Gode udviklingsmuligheder spiller en væsentlig rolle i forhold til at tiltrække og fastholde medarbejdere på arbejdspladsen. Det styrker fx motivationen og skaber tilknytning. Når medarbejdere oplever, at der er plads til at vokse – fagligt, personligt eller karrieremæssigt – skaber det trivsel, og både arbejdsglæden og lysten til at blive på arbejdspladsen stiger. At have de rette kompetencer til at løse sine opgaver er centralt for trivsel. Derfor kan en systematisk tilgang til kompetenceudvikling og karriereveje være med til at reducere personaleomsætningen, styrke kulturen og skabe et miljø, hvor læring er en del af hverdagen.
Udvikling handler ikke kun om avancement. Det kan også være at specialisere sig, skifte fagligt spor eller lære nyt i det job, man har. Og udvikling kan ske på mange måder. Det kan være formelt gennem kurser og uddannelser, men det kan også være uformelt – fx gennem sparring fra en kollega eller ved skift af opgaver.
Og udvikling kan både ske opad, indad og på tværs. Det vigtige er, at mulighederne er synlige, og at de passer til både den enkelte og arbejdspladsens behov. Uanset formen handler det om, at medarbejdere kan se en vej frem og føler sig anerkendt og inddraget. Når du udvikler dig og kan løse nye eller mere komplicerede opgaver med høj kvalitet, oplever du at lykkes – og det giver arbejdsglæde.
Udvikling skal give mening, både for den enkelte og for arbejdspladsen. Hvis der ikke er nok fokus på udvikling, kan medarbejdere miste motivationen - og kompetencer i organisationen kan stagnere, og potentielt dermed innovation og udvikling. Medarbejderne kan opleve, at de står stille, at deres kompetencer ikke bliver brugt, og at der ikke er nogen vej frem.
Men for meget – eller uklart – fokus på udvikling kan også skabe udfordringer. Hvis alt for mange udviklingsaktiviteter bliver sat i gang uden retning eller sammenhæng, kan det skabe stress og forvirring. Det gælder især, hvis medarbejderne ikke kan se formålet med udviklingen, eller hvis det føles som endnu en opgave oven i de andre.
Det handler om at finde udviklingsindsatser, der både tilpasses medarbejderens behov og organisationens kapacitet. Udvikling skal være realistisk og bæredygtig, så den understøtter både den enkeltes ambitioner og arbejdspladsens ressourcer og behov. Medarbejdere har forskellige behov – nogle har stor appetit på udvikling, mens andre er mere motiveret af stabilitet og af at fordybe sig i kendte opgaver. Det er vigtigt at finde den rette balance, hvor udviklingsmulighederne både er ambitiøse og tilpasset den enkelte.
Derfor skal dialogen om udviklingsbehov være konstruktiv og anerkendende. Når medarbejderne føler sig hørt og værdsat, skaber det ikke kun trivsel, men også et positivt arbejdsfællesskab, der fremmer udvikling. Samtidig fremmer relevante kompetencer motivation og oplevelsen af at bidrage til organisationens formål.
Udviklings- og karrieremuligheder skabes både gennem initiativer fra arbejdspladsen og medarbejdernes egne handlinger. Når medarbejdere og ledelse arbejder sammen om udviklingsveje, skabes en dynamisk arbejdsplads, hvor både individet og arbejdspladsen kan vokse.
Større arbejdspladser kan udvikle en strategi, der inkluderer både formelle muligheder som mentorordninger og udviklingssamtaler samt uformelle initiativer som jobrotation og faglig sparring. På mindre arbejdspladser kan der være færre muligheder internt. Her handler det om at tale åbent om ønsker og muligheder indenfor eller uden for arbejdspladsen.
Løbende feedback og opfølgning er også med til at sikre, at medarbejdere kan se deres udvikling og den videre vej frem. Ved at skabe en kultur, hvor læring og intern mobilitet er en naturlig del af hverdagen, styrkes både engagement og effektivitet.
Medarbejderne tager ansvar for deres egen udvikling ved at sætte mål og bruge de muligheder, der findes. Du kan selv tage initiativ og eksplicitere dine ønsker, og du kan bidrage med gode idéer til hvordan dine mål kan opnås på forskellige måder. Det kan både være gennem formel uddannelse eller gennem mere uformelle udviklingsmuligheder, såsom samarbejde og erfaringsdeling.