Gå til indhold

Sådan etablerer du en arbejdsmiljøorganisation

1 af 9

Hvad er en arbejdsmiljøorganisation?

En arbejdsmiljøorganisationen (AMO) er en gruppe af personer i virksomheden, der løbende skal arbejde med virksomhedens arbejdsmiljø.

Det indebærer, at AMO skal:

  • Være med til at afdække arbejdsmiljøproblemer og rådgive arbejdsgiver om løsninger på problemerne.
  • Medvirke til at forebygge, at der opstår nye problemer.

AMO består typisk af 3 personer i form af:

  • Arbejdsgiveren, der er formand.
  • En arbejdsleder, der er udpeget af arbejdsgiveren.
  • En arbejdsmiljørepræsentant, der er valgt af medarbejderne.

AMO's størrelse er ikke fastsat på forhånd, men afhænger af forholdene på virksomheden.

AMO kan fx bestå af 2 personer, hvis der ikke er ansat arbejdsledere i virksomheden, eller hvis du som arbejdsgiver udnævner arbejdslederen til at være din repræsentant.

AMO kan også være større, hvis I vurderer, det er nødvendigt for at løse opgaverne.