Et godt samarbejde om arbejdsmiljø er med til at sikre, at arbejdspladsen er sund og sikker for alle medarbejdere. På mange arbejdspladser bliver samarbejdet om arbejdsmiljø struktureret i en Arbejdsmiljøorganisation – en såkaldt AMO. Her skal både arbejdsmiljørepræsentanten og arbejdslederen - også kaldet arbejdsmiljøleder – være repræsenteret. Bliv klogere på AMO og de forskellige roller.
For at færrest muligt på arbejdspladsen kommer til skade eller bliver syge, skal det gode arbejdsmiljø prioriteres. Men det kan være en stor opgave at sikre et godt arbejdsmiljø på hele arbejdspladsen alene. Derfor kan et systematisk samarbejde om arbejdsmiljø på arbejdspladsen være med til at sætte arbejdet med arbejdsmiljø i system og sikre et godt arbejdsmiljø.
Men udover at det bare er en rigtig god ide at lave et struktureret samarbejde om arbejdsmiljø, så er det også lovpligtigt at samarbejde om arbejdsmiljøet. I de virksomheder, hvor der er 10 (5 på byggepladser) eller flere ansatte, skal det samarbejde foregå i en arbejdsmiljøorganisation – en såkaldt AMO. En AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø og består som minimum af arbejdsgiveren, en arbejdsmiljørepræsentant og en arbejdsleder. Medlemmerne i AMO skal sammen løbende være med til at løse eksisterende arbejdsmiljøproblemer og være med til at forhindre, at nye opstår.
Arbejdsmiljø på en arbejdsplads påvirker alle, derfor er det også vigtigt, at AMO består af medlemmer med forskelligt ansvar og repræsenterer forskellige medarbejdere. Her kan du læse mere om, hvilket ansvar de forskellige roller har i AMO.
AMO skal inddrages, når der sker ændringer i arbejdet, som har betydning for medarbejdernes arbejdsmiljø. Det betyder, at AMO fx skal deltage i planlægningen, når virksomheden skal: Udvide eller bygge om, Anskaffe eller ændre maskiner eller tekniske hjælpemidler, Indføre ny teknologi, Indkøbe og bruge kemiske produkter, som ikke tidligere har været anvendt, Ændre eller indføre nye arbejdsgange, -processer eller -metoder.
For at sikre, at AMO har de bedst mulige forudsætninger for at sikre et godt og sikkert arbejdsmiljø, skal AMR og arbejdslederen, der er udpeget til AMO, have en obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse senest 3 måneder efter, de tiltrådte som medlem. Derudover skal de løbende have tilbudt supplerende uddannelse i arbejdsmiljø, der er målrettet de typer arbejdsmiljø, der gør sig gældende på jeres arbejdsplads. Det kan fx være at håndtere stress eller forebygge ulykker.
Arbejdsmiljøuddannelsen varer 3 dage eller det, der svarer til 22 timer. Har AMR eller arbejdslederen en arbejdsmiljøuddannelse fra tidligere, gælder den stadig.
Inden for det første år som medlem af AMO skal AMR og arbejdslederen yderligere tilbydes to dages supplerende uddannelse. Herefter 1,5 dags uddannelse om året.
Det er op til AMR og arbejdslederen selv, om de vil have den supplerende arbejdsmiljøuddannelse. Men de skal have tilbuddet.
De fleste virksomheder vælger at organisere AMO efter reglerne om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Men det er muligt at organisere AMO på en anden måde, hvis det giver bedre mening på jeres konkrete virksomhed.