom og smerter. For arbejdspladsen kan støtte fx føre til mere engagement, forbedret arbejdsindsats og øget produktivitet, stærkere organisatorisk tilknytning og højere jobtilfredshed.

DEFINITION

Hvad er faglig og social støtte?

Faglig og social støtte kan være praktisk eller mental opbakning, kan komme fra både ledere og kolleger og understøtter, at medarbejdere kan håndtere kravene i arbejdet. Ofte er støtten både faglig og social på en gang. Støtten kan se ud på forskellige måder, det kan fx være:

  • Praktisk og organisatorisk støtte: En hjælpende hånd til at prioritere arbejdsopgaver, at planlægge arbejdsopgaver eller at indkøbe nye hjælpemidler.
  • Viden, råd og vejledning: Dialog mellem ledelse og medarbejdere med henblik på at skabe klarhed om roller og arbejdsopgaver. Kan også være udveksling af erfaringer og information om arbejdspladsen. At videregive viden, der opleves som relevant, er også social støtte.
  • Følelsesmæssig støtte: Lytte til og tage hinanden alvorligt. Vise varme, omsorg og interesse for, hvordan andre har det. Denne form for støtte kan medvirke til, at medarbejdere føler sig værdsatte og trygge og kan skabe en følelse af fællesskab på arbejdspladsen.
HVAD VISER DATA?

En national undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere (NOA-L 2023) viser, at

  • 70 pct.
    svarer, at de i høj eller meget høj grad kan tale med deres nærmeste leder, hvis de oplever problemer i arbejdet.
  • 77 pct.
    svarer, at de og deres kollegaer i høj eller meget høj grad er gode til at samarbejde, når der opstår problemer, der kræver fælles løsninger.
  • 68 pct.
    svarer, at der i høj eller meget høj grad er en følelse af sammenhold og samhørighed blandt dem og deres kolleger.

Balance i faglig og social støtte

Det kan være individuelt, hvad medarbejderne har brug for af faglig eller social støtte, men der er ikke forskning, der viser, at man kan få for meget faglig eller social støtte.

Hvis der er manglende faglig støtte på en arbejdsplads, kan det være svært for medarbejderne at vide, hvornår de har leveret et tilfredsstillende resultat i arbejdet. Den enkelte medarbejder kan også opleve at stå alene om at definere opgavernes indhold og omfang, hvilket kan føre til usikkerhed om arbejdsopgaverne og en dalende effektivitet i opgaveløsningen. Når medarbejdere ikke har den nødvendige faglige støtte, kan de også opleve en mental overbelastning, idet de kan opleve ikke at have de rette ressourcer til at løse udfordringerne.

Uden social støtte fra kolleger eller ledelse kan medarbejdere føle sig isolerede på arbejdspladsen, bl.a. fordi de kan føle, at de ikke bliver støttet i deres arbejde, at de ikke hører til eller ikke har nogen at dele deres udfordringer med. Uden både faglig og social støtte kan medarbejderne have svært ved at yde deres bedste. Faglig og social støtte kan bidrage til, at medarbejdere føler sig værdsatte og bliver opmuntrede til at yde deres bedste og kan således føre til højere produktivitet og mere engagerede medarbejdere.

Hvordan kan I styrke faglig og social støtte?

Ledelse og medarbejdere skaber og styrker sammen et godt kollegialt fællesskab med gode rammer for opgaveløsningen og for den faglige og sociale støtte. Det er vigtigt at anerkende, at behovet for støtte kan variere fra person til person og situation til situation. Derfor bør faglig og social støtte være fleksibel og tilpasses løbende for at sikre den bedst mulige trivsel og den bedst mulige opgaveløsning.

Ledelsen kan formalisere støtten i form af fx god mødestruktur, et godt informationsflow, mentor-ordninger eller gruppemøder, samt ved at have løbende fokus på arbejdspladsens kultur. Ledelsen kan have fokus på at bruge værdsættende kommunikation, blive gode til konflikthåndtering og arbejde med den sociale kapital.

Støtte kan også være uformel, hvor kolleger støtter og bakker hinanden op, fx ved at have en god tone, være indstillet på at hjælpe hinanden, vise respekt for hinanden og ved at anerkende hinandens ideer og holdninger.

Når I vil styrke faglig og social støtte, kan I overveje:

  • Hvordan sikrer I, at der er en god tone på arbejdspladsen?
  • Hvordan sikrer I, at I holder fast i de rammer for faglig og social støtte, som I har sat i værk? Både på ledelses- og medarbejderniveau.
  • Hvordan sikrer I, at ledelsen og ansatte skaber et arbejdsklima, hvor ansatte ikke frygter negative konsekvenser, fx at blive udelukket fra det sociale og faglige fællesskab, hvis de begår fejl?
  • Hvordan støtter I som ledere jeres medarbejdere i vanskelige arbejds- eller livssituationer? Og hvordan støtter I som medarbejdere hinanden i vanskelige situationer?  
  • Hvordan sikrer I, at medarbejderne føler, at de hører til, bliver lyttet til og taget alvorligt?
  • Hvordan sikrer I tilstrækkelig oplæring og instruktion af nye medarbejdere?

Sådan kan I konkret styrke faglig og social støtte

Som medarbejder kan du:

  • Tilbyde råd, viden og vejledning til andres opgaveløsning, når der er brug for det fx feedback på opgaveløsningen. Det løfter faglighed og effektivitet og kan være en væsentlig støtte i hverdagen.
  • Bidrage til en god tone og stemning på arbejdspladsen, fx ved at hilse på andre om morgenen eller spørge ind til løsningen af arbejdsopgaver.

Som kolleger kan I:

  • Vise respekt for og anerkende hinandens arbejde 
  • Være modtagelig over for nye idéer fra andre.

Som leder kan du:

  • Tage udgangspunkt i muligheder frem for udfordringer i din kommunikation med dine medarbejdere.
  • Arbejde med at skabe tillidsfulde relationer til alle medarbejdere, hvor det er muligt at tale om vanskelige situationer i relation til enten arbejde eller privatliv. Det kan fx ske ved løbende 1:1-samtaler.
  • Sætte dig ind i dine medarbejderes arbejdsopgaver, så du kan støtte dem i opgaveløsningen. 
  • Anerkende dine medarbejdere, når de gør det godt. 

Som arbejdsplads kan I:

  • Skabe formelle rammer for faglig og social støtte, fx i organisatoriske tiltag som, onboarding-programmer og mentorordninger.
  • Understøtte, at ledere har handlemuligheder, når de ser tegn på, medarbejdere i mistrivsel, og at de ved, hvor de kan få sparring til at håndtere konkrete situationer fx beskrevet i politikker eller handleplaner.

Som pårørende kan du:

Råde dit familiemedlem til, at gå til kolleger eller sin leder, hvis han/hun føler et arbejdspres eller er i en vanskelig livssituation. 

Som medarbejder kan du:

  • Tilbyde råd, viden og vejledning til andres opgaveløsning, når der er brug for det fx feedback på opgaveløsningen. Det løfter faglighed og effektivitet og kan være en væsentlig støtte i hverdagen.
  • Bidrage til en god tone og stemning på arbejdspladsen, fx ved at hilse på andre om morgenen eller spørge ind til løsningen af arbejdsopgaver.

Som kolleger kan I:

  • Vise respekt for og anerkende hinandens arbejde 
  • Være modtagelig over for nye idéer fra andre.

Som leder kan du:

  • Tage udgangspunkt i muligheder frem for udfordringer i din kommunikation med dine medarbejdere.
  • Arbejde med at skabe tillidsfulde relationer til alle medarbejdere, hvor det er muligt at tale om vanskelige situationer i relation til enten arbejde eller privatliv. Det kan fx ske ved løbende 1:1-samtaler.
  • Sætte dig ind i dine medarbejderes arbejdsopgaver, så du kan støtte dem i opgaveløsningen. 
  • Anerkende dine medarbejdere, når de gør det godt. 

Som arbejdsplads kan I:

  • Skabe formelle rammer for faglig og social støtte, fx i organisatoriske tiltag som, onboarding-programmer og mentorordninger.
  • Understøtte, at ledere har handlemuligheder, når de ser tegn på, medarbejdere i mistrivsel, og at de ved, hvor de kan få sparring til at håndtere konkrete situationer fx beskrevet i politikker eller handleplaner.

Som pårørende kan du:

Råde dit familiemedlem til, at gå til kolleger eller sin leder, hvis han/hun føler et arbejdspres eller er i en vanskelig livssituation.