Gå til indhold

Vil I organisere jeres AMO på en anden måde?

Det er muligt at organisere AMO på en anden måde, end det står beskrevet i reglerne, hvis det er med til at styrke arbejdet med arbejdsmiljø. Her kan du blive klogere på, hvordan I kan organisere AMO på en anden måde.

Langt de fleste virksomheder organiserer AMO efter reglerne om systematisk arbejdsmiljøarbejde. Men det er ikke et krav, at AMO skal organiseres som i reglerne. Hvis det giver bedre mening for jer på jeres arbejdsplads at organisere AMO anderledes, end det står beskrevet i reglerne, kan I det. En AMO kan organiseres på en anden måde ved at indgå aftaler i to niveauer – en organisationsaftale og en virksomhedsaftale. Det kaldes også en aftalemodel. 

Hvis det er med til at styrke og effektivisere arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden, kan der indgås en aftalemodel, hvor parterne i virksomheden kan blive enige om at ændre den sædvanlige måde at opbygge arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg i AMO på. Aftalen skal foregå i to niveauer en organisationsaftale og en virksomhedsaftale.

Det er kun selve organiseringen af AMO, der indgås aftale om – altså hvordan AMO skal være opbygget, og hvilken størrelse AMO skal have. Aftalemodellen giver også mulighed for, at flere virksomheder kan have en fælles AMO.

Hvem kan indgå aftaler?

En aftalemodel skal indgås i to led: en organisationsaftale og en virksomhedsaftale.

Organisationsaftale:
Organisationsaftalen indgås mellem en eller flere lønmodtagerorganisationer og den eller de modstående arbejdsgiverorganisationer. Det vil typisk være de organisationer, der er berettigede til at forhandle overenskomst. Men aftaler kan også indgås af virksomheder, der ikke er medlem af en organisation. På lønmodtagersiden er der derimod krav om, at der er en lønmodtagerorganisation, der er aftalepart. Dermed kan medarbejderne i virksomheden ikke indgå en aftale om en alternativt organiseret AMO – hverken hver for sig eller samlet.

Virksomhedsaftale:
Det er de organisationer, der har indgået en organisationsaftale, der skal vejlede virksomhederne om, hvordan de kan indgå en virksomhedsaftale under den pågældende organisationsaftale. Er virksomheden omfattet af organisationsaftalen, kan arbejdsgiveren, herunder eventuelle arbejdsledere, og medarbejderne indgå en virksomhedsaftale om at organisere AMO anderledes.

Generelle regler om virksomhedsaftaler

Arbejdsmiljøopgaverne kan varetages af et samarbejdsorgan

Opgaverne i forbindelse med sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen kan varetages af et samarbejdsorgan, hvis formålet er at styrke samarbejdet om arbejdsmiljø mellem samarbejdsudvalg, arbejdsgiver, medarbejderne og AMO. 

Der skal også være indgået en organisations- og virksomhedsaftale for at kunne bruge et samarbejdsorgan. Det er et krav, at de personer, der er valgt til at varetage arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden, er repræsenteret i samarbejdsorganet. 

Aftale om fælles AMO for flere virksomheder

AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden. Men nogle gange kan virksomheder have behov for eller ønske om at oprette en samarbejdsstruktur, der er fælles med andre virksomheder. Det kan fx være: 

Hvis flere virksomheder er driftsmæssigt forbundne, fx bank- og forsikringsvirksomheder

Hvis der er flere arbejdsgivere på samme arbejdssted, fx på en byggeplads

Hvis kommuner og selvejende institutioner har indgået driftsoverenskomst. 

Når virksomheder vil gå sammen om at oprette fælles AMO, skal aftalemodellen bruges. Det betyder, at virksomhederne skal være omfattet af både en organisations- og en virksomhedsaftale, som opfylder kravene. 

Følgende betingelser skal også være opfyldt, for at virksomheder kan oprette fælles AMO:

  • Arbejdsgiveren i hver af virksomhederne skal selv deltage eller udpege mindst én ansat til at repræsentere sig i den fælles AMO
  • Der skal herudover deltage mindst én valgt arbejdsmiljørepræsentant fra hver af de deltagende virksomheder i den fælles AMO
  • Der skal i alt være mindst det samme antal arbejdsmiljørepræsentanter som arbejdsledere i den fælles AMO
  • Det samlede antal medlemmer af den fælles AMO skal være tilstrækkeligt til, at AMO kan varetage de strategiske og daglige opgaver på tilfredsstillende måde for alle de deltagende virksomheder. 

Er betingelser opfyldt, kan aftaleparterne i de deltagende virksomheder ved hjælp af aftalemodellen organisere den fælles AMO efter deres behov.

Håndhævelse af aftalemodellen

Aftalerne i aftalemodellen har karakter af kollektive aftaler. 

Det er de organisationer, som har indgået organisationsaftalerne, der skal løse eventuelle konflikter. Det betyder, at når en virksomhed er omfattet af både organisations- og virksomhedsaftaler, er det organisationsaftaleparterne, der skal håndhæve, at virksomheden overholder aftalerne. Derudover skal organisationsaftaleparterne også sikre sig, at indgåede virksomhedsaftaler følger organisationsaftalens indhold. 

Spørgsmål om fortolkning af og brud på organisations- og virksomhedsaftaler afgøres efter de sædvanlige regler for området. Det betyder, at hvis de parter, der har indgået en aftale, er uenige om forståelsen af aftalen, eller hvis der sker brud på aftalen, kan parterne indbringe sagen for faglig voldgift eller Arbejdsretten efter de gældende regler herom. Brud på virksomhedsaftaler kan dog ikke indbringes for Arbejdsretten. 
Det samme gælder, hvis det er en virksomhed, som har indgået både organisationsaftale og virksomhedsaftale. 

Parterne i organisationsaftalerne kan i organisationsaftalen aftale procedurer, der supplerer de fagretlige regler om indgåelse, overtrædelse og fortolkning af aftalen samt om aftalens gyldighed.

Aftaler om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø - AT-vejledning F.3.6-1