Gå til indhold

Indflydelse på arbejdet

Indflydelse på arbejdet kan have en direkte sammenhæng med den enkeltes trivsel på både kort og lang sigt. Det er ikke kun en fordel for den enkelte medarbejder, men også for virksomheden, der udover bedre og mere fleksibel opgaveløsning kan opleve højere produktivitet, øget kvalitet og mindsket sygefravær.

God balance i medarbejdernes indflydelse kan være med til at øge det fysiske og psykiske helbred, fx mindske oplevelsen af smerter. Indflydelse kan også have en positiv indvirkning på den enkeltes selvværd og selvforståelse og kan være med til at styrke følelsen af at være en del af et fællesskab og høre til på arbejdspladsen.

Samtidig kan oplevelsen af at have indflydelse bidrage til en bedre opgaveløsning, hvor medarbejderne har mulighed for at vælge den bedste arbejdsmetode, fokusere på de mest presserende opgaver, balancere arbejdskrav med ressourcer og forbedre balancen mellem arbejde og privatliv. 

DEFINITION

Hvad er indflydelse?

Indflydelse på arbejdet handler om at have mulighed for at påvirke rammerne for og løsningen af arbejdet. Det kan være mange forskellige ting afhængigt af job, branche og rolle, fx indflydelse på arbejdsmængden, arbejdstider og tilrettelæggelse af arbejdet.

Det kan også handle om indflydelse på metoder, værktøjer og fordeling og prioritering af opgaver. Nogle medarbejdere oplever at have indflydelse, når de oplever at blive taget seriøst. Det kan både være ved at have mulighed for at komme til orde og fremlægge synspunkter, men også når andre prioriterer tid til at videregive informationer til dem. 

Indflydelse handler altså i høj grad om at træffe beslutninger om sit arbejde. Indflydelse kommer med et ansvar, og det er vigtigt, at medarbejderne har de rette ressourcer og færdigheder til at kunne løfte ansvaret.

HVAD VISER DATA?

En national undersøgelse af arbejdsmiljøet blandt lønmodtagere (NOA-L 2023) viser, at

  • 71 pct.
    svarer, at de i høj eller meget høj grad har indflydelse på løsningen af arbejdsopgaver.
  • 56 pct.
    svarer, at de i høj eller meget høj grad har mulighed for at træffe væsentlige beslutninger i arbejdet.
  • 48 pct.
    svarer, at de i høj eller meget høj grad har indflydelse på deres arbejdstider.

Balance i graden af indflydelse

Høj grad af indflydelse på eget arbejde kan generelt bidrage til at øge motivationen og mindske belastningsreaktioner selv ved relativt høje krav. Den rette balance handler altså om, at kravene i arbejdet stemmer nogenlunde overens med medarbejdernes færdigheder og ressourcer, hvilket kan have en positiv indvirkning på sygefraværet.

Den rette grad af indflydelse kan også bidrage til højere produktivitet og kvalitet i arbejdet, når medarbejdernes indflydelse støtter løsningen af kerneopgaven. Når medarbejdere har indflydelse på deres eget arbejde og samtidigt har de relevante kompetencer til at løfte ansvaret, vil det være nemmere for dem at tilpasse opgaveløsningen løbende. Det giver en fleksibel opgaveløsning for virksomheden, som er væsentlig for evnen til at konkurrere og tilpasse sig ændringer i markedet og samfundet.

På den anden side har medarbejdere, der oplever at mangle indflydelse i arbejdet, lavere trivsel end medarbejdere, der oplever at have mere indflydelse. Lav indflydelse øger desuden risikoen for helbredsskader ved ensidigt, gentaget arbejde og er en af de vigtigste risikofaktorer i forhold til stress og stressrelaterede sygdomme.

Hvordan kan I styrke indflydelse på arbejdspladsen?

For at øge medarbejdernes indflydelse er det vigtigt at skabe mulighed for, at medarbejderne kan være med til at tage beslutninger i arbejdet. Her er det vigtigt at være opmærksom på medarbejdernes forskellige behov og ønsker. Det er altid en god ide at have en løbende dialog om den rette indflydelse, herunder om medarbejderne har de rette ressourcer og kompetencer til at træffe beslutninger om den konkrete opgave.

Som leder kan du fx tydeliggøre rammerne for medarbejdernes beslutninger og indflydelse og understrege, at det er okay at lave fejl. Ledelse og medarbejdere kan desuden være med til at styrke medarbejderindflydelsen ved i fællesskab at have fokus på at skabe et arbejdsmiljø med høj grad af psykologisk tryghed, hvor alle oplever at blive hørt og anerkendt. I kan fx øve jer i at spørge ind til hinandens synspunkter og ideer og have fokus på at anerkende hinandens input.

Selvom medarbejderne har en høj grad af indflydelse i arbejdet, er det i sidste ende ledelsens og arbejdsgiverens ansvar at sikre, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt.

Sådan kan I konkret styrke indflydelse på arbejdspladsen

Som medarbejder kan du:

  • Tage en snak med din leder og give udtryk for, hvad du gerne vil have indflydelse på. Du kan også komme med ideer til forbedringer eller bidrage med relevante erfaringer, nye input og viden.
  • Tage ansvar og skabe tillid. Når du tager ansvar for dine opgaver og løser dem kompetent, kan det være med til at skabe tillid til dig og dine kompetencer.

Som kolleger kan I:

  • Spørge kolleger om deres ideer og synspunkter.
  • Bidrage positivt til en kultur på arbejdspladsen, hvor alle har mulighed for at dele deres synspunkter.

Som leder kan du:

  • Spørge medarbejderne, hvad der er vigtigt for dem at have indflydelse på og inddrage deres erfaringer i beslutninger, der er relevante for, hvordan de udfører deres opgaver.
  • Skabe klare rammer om de beslutninger, som medarbejderne selv træffer og de forhold, de har indflydelse på.

Som arbejdsplads kan I:

  • Give medarbejderne øget fleksibilitet, fx i arbejdstider, metoder og opgavefordeling.
  • Integrere medarbejder indflydelse som en del af virksomhedens kultur. 

Som pårørende kan du:

Råde vedkommende til at gå til sin leder ved oplevelsen af at mangle indflydelse eller kompetencer og ressourcer til at løfte det ansvar, der følger med indflydelsen.

Som medarbejder kan du:

  • Tage en snak med din leder og give udtryk for, hvad du gerne vil have indflydelse på. Du kan også komme med ideer til forbedringer eller bidrage med relevante erfaringer, nye input og viden.
  • Tage ansvar og skabe tillid. Når du tager ansvar for dine opgaver og løser dem kompetent, kan det være med til at skabe tillid til dig og dine kompetencer.

Som kolleger kan I:

  • Spørge kolleger om deres ideer og synspunkter.
  • Bidrage positivt til en kultur på arbejdspladsen, hvor alle har mulighed for at dele deres synspunkter.

Som leder kan du:

  • Spørge medarbejderne, hvad der er vigtigt for dem at have indflydelse på og inddrage deres erfaringer i beslutninger, der er relevante for, hvordan de udfører deres opgaver.
  • Skabe klare rammer om de beslutninger, som medarbejderne selv træffer og de forhold, de har indflydelse på.

Som arbejdsplads kan I:

  • Give medarbejderne øget fleksibilitet, fx i arbejdstider, metoder og opgavefordeling.
  • Integrere medarbejder indflydelse som en del af virksomhedens kultur. 

Som pårørende kan du:

Råde vedkommende til at gå til sin leder ved oplevelsen af at mangle indflydelse eller kompetencer og ressourcer til at løfte det ansvar, der følger med indflydelsen.