Gå til indhold

Din rolle i AMO som arbejdsleder

Som arbejdsleder i AMO skal du sørge for at bringe din viden om virksomheden, produktion, arbejds-miljøforhold m.m. i spil.

For at sikre et godt og sikkert arbejdsmiljø for alle medarbejdere på arbejdspladsen er det nødvendigt med kendskab til virksomhedens kerneopgaver, produktion, ydelser og arbejdsmiljøforhold. Den erfaring skal du som arbejdsleder have, og i AMO repræsenterer du ledelsen. Det er arbejdsgiveren, der udpeger arbejdslederen.

Som arbejdsleder er du ansat til udelukkende eller i det væsentlige at lede eller føre tilsyn med arbejdet i en virksomhed på vegne af arbejdsgiveren. Derfor må du gerne selv deltage i det praktiske arbejde på arbejdspladsen, men dit arbejde består først og fremmest af at lede eller føre tilsyn med andres arbejde. Du skal derfor være i kontakt med medarbejderne og bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebygge risici i arbejdsmiljøet.

Du skal gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen

Du skal gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen

Som Arbejdsleder skal du have den nødvendige viden, så du kan sikre, at der er en sikkerheds- og sundhedsmæssig forebyggende koordinering af arbejdsopgaverne på arbejdspladsen. Din viden er vigtig for, at I i AMO på bedst mulig måde kan samarbejde om at løse jeres opgaver.

Derfor skal du som arbejdsleder i AMO gennemføre arbejdsmiljøuddannelsen.

Beskyttelse af arbejdslederen

Hvis du arbejder som arbejdsleder i AMO, må du ikke stilles ringere grundet dit arbejde som medlem af AMO. Bliver du afskediget, fordi du er medlem af AMO, kan dine ansættelsesforhold ikke afbrydes, før afskedigelsen har været forhandlet af relevante parter. Forhandlingerne skal foregå efter pågældende regler på overenskomstområdet eller funktionærlovens regler.