Gå til hovedindholdet

”Vi er afhængige af hinandens viden som tilsynsførende og ringer til hinanden på kryds og tværs”

Hvordan ser en dag ud for en tilsynsførende? Og skal du egentlig kende alt til den branche, du fører tilsyn i? Det kan du blive klogere på her, hvor Camilla fortæller om, hvad du laver som tilsynsførende i Arbejdstilsynet.

Hvad er en typisk dag for en tilsynsførende?

”Som tilsynsførende har du faktisk sjældent en dag, der er ens. For du ved aldrig helt, hvad du møder på virksomheden, og hvordan dagen udvikler sig. Det er også noget af det, der gør arbejdet rigtig spændende. Nogle besøg i nogle brancher tager et par timer, mens andre ender med at kræve flere besøg. Det afhænger af virksomhedens størrelse og kompleksiteten i deres arbejde og arbejdsmiljø,” fortæller Camilla, der har været tilsynsførende i 2 år. 

Hvad laver en tilsynsførende?

”Helt overordnet kan man sige, at vi fører tilsyn med, at virksomhedernes egen indsats i forhold til forebyggelse er tilstrækkelig, så der ikke er risiko for, at man bliver syg, kan komme til skade eller kan blive nedslidt af at gå på arbejde. Men måden vi gør det på, er meget forskellig afhængig af branchen.
Jeg fører tilsyn på kontorer, butikker, plejehjem, bosteder, hospitaler og andre steder, hvor der er kontakt med kunder, patienter og borgere. Der har vi meget fokus på det psykiske arbejdsmiljø og på forebyggelse af vold ved udadreagerende borgere og patienter, fordi vi ved, at det fylder en del i arbejdsmiljøet.
I bygge og -anlægsbranchen har de tilsynsførende særligt fokus på ansattes fysiske arbejde og sikkerhed. Men på tværs af brancher undersøger vi både det psykiske og fysiske arbejdsmiljø i forhold til, hvilke risici der er forbundet med arbejdet på virksomheden.”

Hvordan vil et typisk tilsyn se ud i din branche?

”Vi kommer oftest uanmeldt på besøg. Så vil vi starte dagen med at holde et møde med ledelsen og repræsentanter fra arbejdsmiljøorganisationen, hvor vi sammen får et overblik over virksomheden og deres arbejde, og over hvilke temaer der fylder i arbejdsmiljøet nu og her.
Det gør vi for at finde ud af, hvor der kan være nogle udfordringer, så vi kan bruge vores kræfter på det, der er vigtigst, og hvor vi kan gøre en forskel som Arbejdstilsyn.
Senere på dagen vil vi tale med de ansatte og måske komme ud og se på arbejdspladsens fysiske rammer. Hvis det fx er et sted, hvor der er risiko for, at beboere kan blive udadreagerende, vil vi spørge ind, til hvordan arbejdspladsen er indrettet, flugtveje, hvilke retningslinjer der er for arbejdet med beboerne og meget mere.”

Kommer du også ud for tilsyn, som ikke er, som du regnede med?

”Ofte ved du nogenlunde, hvilke arbejdsmiljøproblemer, der typisk findes inden for den branche, du skal besøge. Men nogle gange bliver du også overrasket.
Jeg skulle fx en dag føre tilsyn med en arkitektvirksomhed på et mindre kontor, hvor de så på kontoret fremstillede 3D-figurer, som de limede og spraymalede. Så skulle jeg finde ud af, om der var en risiko for, den at de kom til at indåndede de sundhedsskadelige kemikalier ift. den måde, de havde indrettet de opgaver på. Det havde jeg ikke regnet med, da jeg startede besøget. Men så er der altid en masse kollegaer, som alle er en del af en kæmpe vidensbank, som du kan ringe til og få sparring og hjælp fra.
Vi har i Arbejdstilsynet indrettet os, så vi er klar på at hente viden til overraskelser på tilsyn.”

Skal man vide alt om en branche, inden man kan blive tilsynsførende?

”Det skal du ikke, og det ville være umuligt. Men du skal vide noget om de klassiske arbejdsmiljøudfordringer i de brancher, du skal føre tilsyn i, og hvad der kunne være en god vejledning, man kunne give virksomhederne til at løse deres udfordringer. Det bliver du klædt på til, når du starter, gennem et grundigt oplæringsforløb.
Vi har derudover også et tabletbaseret opslagsværk, hvor vi kan hente viden på farten, og så har vi rigtig meget sparring kollegaer imellem. Ingen kan vide alt inden for en branche – og slet ikke på tværs af flere brancher. Derfor trækker vi også på hinandens viden og ringer til hinanden på kryds og tværs, ligesom vi ringer til vores supportfunktioner, når vi bliver i tvivl om noget.
Til sidst har vi også en række kontorer i Arbejdstilsynet, der understøtter os med viden og nye tilgange til tilsynet.”
Tilsynsførende Camilla

Sidst revideret: 13. februar 2024

Henter PDF