Gå til indhold

Inklusion og rummelighed

En inkluderende arbejdskultur giver medarbejdere lyst til at blive i jobbet. Det kan altså betale sig, når arbejdspladsen fuldt ud anvender alle medarbejderes arbejdsevne, kompetencer og potentiale i arbejdet.

DEFINITION

Hvad er inklusion og rummelighed?

En rummelig arbejdsplads har rammer og strukturer, hvor der er plads til fx medarbejdere med nedsat arbejdsevne på grund af fysiske eller psykiske udfordringer eller medarbejdere med anden sproglig og kulturel baggrund. Inklusion handler om, at arbejdspladsen gør en aktiv indsats for, at alle medarbejdere kan indgå i arbejdet og føler sig hørt, anerkendt og respekteret. Her er der plads til alle, og alle behandles lige uanset baggrund. Det gælder fx i forhold til køn, alder, nationalitet, etnicitet, arbejdsevne, seksuel orientering, religion, seksuel orientering og neurodiversitet.

HVAD VISER DATA?

En undersøgelse af lønmodtagernes erfaringer med og holdninger til inklusion (VIVE 2025) viser, at

  • 39 pct.
    har erfaringer med kolleger, der har anden etnisk baggrund end dansk og mangelfulde danskkundskaber
  • 35 pct.
    har erfaringer med kolleger, der har en psykisk lidelse
  • 28 pct.
    har erfaringer med kolleger, som er fastholdt med nedsat arbejdsevne

Balance i inklusion og rummelighed

Den rette balance handler om, at arbejdspladsen opstiller klare mål for og forventninger til løsning af arbejdsopgaverne, samtidigt med at der er tid og rum til, at medarbejdere kan føle sig inkluderet på arbejdspladsen. For lidt rummelighed og inklusion kan føre til eksklusion og dårligt arbejdsmiljø fx med højt konfliktniveau, høj personaleomsætning og spild af kompetencer. For meget kan føre til belastning af øvrige medarbejdere, lange og ineffektive processer samt driftstab.

Hvordan kan I styrke inklusion og rummelighed?

Det er en fælles opgave for ledere og medarbejdere at skabe og styrke en inkluderende arbejdsplads. Det kræver en løbende og aktiv indsats på alle niveauer. Den øverste ledelse sætter overordnet retning og rammer for en inkluderende kultur, hvor der er plads til alle, og organisationen arbejder med at mindske bias fx ved ansættelser, fordeling af opgaver og forfremmelser. Den nærmeste leder organiserer arbejdet, så alle medarbejdere får mulighed for at deltage fuldt ud i den daglige opgaveløsning, og så alles evner og kompetencer kommer i spil. Alle kolleger bidrager til et arbejdsmæssigt og socialt fællesskab, hvor alle har muligheder for at være med - uanset fx arbejdsevne og sprog. Og den enkelte medarbejder bakker op om fællesskabet.

Sådan kan I konkret styrke inklusion og rummelighed 

Som medarbejder kan du:

  • Være opmærksom på, om kolleger fra fx andre sprogområder eller kolleger med nedsat arbejdsevne, har muligheder for at deltage i arbejdsopgaver og sociale aktiviteter.
  • I det daglige have fokus på alle kollegers styrker, kompetencer og bidrag til fællesskabet.

Som kolleger kan I:

  • Have en åben dialog om, hvordan teamet i det daglige kan give alle muligheder for at være med i arbejdsopgaver og sociale aktiviteter.
  • Have åben dialog om, hvordan teamet samlet set har en god balance mellem ressourcer og krav. Også når der skal tages særlige hensyn til kolleger. 

Som leder kan du:

  • Arbejde med egen bias og blinde vinkler.
  • Tilpasse arbejdsopgaver, arbejdstid og placering af arbejdstid.
  • Overveje hjælpemidler, adgangsforhold, særlig oplæring.
  • Udpege mentorer eller støttepersoner.
  • Sætte ord på og vurdere, hvad inklusion konkret betyder for teamet i det daglige. 

Som arbejdsplads kan I:

  • Sætter mål og rammer for en inkluderende arbejdskultur.
  • Sørge for at alle ledere får viden om, hvordan bias kan påvirke beslutninger om fx rekrutteringer.
  • Kommunikere, at der er plads til alle i organisationen.
  • Udpege støttefunktioner fx i HR, hvor nærmeste leder og medarbejdere med inklusionsbehov kan få sparring og konkret hjælp.

Som forbruger kan du:

  • Købe varer og ydelser fra virksomheder, som har mål for social ansvarlighed, inklusion og mangfoldighed. 

Som medarbejder kan du:

  • Være opmærksom på, om kolleger fra fx andre sprogområder eller kolleger med nedsat arbejdsevne, har muligheder for at deltage i arbejdsopgaver og sociale aktiviteter.
  • I det daglige have fokus på alle kollegers styrker, kompetencer og bidrag til fællesskabet.

Som kolleger kan I:

  • Have en åben dialog om, hvordan teamet i det daglige kan give alle muligheder for at være med i arbejdsopgaver og sociale aktiviteter.
  • Have åben dialog om, hvordan teamet samlet set har en god balance mellem ressourcer og krav. Også når der skal tages særlige hensyn til kolleger. 

Som leder kan du:

  • Arbejde med egen bias og blinde vinkler.
  • Tilpasse arbejdsopgaver, arbejdstid og placering af arbejdstid.
  • Overveje hjælpemidler, adgangsforhold, særlig oplæring.
  • Udpege mentorer eller støttepersoner.
  • Sætte ord på og vurdere, hvad inklusion konkret betyder for teamet i det daglige. 

Som arbejdsplads kan I:

  • Sætter mål og rammer for en inkluderende arbejdskultur.
  • Sørge for at alle ledere får viden om, hvordan bias kan påvirke beslutninger om fx rekrutteringer.
  • Kommunikere, at der er plads til alle i organisationen.
  • Udpege støttefunktioner fx i HR, hvor nærmeste leder og medarbejdere med inklusionsbehov kan få sparring og konkret hjælp.

Som forbruger kan du:

  • Købe varer og ydelser fra virksomheder, som har mål for social ansvarlighed, inklusion og mangfoldighed.