Det er arbejdsgiverens ansvar at sikre et godt og sundt arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Derigennem også at der sker et systematisk samarbejde om arbejdsmiljø igennem en AMO – og at der oprettes en AMO.
Der er mange gode grunde til at sikre, at der er et godt arbejdsmiljø på din arbejdsplads. Blandt andet giver et godt arbejdsmiljø større medarbejdertilfredshed, mindre udskiftning af medarbejdere, og samtidig stiger produktionen. Det er arbejdsgiverens ansvar at skabe gode rammer om et godt arbejdsmiljø.
Det er også arbejdsgiverens ansvar at etablere en AMO, når der er mere end 10 medarbejdere i virksomheden samt sørge for, at AMO bliver inddraget, når det er relevant. Samtidig skal arbejdsgiveren sørge for at skabe gode rammer for, at AMO’en kan udføre sit arbejde. Det gælder fx tilstrækkeligt antal medlemmer, viden og arbejdsmiljøuddannelser.
Der skal også være den nødvendige tid for medlemmer i AMO til, at de kan udføre deres opgaver med fx kontakt til medarbejderne og tid til at løse deres daglige opgaver. Hvor meget tid, det kræver, afhænger af arbejdsområder, arbejdspladsens størrelse og den risiko, som medarbejderne er udsat for. Det er arbejdsgiveren, der afgør, hvor meget tid, der skal sættes til rådighed, men det skal ske i høring af AMO.
AMO’en skal altid være beslutningsdygtig. Derfor er det dig som arbejdsgiver, der er formand i AMO’en. Du kan alternativt udpege en arbejdsleder, der kan være formand.
Hvis arbejdspladsen skulle få et påbud eller anden afgørelse fra Arbejdstilsynet, er det også arbejdsgiveren, der skal sørge for at orientere AMO.
Medarbejderne på arbejdspladsen skal desuden informeres om, hvem der er medlem af AMO, og hvilke områder i virksomheden AMO dækker, og hvordan AMO kan kontaktes.
Selvom AMO skal inddrages i hele APV-processen og den årlige arbejdsmiljødrøftelse, så er det dit ansvar som arbejdsgiver at gennemføre APV’en og arbejdsmiljødrøftelsen.
For at medlemmerne af AMO har de bedst mulige forudsætninger for at udføre deres arbejde, skal de deltage på den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse senest tre måneder, efter de er tiltrådt i AMO. Det er arbejdsgiverens ansvar at sørge for, at medlemmerne af AMO deltager på uddannelsen.
Derudover skal medlemmerne af AMO tilbydes en supplerende to dages uddannelse inden for det første år. Efter det første år skal medlemmerne have 1,5 dags supplerende uddannelse om året. Den supplerende uddannelse skal være målrettet arbejdsforholdene på lige præcis jeres arbejdsplads fx stress eller ulykker. Det er dog ikke et krav, at medlemmerne i AMO tager på den supplerende uddannelse, men arbejdsgiveren skal kunne bevise, at medlemmerne af AMO har fået tilbuddet.
Hvis arbejdsgiveren ikke er den eneste, der udfører arbejde på samme arbejdssted, skal arbejdsgiverne samarbejde om at skabe et sikkert og sundt arbejdsmiljø for alle medarbejderne. Det kan være i situationer som fx håndværksarbejde, kantinedrift, rengøring eller lignende.
Her skal arbejdsgiverne informere hinanden om, hvilke risici der er forbundet med opgaverne på arbejdsstedet, så de hver især kan træffe de nødvendige forholdsregler for medarbejderne.