Som leder spiller du en vigtig rolle for at skabe en attraktiv arbejdsplads. Måden du leder på har stor betydning – både for resultater og relationer. Men god ledelse følger ikke en fast opskrift. Den ser forskellig ud, fordi den skal passe til den situation du er i, og de medarbejdere du skal lede.
Som leder har du mange slags opgaver – samtidigt. Du skal balancere mange forskellige opgaver og hensyn. Du skal kunne tænke langsigtet og strategisk, ressourceestimere og planlægge det daglige arbejde, og samtidigt sørge for at skabe et udviklende og stærkt arbejdsfællesskab.
At være leder er som at stå på et vippebræt med udfordringer til alle sider og forsøge at holde balancen. Det handler om at acceptere, at man nogle gange mister balancen og bliver nødt til at støde mod gulvet på den ene side og i en periode fokusere mere på den udfordring, der er der.
Forskning viser, at ledelseskvaliteten er en nøglefaktor for at tilknytte og fastholde medarbejderne på arbejdspladsen.
Vi forlader vores leder og ikke jobbet. Utilfredshed med den nærmeste leder og den overordnede ledelse er gennemgående blandt de største årsager til at forlade et job på tværs af fagområder
Der er ikke én rigtig ledelsesstil. Din ledelse skal passe til den organisation, du er i, og de medarbejdere, du skal lede.
For at du kan tilpasse din ledelse til dét, din organisation og dine medarbejdere har brug for, kan du gøre brug af forskellige ledelsesstile. Det gør din måde at lede på mere fleksibel og robust i mødet med de forandringer, som er en uundgåelig del af hverdagen.
Uanset om du leder få eller mange medarbejdere, eller om du arbejder i det offentlige eller i det private, kan du finde inspiration i forskellige ledelsesstile:
Transaktionsledelse, hvor du er tydelig omkring mål og forventninger til dine medarbejderes opgaveløsning og belønner og anerkender, når opgaverne løses godt.
Udviklingsledelse, hvor du motiverer medarbejderne ud fra en fælles vision og samtidigt har blik for den enkeltes potentialer og ønsker for udvikling.
Faglig ledelse, hvor du leder tæt på opgaverne og medarbejdernes faglighed og hjælper med at vurdere og sikre den faglige kvalitet og retning.
Relationel ledelse, hvor du lægger vægt på at opbygge gode og tillidsfulde relationer - både til dine medarbejdere og til dine samarbejdspartnere i og uden for organisationen.
DEFINITION
En attraktiv arbejdsplads er et sted, hvor du sammen med dine medarbejdere lykkes med at nå fælles mål på en måde, der både giver produktivitet, trivsel og arbejdsglæde i hverdagen. Det kræver god ledelse.