Et godt samarbejde på arbejdspladsen har en direkte indvirkning på både den enkeltes trivsel og mentale sundhed – og på produktiviteten på arbejdspladsen. Fx kan en systematisk tilgang til samarbejde forbedre arbejdsmiljøet og reducere konflikter i organisationen. Og gode strukturer for samarbejdet skaber psykologisk tryghed, hvor medarbejdere tør dele deres tanker, ideer og bekymringer uden frygt for negative konsekvenser.
DEFINITION
Samarbejde betyder, at flere personer arbejder sammen om en fælles opgave eller et fælles mål. Det indebærer kommunikation, relationer og en positiv omgangstone for at opnå succes. Samarbejde kan forekomme i mange forskellige sammenhænge, både på arbejdspladsen, i fritidsaktiviteter og i familien.
Når forskellige faggrupper eller afdelinger samarbejder om en fælles opgave, er det særligt vigtigt at have fokus på, hvordan samarbejdet og kommunikationen fungerer. Et velfungerende tværfagligt samarbejde kræver, at parterne har en fælles forståelse af opgaven, arbejder mod samme mål og respekterer hinandens faglige bidrag. Samtidig er det afgørende, at kommunikationen er hyppig, rettidig, præcis og orienteret mod at finde løsninger. Når disse elementer er på plads, styrkes både kvaliteten i opgaveløsningen, effektiviteten og trivslen blandt medarbejderne.
Et velfungerende samarbejde er ofte kendetegnet ved:
Samarbejde kan også indebære uenigheder, men det er vigtigt at der er tale om en konstruktiv dialog og finde løsninger sammen. Et godt samarbejde kan føre til større succes, øget trivsel og bedre resultater.
Arbejdspladsen kan styrke samarbejde ved at etablere strukturer og processer som understøtter dialog og fælles opgaveløsning mellem medarbejdere, ledere og de forskellige teams. Det kan dels være det formelle samarbejde som fx arbejdspladsens arbejdsmiljøorganisation (AMO), samarbejdsudvalg eller faste møder og dels uformelle forhold som relationer, kommunikationsformer og samarbejdskultur.
På nogle arbejdspladser er en strategisk planlægning afgørende for en optimal opgaveløsning, mens der på andre arbejdspladser er fokus på dialog i hverdagen og hurtige beslutningsgange.
Et godt samarbejde kan være med til at skabe psykologisk tryghed med åben dialog, videndeling og kommunikation om fejl uden frygt. Samtidig viser undersøgelser, at arbejdet med at styrke samarbejde afhænger af, at strategiske og operationelle niveauer i organisationen arbejder tæt sammen. Her er særligt ledelsens rolle og opbakning afgørende for at reducere barrierer og skabe forandring.
For lidt samarbejde på en arbejdsplads kan føre til isolerede beslutningsprocesser, manglende vidensdeling og dårligere resultater. Medarbejdere kan opleve stress, lavere trivsel og en følelse af at være alene med opgaverne. Her kan konflikter lettere opstå, og arbejdsmiljøet kan blive præget af frustration og ineffektivitet.
Omvendt kan for meget fokus på samarbejde også have sine udfordringer. Hvis I fx holder for mange møder eller workshops, kan det resultere i møde-træthed og manglende tid til at udføre kerneopgaver. Og for detaljerede procedurer kan begrænse fleksibiliteten i arbejdsdagen.
Det handler altså om at finde en balance, så strukturerne for samarbejde støtter arbejdspladsens behov uden at forhindre effektive arbejdsprocesser.
For at styrke samarbejdet på arbejdspladsen er det vigtigt at se på både det formelle og uformelle samarbejde. I kan fx evaluere eksisterende strukturer som mødeformater, brug af samarbejdsfora og kommunikationskanaler og den uformelle samarbejdskultur. På den måde kan I etablere tydelige mål for samarbejdet og sørge for, at alle medarbejdere ved, hvad deres rolle og ansvar er i samarbejdet. Og I kan fremme den psykologiske tryghed ved at skabe en kultur, hvor det er tilladt at fejle og dele bekymringer.
Sørg for, at ledelsen går forrest og understøtter initiativer til et godt samarbejde ved aktivt at bakke op om initiativerne og tildele ressourcer. Det kan også give værdi at tilbyde kurser i facilitering og konfliktløsning som værktøjer til et mere effektivt samarbejde.