Arbejdsopgaverne har stor betydning for motivationen og arbejdsglæden samt for opfattelsen af, hvad der kendetegner en attraktiv arbejdsplads. Hvordan og i hvilket omfang arbejdsopgaverne påvirker medarbejdernes tilknytning og tiltrækning til arbejdspladsen afhænger dog af, hvad der motiverer medarbejderne, hvad de finder meningsfuldt, og hvad de er særligt interesserede i.
DEFINITION
At skulle løse opgaver er helt centralt i det at have et arbejde. En arbejdsopgave kan være en specifik opgave, pligt eller aktivitet, som en person er ansvarlig for at udføre som en del af sit job eller sin rolle. Der findes mange forskellige typer af arbejdsopgaver, fx manuelt/ikke manuelt arbejde, rutinepræget/ikke rutinepræget, fysisk, kognitivt og relationelt arbejde. Der kan også være forskel på, om opgaven kræver specialiseringsniveau, og om opgaven løses alene eller sammen med andre.
Arbejdsopgavens karakter sætter altså vigtige rammer for arbejdet, og forskellige jobtyper og arbejdsopgaver imødekommer forskellige præferencer og behov. Mens nogen medarbejdere fx motiveres at bruge sin krop, udføre noget konkret eller kunne se umiddelbare resultater, motiveres andre i højere grad af relationelle behov eller af kognitiv udvikling.
Arbejdsopgaven kan altså i sig selv være motiverende, men forhold omkring arbejdsopgaven kan også være med til at påvirke medarbejdernes motivation. Det er bl.a. vigtigt, at medarbejderne har en oplevelse af at kunne mestre de opgaver de skal løse, herunder at de besidder de rette kompetencer. Ligeledes, at medarbejdere indgår i et arbejdsfællesskab, hvor man arbejder efter fælles mål og processer. Vigtigt er også, at det er tydeligt defineret, hvilke formål, opgaver og resultater, der skal opnås, samt at disse mål både er realistiske og meningsfulde. Variation i arbejdsopgaverne kan endvidere påvirke medarbejderes tilknytning til arbejdet, ligesom frihed eller indflydelse også kan spille en væsentlig rolle i arbejdet og øge motivationen for arbejdsopgaverne. Indflydelse og variation i opgaverne vægtes dog forskelligt i forskellige jobgrupper.
På tværs af brancher, professioner og den enkelte medarbejder er der forskel på, om indflydelse og variation i arbejdsopgaverne er vigtigt. Det kan fx være:
Selvom arbejdsopgaver kan være udviklende og motiverende, er det godt at være opmærksom på, at medarbejderne har det antal arbejdsopgaver, som passer til den tid, de har til rådighed for at løse dem, at de har de rette kompetencer til at løse opgaverne og at tempoet i arbejdet er passende, så der er tid til at holde pauser. Der er gevinster for både medarbejdere og ledere, hvis der er fokus på, at arbejdsopgaverne stemmer overens med tid, ressourcer og medarbejdernes kompetencer. Det kan fx medføre være færre fejl i arbejdet, færre samarbejdsproblemer, færre konflikter, mindre kritik og klager samt mindre sygefravær og lavere personaleomsætning.
Det kræver en fælles indsats fra både medarbejdere og ledere at lykkes bedst muligt med arbejdsopgaverne. Her er det vigtigt med en fælles forståelse af opgaverne med tydelige formål, rammer og faglige retningslinjer for arbejdet samt en klar forventningsafstemning og en tydelig opgave- og rolleafklaring. Det er her vigtigt løbende at have fokus på at afklare, hvilke opgaver medarbejderne skal løse, og hvordan de skal løses. Hvad man konkret kan gøre og have fokus på, varierer fra branche til branche og fra virksomhed til virksomhed. Helt ned på afdelings- og gruppeniveau kan udfordringerne og løsningerne være forskellige.
Det er også værd at vide, at man i tilrettelæggelsen af arbejdsopgaven kan indtænke andre positive faktorer, som kan være med til at mindske de negative faktorer ved givne jobtyper, fx:
Det er forskelligt, hvad den enkelte medarbejder motiveres af. Nogen trives bedst med rutinearbejde, hvor andre trives bedst med det mere udvikling, der kan bære præg af mere uforudsigelighed i arbejdet. Derfor er det vigtigt med forventningsafstemning, både før og løbende under ansættelse.