Et godt psykisk arbejdsmiljø kan bidrage til øget arbejdsglæde, motivation og produktivitet og føre til mindre sygefravær og lavere medarbejderomsætning. Det betaler sig med andre ord at arbejde med det psykiske arbejdsmiljø. Her kan du finde inspiration til, hvordan du kan arbejde med at forebygge og håndtere problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
Hvis du er leder, og har medarbejderansvar, har du et særligt ansvar for dine medarbejderes psykiske arbejdsmiljø. Derfor er det vigtigt, at du er klædt på til at håndtere og forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
Dyk ned i de enkelte emner her og lær, hvordan de kan håndteres og forebygges:
Stor arbejdsmængde og tidspres
Uklare krav og modstridende krav
Høje følelsesmæssige krav i arbejdet med mennesker
Når du skal skabe et godt psykisk arbejdsmiljø kommer du længst med at arbejde systematisk med at forebygge arbejdsmiljøproblemer. At arbejde systematisk betyder, at det psykiske arbejdsmiljø fx tænkes ind i den daglige opgaveløsning, på 1:1 samtaler, afdelingsmøder osv.
At arbejde systematisk betyder også, at arbejdsmiljøet skal tænkes ind i planlægningen og tilrettelæggelsen af arbejdet, og i forbindelse med oplæring og instruktion. At lave en grundig APV-proces med inddragelse af dine medarbejdere er en god måde at arbejde systematisk og få overblik over, hvor der bør sættes ind og hvordan.
Brug fx Arbejdstilsynets værktøjer til ledelse af det psykiske arbejdsmiljø:
De vigtigste regler er samlet i bekendtgørelsen om psykisk arbejdsmiljø. Her fremgår det, at medarbejdere ikke må blive syge eller komme til skade på grund af påvirkninger i det psykiske arbejdsmiljø. Det betyder med andre ord, at du skal forebygge problemer i det psykiske arbejdsmiljø.
Når du skal forebygge et arbejdsmiljøproblem skal du bl.a. have fokus på planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet, på oplæring og instruktion af medarbejderne og på medarbejdernes muligheder for støtte og indflydelse i arbejdet. Husk også, at du har et ansvar for at holde øje med, at forebyggelsen virker.
HOTLINE FOR LEDERE
Hvis du, som leder, har brug for nye perspektiver eller sparring på udfordringer, du står midt i, kan du ringe til Arbejdstilsynets særlige hotline for ledere.
Ring på tlf. 70 12 12 88